Afleiding tijdens eten

<p>Hoi mama's en papa's </p><p>Onze dochter van bijna 19 maanden eet haar fruitpap enkel met afleiding. Toen ze nog 6 maanden was, zijn wij daarmee begonnen om haar beter te doen eten. Ze kreeg een prulletje om te bekijken en dan ging het goed. Naarmate de tijd vorderde, wou ze meer en meer verschillende dingen. Op een gegeven moment moesten we wel 10 speeltjes pakken per papje. Daarna waren het boekjes en nu zijn we overgeschakeld op tv. We wilden niet van de 1 op de andere dag de afleiding helemaal wegnemen. Het rare is dat ze dit de laatste tijd enkel nodig heeft met haar fruitpap. Avondmaal eet ze bijna zelf met het lepeltje en bijna zonder afleiding. (ze eet nog steeds fruitpap, met bambix, omdat ze brood vertikt te eten, eender wat je erop smeert) en aangezien ze door veel ziek zijn in de eerste 3 maanden veel gewicht was verloren, wilden we de afleiding nog even houden. </p><p>Nu kan je wrs al raden dat de tv ook niet goed meer begint te werken. Mijn geduld raakt langzaam op. Nu is ze al enkele maanden kerngezond en goed op gewicht (10 kilo).</p><p>Wat zouden jullie doen? Vandaag wou ze haar fruitpap weer niet. 3 happen en ze draaide haar hoofd weg. Na haar fruitpap is het bijna slaaptijd dus nu heb ik haar gewoon direct in bed gestopt. De fruitpap zal klaarstaan als ze wakker wordt.</p><p>Maar ik ben zo bang dat ze nooit normaal gaat willen eten. Ze zou nu eigenlijk smorgens een boterham moeten eten èn voor haar slaapje de fruitpap. Met geluk kom ik enkel aan de fruitpap.</p><p>Dit is haar voedingsschema:</p><p>8u30: opstaan en fles 150 koekjesmelk</p><p>10u30 fruitpap</p><p>12u slaapje</p><p>15u fruitsnack</p><p>16u zoet snackje</p><p>18u avondeten</p><p>19u fles 170 Nan 3</p>
 
Misschien heb je het al geprobeerd maar je zou ook een cracotte of beschuitje kunnen geven ipv brood. Misschien wil ze dat wel eten. Dan komt het brood vanzelf wel. 
Als mijn dochtertje al moe is, wil ze ook niet goed eten. Dus het fruitpapje na het slapen geven werkt misschien beter. Je zou dan voor het slaapje iets kleins kunnen geven zoals een soepstengel, maiswafel oid. 
 
Kun je niet iets anders aanbieden dan brood? Hier eten we niet zoveel brood thuis sowieso, maar ik maak wel eens pannenkoekjes (banaan, ei, havermout en bakken in kokosolie). Is eventjes werk, maar kun je daarna gewoon invriezen.
Verder maak ik ook wel eens als ik weinig tijd heb een "mug cakeje". Doe ik een ei, banaan, havermout met een staafmixer, dan wat kaneel erbij en in een mok 2 min in de magnetron - heb je een soort cakeje. Dit is echt heel populair hier. Is misschien niet te vergelijken, mijn zoontje is een vrij makkelijke eter (zolang het geen potjes zijn, de decadente knul), maar misschien werkt het bij jou ook wel? Is vrij zoet namelijk en (schijnbaar) prettige structuur voor een baby.
Verder is hier omelet, avocado en banaan sowieso ook favoriet, en maisvingers of dadelreepjes als snackje worden ook wel geaccepteerd.
 
Of yoghurt, bedenk ik nu, dat wordt hier ook wel regelmatig gegeten. Wel met dan iets van geprakt fruit erdoor, of een fruitkwarkje dat we (voor onszelf ;) ) in de koelkast hebben staan. Letten wel altijd op dat er niet heeeel veel suiker aan is toegevoegd, want vind dat zelf nogal zonde.. maar dat is meer een persoonlijk voorkeursdingetje. Misschien vindt jouw dochtertje yoghurt/kwark ook wel lekker?
 
