Afleren vinger van mama......Nu een speentje??

Hey,

De titel zegt eigenlijk al genoeg....Maar het zit zo,
Mijn dochtertje wil overdag graag op mijn pink zuigen. Het is voor mij lastig omdat haar zuigbehoefte nogal groot is en ze zit dus de halve dag aan mijn pink.

Ten eerste vind ik het niet zo fris en ten tweede kan ik bijna geen kant op...
Ze is pas 4 weken oud en dus echt nog klein.

Ik geef borstvoeding en de kraamhulp adviseerde mij om de eerste 4 weken geen speen te geven i.v.m borst/speenverwarring.
Na 3 weken heb ik toch de speen geprobeerd, deze spuugt ze met dezelfde vaart weer uit.
Ik had de bibi speen en de difrax geprobeerd.
Best balen dus!
Heeft iemand dit ook meegemaakt en misschien wat tips???

Ze is wel al opzoek naar haar duimpje, maar dit gaat nog te ongecontroleerd. Ze kan m nog niet echt vinden dus.

Groet,
Pien

Wij hebben Hannah voor het eerst een speen gegeven toen ze ongeveer 1 maand oud was. Het is in elk geval belangrijk dat je wacht met de speen (en met het geven van een fles (met gekolfde moedermelk)) tot ze de techniek van het drinken aan de borst goed onder de knie heeft, anders heb je inderdaad kans op tepel/speen verwarring. Als het drinken goed gaat, kun je rustig een speen geven.

In het begin kon mijn dochter de speen ook nog niet goed in haar mond houden en viel hij er telkens uit. Wij hielden hem toen een beetje tegen, zodat ze er toch aan kon wennen. Maar in het begin vond ze een pink nog steeds een stuk lekkerder hoor.
Mijn dochter stopte ook regelmatig een duim of vingers in haar mond, maar tegenwoordig is toch vooral de speen favoriet. Ik gebruik trouwens bibi-spenen. Ik ben begonnen met een difrax speen omdat die de kleinste maat was die ik had, maar de bibi-speen hield ze makkelijker in haar mond. En die ben ik dus maar blijven gebruiken.
En sinds kort kan ze zelf de speen in haar mond stoppen als ze hem wil. Dat is echt makkelijk...

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hallo,

Bij onze dochter was het precies hetzelfde! De eerste weken dacht ik ook echt dat mijn eigen `leven` voorbij was! Als ze wakker was wilde ze vanwege de enorme zuigbehoefte op een pink zuigen..... Ze is nu inmiddels 3 maanden en ze heeft steeds meer ondekt dat ze zelf ook iets heeft om op te sabbelen, zelfs sinds een paar dagen haar eigen duim. Zo LIEF!!!!!!
Misschien duurt het nog even, maar het werd bij ons wel steeds minder en op een gegeven moment alleen nog maar om in slaap te komen! VAn een speentje moest ze helemaal niks hebben, daar werd ze zelfs driftig van!!!!
Dus eigenlijk wil ik ermee zeggen dat het bij ons vanzelf overging. tuurlijk af en toe vind ze het nog wel lekker, maar vaak kan ze zich ook met haar eigen handje redden (deze past helemaal in haar mond dus dat is veel lekkerder!!!! hihihihi)
Succes

Hallo,

Herkenbaar verhaal hoor! Mijn zoontje wilde ook alleen maar een pink. Opzich wel fijn want zo was hij altijd direct stil maar je zit wel te zitten met in je ene arm je kindje en met de andere hand een pink in dat mondje.
Heb ook alle speentjes geprobeerd die eerste maanden maar hij spuugde hem direct uit.
Echter met 3,5 maand gaf ik hem nog eens een speentje en hij pakte hem direct, vanaf dat moment heeft hij een speentje i.p.v. een pink.

Ik denk dat je kindje vanzelf een moment heeft dat hij toe is aan een speentje, tot die tijd denk ik dus dat het de pink wordt. Ik zou wel af en toe gewoon een speentje aanbieden.
Niet dwingen, je merkt snel genoeg wanneer ze hem wil!

Groetjes Fennie (mama van Jente 15-08-06)

Ik dacht dat ik de enige was. Niet dus.... In het ziekenhuis heb ik een trucje geleerd: pak een gewone flessenspeen met de ring (waarmee je hem op de fles schroeft). Deze zijn recht en zodoende pakken ze die vaak wel de eerste tijd. Pink blijft favoriet, zeker als troost, maar om te slapen pakt Lotte (nu 7 weken, 2 dagen) 'em vaak wel. Prop twee gaasjes in het tuitje om lucht te voorkomen en rol een washandje/spuugdoekje op en prop die in de ring en tape 'em vast met verbandtape (van dat bruine pleisterspul). Door de lengte van het doekje valt 'ie niet snel uit het mondje.

Groetjes, Marisa

Heel herkenbaar. Onze dochter zuigt het liefst heel de dag op mijn pink. Na 3,5 toch maar stiekem een speen (Bibi) geprobeerd (ik geef borstvoeding en de kraamhulp raadt het af). Die speen wilde ze dus helemaal niet... kolkhalzen, uittuffen...
Iedere dag  opnieuw  geprobeerd. Ik hield de speen aan haar lippen zodat ze voelde dat ie er was en na veel oefenen ging ze ermee spelen  en op sabbelen. Als je baby begint  te zuigen dan de speen gewoon blijven vasthouden zodat  ie er niet uitvalt.

Tip:  doe  de punt van een spuugdoek door de opening aan de voorkant v/d speen   zodat de speen wat meer houvast heeft, je raakt me ook niet zo makkelijk kwijt.

Ze gaat nu meestal direct slapen maar als ze erg huilt dan mag ze haar speen om in slaap te komen. Als ze in bed ligt maak ik er een propje van zodat ie niet uit haar mond valt. Zodra ze haar ogen dicht heeft en gaat slapen haal ik de speen uit haar mond want als ze hem zelf uit haar mond laat vallen dan gaat ze huilen. Als ie er niet is valt ze vanzelf in slaap.

Ik probeer wel zo min mogelijk de speen te gebruiken. Als het geen honger is of krampjes maar echt zuigbehoefte dan krijgt ze een speen.

Mijn pink blijft overigens nog steeds favoriet!

Hi Pien,

Ik weet niet welke spenen je geprobeerd hebt, maar er zijn ook spenen die wat beter "geschikt" zijn om te gebruiken bij borstvoeding. Ik heb ook borstvoeding gegeven en wij kregen ook dat advies, maar onze zoon had al snel last van spruw. Dus die pink hebben we snel afgeschaft. Wij hebben toen van Difrax de speen met twee ronden kanten geprobeerd, omdat die wel bij borstvoeding zouden kunnen. Die lijkt wat meer op een tepel (zeggen ze). Onze zoon heeft het daar heel goed mee gedaan. Het is alleen zo erg, dat hij nu absoluut geen speen met platte kant wil. Die spenen kreeg ik allemaal in die dozen en van collega's, maar nu zit ik met een horde spenen waar ik niks aan heb.

Ik las hier ook een reactie om een gewone flessenspeen te pakken. Toch lees ik overal dat dat juist afgeraden wordt. Maar ik weet eigenlijk niet waarom, omdat ik daar niet verder over gelezen heb.

Sterkte er mee.

Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

Terug
Bovenaan