afleiding tijdens het eten

Hallo allemaal, mijn dochter is een ontzettende moeilijke eter en moet constant afgeleid worden tijdens het eten.Met liedjes zingen, speelgoed in de handen houden enz enz.Ze is nu 10 maand oud en weegt 7 kilo en drinkt nu 200cc flesvoeding,200cc roosvicee laxo, 175 cc groente, 150cc toetje en 175cc fruit. (en een boterham)Wie van jullie herkent dit en heeft iemand nog goede tips???Ik ben benieuwd...
 
hoi, ja heel herkenbaar onze dochter wordt in november 2 maar eet de helft van wat haar zusje van 6 maanden eet. Het is elke keer krijsen en gillen aan tafel, 2 hapjes en dat was het dan weer. Dit gaat al zo vanaf het moment dat ze vaste voeding mocht hebben. Ze weegt nu 10 kilo. En de enkele hapjes die ze pakte was ook altijd onder afleiding met speeltjes enz. Nu schenken we er geen aandacht meer aan , we balen wel, maar dat schiet verder ook niet op. Dus ze eet wat ze eet, en daar houden we het dan bij. Ze krijgt s'ochtends 150 ml pap uit een fles, want van een lepel wil ze al helemaal niets, een halve boterham s'middags en s'avonds 3 mini hapjes warm eten.Dus eigenlijk eet je dochter best goed alleen kost het wat moeite om het erin te krijgen. Een tip om het makkelijker te maken heb ik niet, want die kan ikzelf ook wel gebruiken. In ieder geval veel succes.
 
Hallo,
Heeft ze geen last van kiezen, tanden, keel of oren? Dan is eten en drinken vaak pijnlijk. Gaat groente en fruit met de lepel goed? Dan misschien pap erbij. Drinkt ze alleen uit de fles? Kan ze de fles zelf vasthouden? (je hebt ook flessen met een handgreep)Misschien een tuitbeker proberen. In groente en vooral in fruit zit ook vocht, alles bij elkaar denk ik dat ze niet echt te weinig krijgt. Ben je bang van wel kun je misschien de roosvicee mengen met melk.
Jet
 
`hallo lies bedankt allereerst voor je reactie. Wat vervelend dat je oudste ook zo'n beroerde eter is.10 kilo is echt niet veel lijkt mij. Zeker een mooie slanke dame.Wil ze wel diksap drinken en yoghurt eten?Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik inderdaad dat mijn dochter nog redelijk eet. Maar het blijft ontzettend frusterend om jezelf in allerlei bochten te moeten wringen.Al bij de eerste hap draait ze haar hoofd weg en alleen bij hele erge intressante speelgoed wil ze het voor even open doen.Op dit moment gaat het eten in cc's wat acheruit maar w.s. komt dit door een aankomend tandje.We wachten het maar weer af.Alles wat Jet hierboven heeft beschreven hebben we ook geprobeert.Ik wens jullie ook veel sterkte toe met de vervelende eters...
Groetjes Angelique
 
Hoi

Mijn zoon van 2 jaar is ook niet al te zwaar hoor: 11 kilo. Terwijl hij wel behoorlijk eet. Hij moet ook altijd afgeleid worden en dat gaat (bijna) altijd goed: volle borden pap, boterhammen en flinke warme maaltijden. Wat volgens mij de voornaamste reden is voor het weigeren van eten is dat een kind merkt dat jij het belangrijk vindt dat hij/zij eet. Door te weigeren kan hij/zij zich afzetten tegen wat jij wilt en dat fenomeen hoort nou precies bij de ontwikkelingsfase van een kind van deze leeftijd. Dus afleiden werkt, want daarmee merkt een kind even niet wat jij wil. Lukt het ook met afleiden niet, zorg dan dat je totaal onverschillig overkomt naar je kind over het eten. Gewoon het eten nog even laten staan en zwijgend weghalen als de tafel wordt afgeruimd. Zorg dat eten geen strijd wordt.

Ikzelf vind trouwens dat deze tactiek alleen moet worden toegepast voor de voornaamste levensbehoeften zoals eten, drinken en slapen. Over bijvoorbeeld met zandgooien (ik noem maar wat) ga ik de strijd wel aan hoor. En dan verzet mijn zoon zich ook behoorlijk. Gooit, ondanks dat ik het hem verbied, gewoon nog een keer met een smoelwerk van "ha, ik doe het lekker toch!". Dan verbied ik het hem nog een keer. Luistert hij dan nog niet, dan pak ik hem zwijgend op en zet hem ergens anders in de tuin/kamer neer. Dus hier toch ook uiteindelijk afleiding. 't Is in dit geval in mijn ogen meer een time-out. Het werkt hier als een speer. Althans nu nog, want hij is pas 2, dus wie weet krijgen we het ergste nog....

Succes,
Esther
 
Terug
Bovenaan