Afkolven

Hoi allemaal,
Allereerst bedankt dames die mij antwoord hebben gegeven op mijn vragen over afkolven.
Nu heb ik nog een vraagje. Hoelang kan ik de melk in de vriezer bewaren?? Ik lees allerlei verschillende informatie erover varierend van 1 week tot 3 maanden.
Groetjes Patries
 
Het beste is afkolven en de afgekolfde voeding de dag erop om ongeveer hetzelfde tijdstip geven. Borstvoeding is niet zoals flesvoeding iedere keer dezelfde samenstelling. Met afgekolfde melk kun je dus altijd het risico lopen dat je kind onjuist voeding krijgt en hoe langer je het bewaard hoe groter dit risico.
 
In de koelkst kun je het maximaal 5 dagen bewaren. Let dan wel op dat het op de koudste plek staat met eventueel een pak drinken ervoor, om temperatuur schommelingen tegen te gaan.
Als je de bv wilt invriezen moet je dit binnen 24uur doen. Deze melk is dan 3 maanden houdbaar.

Succes ermee, Karlijn
 
Hier vind je informatie over het bewaren van moedermelk:

http://www.vbn.borstvoeding.nl/bewaren.html

Anoniem: de samenstelling van de voeding verandert inderdaad naar gelang de leeftijd van je kind. Daarom kun je afgekolfde melk het beste zo snel mogelijk geven. Maar om nu van een risico te spreken... ook moedermelk die je 3 maanden later geeft, is nog altijd vele malen superieur aan flesvoeding. Die is inderdaad altijd van dezelfde samenstelling, die minder goed is afgestemd op de behoeften van een baby dan moedermelk.

Groetjes,
Pauline
 
In het vriesvak 2 weken, in een vrieskast die af en toe open gaat 3 maanden en in een vrieskast die bijna niet open gaat zelfsd wel 6 maanden... Voor meer bv pun tjes kun je ook eens kijken bij het forum van vbn, heb ik zelf enooooorm veel aan gehad in de afgelopen maanden....:
www.vbn.borstvoeding.nl borstvoedingsforum. er zijn veel ervaringsdeskundigen maar ook een aantal LLL/VBN peopletjes die bijna overal wel antwoord op weten.... :)
 
Pauline, borstvoeding is nu echt niet vele malen superieur aan flesvoeding. Het zal wel beter zijn maar ik ben de verschillen nog niet tegen gekomen. Integendeel ik zie vaker gezonde flesgevoede kinderen en volwassenen dan borstgevoede kinderen en volwassenen.
En één van de gevaarlijkste punten van flesvoeding (waar volgens onderzoeken kinderen aan sterven) is dat er met het bereiden van de flesvoeding de voeding met allerlei bacterien in aanraking kan komen. Dit is met afkolven natuurlijk ook zo.
 
Anoniem, wat ga je nu beweren? Dat borstvoeding niet beter is dan flesvoeding? Het moet toch niet gekker worden :) Flesvoeding is een prima product hoor, maar om nu met "risico's" van borstvoeding te gaan smijten gaat me toch wat te ver. De risico's van flesvoeding (verhoogd risico op een groot aantal ziektes) zijn wetenschappelijk bewezen.

Een ander risico van flesvoeding is een bacterie die *in* de voeding zit, de enterobacter sakazakii. Deze bacterie kan inderdaad dodelijk zijn. Gelukkig komt dit maar zelden voor. Om deze reden mag je nu geen flessen meer voor 24 uur klaarmaken. In afgekolfde melk komt deze bacterie niet voor. Natuurlijk moet je bij allebei hygiënisch te werk gaan, zodat er geen bacteriën van buitenaf bij kunnen. Bij moedermelk is dit risico overigens wel veel kleiner, omdat de afweerstoffen in de melk de bacterie aanvallen.

Daar is ook onderzoek naar gedaan: ze hebben een bacterie toegevoegd aan flesvoeding en aan moedermelk en na een tijdje gekeken hoe de bacterie zich vermenigvuldigd had. In de moedermelk zat er nog maar 1/10 van de bacteriën; in flesvoeding hadden de bacteriën zich 2,5 keer vermeerderd. Zo kom je toch wel verschillen tegen als je je wat meer in het onderwerp verdiept.

Groetjes,
Pauline

 
Dankjewel Pauline. Dit maakt mijn reactie overbodig. Geef toch alsjeblieft borstvoeding als je de kans hebt. Je kunt altijd nog overstappen op flesvoeding. Ik geef nu 10 weken borstvoeding en ben van plan het zo lang mogelijk vol te houden.
 
Terug
Bovenaan