Afplatting hoofdje

<p>Hoi, </p><p>Onze zoon van 5 maanden heeft een afgeplat hoofdje aan de rechterkant.</p><p>Waar moet ik hiervoor terecht om dit te verhelpen? Wat doen ze ermee? </p>

Je kan bij de kinderfysio terecht (wordt vergoed door zorgverzekering). Je krijgt dan een meeting van het hoofdje en tips en oefeningen om mee aan de sla te gaan.
Om de paar weken krijg je een nieuwe meeting van het hoofdje om te controleren of het effect heeft.

Kinderfysio.
heeft bij ons veel goed gedaan!!
mocht het aan het eind van de ‘behandelingen’ nog ernstig zijn kan je doorverwezen worden naar het ziekenhuis en die kijken dan of evt een redressiehelm nodig is. 

Hier heeft mijn zoontje van 5 maanden het ook. Cb zei dat het weg trekt. Hij heeft tot 1 jaar. Mijn zoontje ligt meestal op Zn buik dus word al minder.

Zeker mee naar de kinderfysio. Dat het CB zegt dat het vanzelf wegtrekt is echt te kort door de bocht. Sommige kinderen houden echt een scheef hoofdje en scheefstaande oren terwijl het met kinderfysio en goed oefenen thuis heel goed verholpen kan worden. 

Het is vooral belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Heel vaak is dat een voorkeurshouding. Dat wil je zeker aanpakken. Niet alleen vanwege de afplatting, maar ook omdat je kindje zich dan eenzijdig kan ontwikkelen. Fysio is inderdaad de eerste stap!

Overigens zijn de effecten van een redressiehelmpje minimaal. Dat raden ze ook echt alleen in hele extreme gevallen aan.

Mijn zoontje van 3 maanden heeft hetzelfde. Bij hem komt het door een voorkeurshouding naar rechts met als gevolg een afgeplat hoofdje + eenzijdig ontwikkeling. Nu een maand verder is er een groot verschil en begint hij beide kanten van zijn lichaam evenveel te gebruiken. De afplatting is nog niet helemaal weg. 

Terug
Bovenaan