Afkolven

Dag meiden,

Wie heeft er ervaring met het afkolven van moedermelk? Ik blijf de informatie op internet vaag vinden. Niet duidelijk hoe en wat.
Daarnaast zijn er moeders die hun kind een borst geven tijdens het voeden? Het lijkt namelijk wel dat die van ons zo gulzig is dat hij te veel drinkt en dat er dan weer uitspuugt. Nu aan het proberen hoe dat met een borst gaat. Blijft een grote zoektocht naar wat het beste is vind ik. Hij viel namelijk eerst meteen in slaap na het voeden, maar nu zeker 's ochtends klaar wakker. Leg hem dan in de box om te spelen, maar echt slapen wil hij niet.

Een hoop vragen zie ik, even mijn verhaal kwijt.
Gr Froukje

Hoi hoi,

Ik herken je verhaal helemaal.
Ik geef ook borstvoeding en heb echt een overschot. De melk spuit er letterlijk uit, met als gevolg dat Elise te snel te veel binnen krijgt en dan alles weer uitspuugt.
Ik heb een borstkolf en heb in het begin gekolfd. Ik geef steeds één borst en kolfde de ander dan af. Later heb ik voor ik Elise aanlag, even eerst 2 min. gekolfd om de druk weg te halen.  Maar naast het feit dat ik nu ladingen  voeding in de koelkast en vriezer had, vond ik het ook wel een gedoe. Dan had zij honger, maar moest ik eerst nog kolven.
Ik hoorde ook op het consultatiebureau dat door het kolven de produktie heel erg hoog blijft en vraag en aanbod niet goed op elkaar afgestemd kon worden. Dus daar ben ik ook maar mee gestopt.
Daarom probeer ik nu tijdens het drinken haar na 2 minuten even te laten boeren. Maar ik probeer ook   (vooral 's ochtends) voor het voeden de ergste druk weg te nemen door wat melk uit m'n borsten te masseren boven de wasbak. (Daar hoef ik weinig moeite voor te doen, want het loopt vaak vanzelf).  
Soms gaat het goed en soms spuugt  ze toch nog wel.  Elise drinkt ook wel erg onregelmatig wat tijd betreft.  De ene keer drinkt ze een kwartier en de volgende keer maar 5 min. Ik ga ervan uit dat het  wel goed is. Als ze honger krijgt, komt ze wel toch?
Hopelijk heb je wat aan deze info. Succes ermee!!

Liefs, Miranda    

Hoi Miranda,

Dank je wel. Wel halen hem (lees trekken) nu na 5 minuten van de borst, even boeren, schone luier en dan verder totdat hij aangeeft dat hij genoeg heeft. En wat kan hij dan ontzettend voldaan kijken. Dan weer boeren, en als hij aangeeft nog iets te willen krijgt hij nog wat uit de andere borst. Sinds we dit doen is er weinig gespuug meer, dus voor nu een succes. Waar moeder en vader intuitie al niet goed voor is.
Volgende week voor het eerst naar het CB, ga dan even vragen hoe ik het beste kan gaan kolven.

Froukje

Hoi,

als je vragen hebt over borstvoeding of over afkolven dan raad ik je aan om eens te kijken op www.borstvoeden.info! Daar zijn veel verhalen over borstvoeding en afkolven te vinden. Er staan ook veel ervaringen van moeders die fulltime hebben gekolft en moeders die al lang voeden (een zelfs al meer dan drie jaar). Als je daar een vraag neer zet komen er vaak al vlug reacties en er schrijven ook een wijkverpleegkundige en een aspirant-leidster van LLL mee.

Groetjes van marloes (zomer-2007forum, maar meelezend bij de overige fora)

Klinkt als een goede oplossing, Froukje!

Ik moest 2 borsten voeden, maar dat was veel te veel. Dat kon Lotta echt niet aan! Nu geef ik maar 1 borst per keer en daar red ze het prima op voor 2 1/2 uur.

Volg inderdaad je intuïtie maar!!!

Kaskes

Ik voed ook maar met 1 bost per keer, direct mee begonnen want onze kleine dronk de eerste niet eens voll leeg(dit moet wel, krijgen ze achtermelk maar ook omdat je anders meer kans op borstontsteking hebt.) Een borst per keer gaat nu prima, soms als ik t gevoel heb dat ze nog honger heeft maar de bosrt leeg ik geef ik toch de 2e, ik doe het gewoon op gevoel.

kolven zou ik niet te veel doen want dan maak je ook meer melk aan. ijdens de stuwingsdagen t eerste wegkolven is geen probleem maar als je telkens kolft dnekt je lichaan dat t voor de kleine is en maak je meer voeding aan en zo kom je nooit in 'evenwicht''.

Als je een voorraad wil aanmaken kun je anderhalf uur na je voeding kolven, en dan weer naar anderhalf uur gewoon Bv geven.

Nou succes!

lfs

Terug
Bovenaan