afkolven

Help.Eigenlijk wil ik heel graag borst voeding blijven geven maar als ik afkolf kolf ik met moeite en veel tijd 100 ml bij elkaar. SOms drinkt mijn dochter wel 200 ml. Ik heb een handkolf en ik heb gekeken voor een electiche maar die is niet te betalen. Wie heeft er tips. Ik moet maandag weer werken.
 
Beste ongeruste moeder,

Afkolven kost tijd en gewenning, Je kolft nu tussen de voedingen door, eigenlijk niet gek dat er maar 100 ml uitkomt, straks als je aan het werk bent zul je zien dat er meer uit komt. Ook kun je moedermelk met flesvoeding mengen. Welke handkolf heb je, van avent zijn de beste. Ook kun je bij de thuiszorg winkel een elektrische kolf lenen. Ik ben uit eindelijk wel weer overgestapt op de handkolf.
Ook is het belangrijk dat je wel goed blijft drinken tussen door. En voldoende rust neemt, ja het klinkt raar met een kleine, maar het is echt belangrijk.
Maak je geen zorgen over het afkolven, want onbewuste stress is ook niet goed. En je weet, je kind is de beste kolf, je kind krijgt meer uit je borsten dan welk kolf apparaat. Ook zul je zien wanneer je vaker gaat kolven, dat het allemaal sneller gaat. Gemiddeld, 12 minuten per borst.

Heel veel succes, en alvast sterkte met de 1e werkdag!!!

groetjes henriette
 
Kolf je nu tussen voedingen door? Dan is het niet zo gek dat je geen hele voedingen kolft. 100 ml vind ik dan nog een heleboel ;-) Ik heb toen ik weer aan het werk ging, ook af en toe tussendoor gekolfd om een voorraadje voor een dag of 2 op te bouwen. Sowieso moest er natuurlijk melk zijn voor dag 1 en ik vond het een prettig idee dat er wat extra's in de vriezer stond, voor als ik een keer niet genoeg zou kolven. Maar als je niet genoeg gekolfde melk hebt, kan je ook kleine proefpakjes kunstvoeding kopen 'voor het geval dat'. Waarschijnlijk heb je ze nooit nodig, maar het kan helpen de druk om genoeg te kolven te verminderen. En daardoor kolf je dan weer meer ;-) Ik zou trouwens geen moedermelk met flesvoeding mengen, want als het flesje dan niet op gaat moet je de moedermelk weggooien:-(

Ik kolf zelf met een elektrische kolf van Medela (inderdaad vreselijk duur) maar ik hoor ook van veel vrouwen die met een handkolf kolven op het werk. Het is heel persoonlijk, de een heeft juist goede ervaringen met een handkolf, de ander met een elektrische. Een elektrische maakt wel een hels lawaai (die van mij toch), dus da's een nadeel op je werk :) Je kan ook elektrische kolven huren, o.a. bij de Thuiszorg. Bijv. de Medela Lactina, een ziekenhuiskolf (erg prettig, ik heb hem zelf gebruikt om te kolven voor mijn te vroeg geboren oudste dochter). Die maakt bijna geen herrie en is erg krachtig. Er is ook een dubbele kolf van Medela (Medela Pump In Style). Misschien is die ook te huur. Het voordeel is dat het kolven daarmee twee keer zo snel gaat.

Ik zou het eerst gewoon proberen met de handkolf. Tips om genoeg te kolven zijn:
- wissel meerdere malen van borst (als je ziet dat er niet veel meer uit komt)
- kolf liever vaker kort dan minder vaak lang (bijv. 3 x 10 min. kolven levert meer op dan 2 x 15 min.)
- wek een (tweede) toeschietreflex op door voor of tijdens het kolven rondjes over je tepel(s) te draaien met je handpalm (dit levert bij mij al gauw 50-80 ml extra op!)
- masseer je borst mee tijdens het kolven
- even naar huis bellen werkt meestal ook erg goed :)
- relax ;-)

Succes met werken/kolven vandaag!

Pauline
 
Een electrische kolf is makkelijker en sneller.......tenminste vond ik.
Vooral de dubbele kolf in 1 keer 2 borsten !!
Ik heb hem tweedehands aan geschaft vaak staan ze te koop aangeboden voor weinig.
Goed uitkoken en ik heb er nu alweer 20 weken veel plezier mee voor maar 50 euro !!!!!!!
SUCCES !!!!
 
Terug
Bovenaan