Afkolven

Hoi dames,

Daar ben ik weer...

Ik heb ervoor gekozen om borstvoeding te geven aan onze Joep. Helaas lukte dit niet meteen goed, Joep was erg onrustig en hield mijn tepel niet goed in zijn mond, het aanleggen lukte gewoon weg niet en Joep en ik raakte erg gefrustreerd. Toch moest en zou ik borstvoeding geven... ik wilde het niet opgeven, waardoor de kraamzorg ons tepelhoedjes adviseerde. Hier was ik in het begin niet zo'n voorstander van, maar na 4 dagen aanklooien (te weinig plas en poepluiers) ging ik toch overstag. Joep dronk meteen goed en we werden er allemaal rustig van. Af en toe probeerde ik nog een tepel aan te bieden, maar die pakte hij nog steeds niet. Erg jammer, ik had me er toch iets anders bij voorgesteld.

Volgens de kraamzorg moet ik een keer per dag afkolven, omdat ik met tepelhoedjes voed en dan schijnen je borsten niet goed leeg te raken waardoor er een grote kans op ontstekingen zijn etc. Dit doe ik dus netjes elke dag. Alleen vanochtend na Joep zijn voeding had ik mijn borsten leeggekolfd (140 ml melk) en een ruim uurtje later kwam Joep weer, ik hem aangelegd, maar na dik een uur drinken had hij nog niet genoeg.

Ik vraag me dus af of dit te snel was na het kolven? Hoeveel tijd moet hier tussen zitten? Uiteindelijk heb ik hem nog een flesje gekolfde melk gegeven en toen was tie wel tevreden.

Hoe lang zijn jullie gemiddeld bezig met 1 voeding? Joep drinkt best lang namelijk, meestal 45 minuten tot een uur.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips zijn altijd welkom!

Groetjes maar weer!!!

Hoi,

Ik heb in het begin om de twee uur moeten kolven. De lactatiekundige vertelde mij dat er tussen het kolven en voeden/kolven minimaal een uur a anderhalf uur moet zitten wil er weer voldoende voeding aanwezig zijn. Ik mocht ook niet langer dan een half uur voeden. Maar dit had er meer mee te maken dat Evi erg klein was en het ook niet zolang vol hield.

Ook gaf ze mij de tip vooral goed naar je gevoel te luisteren. Want moeders weten eigenlijk altijd diep van binnen wat goed is voor hun kindje. Ik heb daar vooral veel aan gehad.

succes!

Hey,

Hier een geval van een teveel afgevallen baby die de kracht niet had om aan de borst te drinken. Ik kolf nu bijna alle (7 a 8) voedingen. Ze gaat nu sinds 2 dagen weer 2 keer per dag aan de borst.
Het duurt idd 1 a 1,5 uur voor je lijf alles heeft aangevuld. Dat kan langer duren als je echt helemaal leegkolft. Mij is bij noun tween grotere kinderen na de laatste avond voeding helemaal leeg te kolven. Zodat ze Daarna een tijdje doorslapen.
Misschien een idee om je kolf moment naar de avond te verplaatsen?

Groetjes Jennekei

Hey,

Hier een geval van een teveel afgevallen baby die de kracht niet had om aan de borst te drinken. Ik kolf nu bijna alle (7 a 8) voedingen. Ze gaat nu sinds 2 dagen weer 2 keer per dag aan de borst.
Het duurt idd 1 a 1,5 uur voor je lijf alles heeft aangevuld. Dat kan langer duren als je echt helemaal leegkolft. Mij is bij mijn twee grotere kinderen aangeraden na de laatste avond voeding helemaal leeg te kolven. Zodat ze Daarna een tijdje doorslapen.
Misschien een idee om je kolf moment naar de avond te verplaatsen?

Groetjes Jenneke

Hoi! wat de tepelhoed betreft: Daar kom je wel weer vanaf hoor! Af en toe de borst gewoon zo aanbieden en je merkt vanzelf wanneer je kindje beter gaat happen. Ik heb het net ook al bij een ander topic genoemd, maar op www.borstvoedingsforum.nl kijken ook lactatiekundigen mee en die geven graag deskundig advies op dit soort vragen. Ik heb tijdens mijn borstvoedingsperiode heel veel aan dat forum gehad! Succes ermee!

Hier een januarimama. Ik heb ook gevoed met tepelhoedje en mij hebben ze nooit gezegd dat ik daarnaast ook moest kolven. Heb ook nooit een ontsteking of iets dergelijks gehad. Maar ik liet 'm ook lang drinken. Ook wel drie kwartier a een uur in totaal. Naarmate hij ouder werd ging t wel sneller. Ik heb mn borst ook wel eens zonder tepelhoedje aangeboden, maar dat snapte hij niet meer. Tot voor kort, toen probeerde ik t nog n keer en toen snapte hij t wel. Nu is hij bijna een half jaar en ben ik begonnen met afbouwen. Succes met voeden!

Terug
Bovenaan