Laat het los. Als jij er geen probleem van maakt zal je kindje eten wat ze nodig heeft. Dus gezonde en gevarieerde dingen aanbieden en je dochter kiest dan zelf wat en hoeveel ze daarvan eet. Jouw reactie daarop is neutraal; jullie eten gezellig samen en of ze nou 1 (of geen) hapje neemt of alles op eet maakt niet uit. Kennelijk heeft ze geen honger al ze niet of weinig eet en dat is ook prima. Geef haar ook niet iets anders om haar wel te laten eten, ze gaat echt vanzelf meer dingen en makkelijker eten. 


Je gaat de strijd om eten niet winnen als je die aan moet gaan. Je merkt dat nu al, er is steeds meer voor nodig om haar af te leiden. Je dochter voelt haarfijn aan dat het voor jou belangrijk is dat ze eet en daar reageert ze op. 


Vertrouw op je dochter, ze gaat echt eten wat ze nodig heeft als jij haar gezonde en gevarieerde dingen aanbiedt. 
 
Heel eerlijk, ik zou per direct stoppen met deze soort van afleiding. Bij ons is de regel geen speelgoed, boekjes etc aan tafel en al helemaal geen tv. De focus ligt op het gezellig samen eten, ook voor het fruithapje zitten we samen aan tafel. Beide kinderen krijgen dan fruit en ik neem zelf ook. Eet je dochter al zelfstandig? Wij hebben voor onze jongste, nu 13maand altijd 2 borden op tafel voor de warme maaltijd. Eentje voor zijn neus met een klein beetje eten zodat hij zelf kan proberen met vork en lepel te eten, en eentje midden op tafel zodat mijn man en ik de kleine af en toe ook een hapje tussendoor kunnen geven. Afleiding kan ook zijn door je kleine een plastic bekertje met een lepel te geven, het hoeft geen echt speelgoed te zijn.
Je voedingsschema vind ik verder prima uitzien. Je kan nog overwegen of het zoete snackje nodig is. Je kleintje heeft een uurtje eerder al haar fruithapje. Wellicht kan je deze nog uitbreiden als je het gevoel hebt dat het te weinig zou zijn tot de avondmaaltijd. 
Succes!
 
Hi lastig hoor. Ik zou ook meteen stoppen met afleiden, daarmee geef je haar impliciet de boodschap dat eten niet leuk is en leuk gemaakt dient te worden met tv of een speeltje. Terwijl de boodschap kan zijn, eten is sociaal en lekker. Wij eten altijd tegelijk met onze zoon. Als hij iets van fruit eet doen wij dat ook. En we hebben ook zoals hier boven genoemd twee borden, eentje waarop hij zelf dingen kan pakken en eentje waarop wij hem geven. Hij vindt het heel leuk dat hij zelf met de lepel mag eten (is nu bijna 1jr). Ik zou ook niet teveel alternatieven aanbieden zolang ze goed groeit, maar wel zorgen dat ze zelf mag happen en kiezen uit de dingen die op tafel staan. Bijvoorbeeld een broodje of een pap oid. Zulke keuzes geven haar misschien het gevoel van controle. Succes!!
 
Haihai,
Hier precies het zelfde.. vind het ook zo lastig. Avondeten gaat als n dijkwerker erin maar ontbijt fruit en lunch met speelgoed erbij. Ik maak er verder geen probleem van.. probeer het speelgoed en de boekjes wel erg af te wisselen met elkaar, dat helpt wel. Mijn schoonzus heeft het ook met haar zoontje.. ik denk maar als ze 18 zijn hebben ze geen doos met blokjes oid meer nodig.. en we maken er echt wat gezelligs van hoor.. en soms kan hij het ineens zonder afleiding.. zolang je het gezellig houd, is en blijft eten toch iets positiefs lijkt me..  volgens de boekjes vast niet goed.. maar ik ben allang blij dat mn zoontje eet... hij heeft het 1e halfjaar weinig gedronken en had veel last van verborgen reflux. Ben zo blij dat hij nu lekker wat meer vet heeft.... 
 
 
Terug
Bovenaan