afscheid nemen van mijn moeder

Mijn moeder(48) is ernstig ziek. De artsen hebben haar uit het zieknhuis ontslagen omdat ze stoppen met behandelen. Ze geven haar hoogstens een paar maanden. We zijn allemaal helemaal van slag hierdoor. De wereld staat driedubbel op z'n kop. Alles liep lekker (ondanks dat ze al ziek was, maar het ging allemaal best goed). Wij als jonge ouders (nu allebei 22 jaar) met ons zoontje van 16 maanden. Mooie bovenwoning, goede banen, mijn man ook nog part-time student. Ik wilde net meer gaan werken en zou hiervoor deze week een contract tekenen. Maar 1 dag daarvoor kreeg ik dit slechte nieuws. Ik voel me helemaal verscheurd, en ook voor mijn zoontje, haar enige kleinkind vind ik het vreselijk dat hij haar later misschien niet meer herinnerd. Ze zijn zo leuk samen, twee handen op een buik. Altijd onderonsjes met elkaar en lekker stoeien. Maar nu dit, het gaat met de week slechter. En we moeten ineens verplicht afscheid nemen.
HELP! wat doe ik nu? Meer werken, kan ik dat nu wel aan?
Wat zijn jullie adviezen? hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik werk nu zo'n 12 uur en wilde 18uur gaan werken. Misschien voorlopig nog maar even niet doen. En voor mijn zoontje, die kan ik niet voorbereiden op zoiets vreselijks.
Bestaat er zoiets als speciaal verlof, of kan ik ook tijdelijk gedeeltelijk ouderschaps verlof opnemen? want dat meer gaan werken was echt  uit financieleel oogpunt.

Liefs mama van Pip
 
Beste Lina,
Wat is dit verschrikkelijk nieuws! Het is altijd je grootste angst om iemand die je lief hebt te moeten verliezen, en die angst wordt nu werkelijkheid. Je voelt een enorme onmacht en wilt waarschijnlijk nog zoveel van haar weten en samen doen.
Als ik in je schoenen stond zou ik die urenuitbreiding nog even uitstellen. Wellicht is dit op een later moment nog wél mogelijk? Er bestaat een mogelijkheid om zorgverlof op te nemen, maar volgens mij is dat erg beperkt in het aantal uren/dagen. Misschien is er een bepaalde constructie mogelijk voor jou als mantelzorger. Tegenwoordig wordt er veel met dit soort constructies gewerkt en misschien is hier ook wel een financiële vergoeding voor mogelijk. Dit is slechts een grove gok; je zou hiervoor misschien kunnen informeren bij je werkgever of een maatschappelijk werker van een verpleeghuis. Ik werk zelf in een verpleeghuis en de maatschappelijk werkers die daar in functie zijn weten hier waarschijnlijk wel iets van. Anders kan je  bij de huisarts voor informatie omtrend mantelzorgers terrecht.
Eventueel is ouderschapsverlof opnemen nog een mogelijkheid?
Geniet van de momenten die jullie samen nog kunnen beleven en leg zo veel mogelijk vast op foto en video. Zowel voor jezelf is dit prettig, maar ook voor je zoontje.
Ik wil jullie heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd.

Groetjes, Marieke
(mv Stan, 04-09-2004)
 
Heel veel sterkte de komende tijd! Als ik jou was zou ik niet meer uren gaan werken en kijken wat je kunt regelen met zorgverlof. Misschien kunnen ze je op je werk wegwijs maken over de mogelijkheden. Het lijkt me prettig om in  deze tijd zo min mogelijk zorgen te hebben  naast de grote zorg die je  al hebt.

groet jik
 
Beste mamaLina, wat een vreselijke klap krijg je te verwerken. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten alleen had ik toen mijn moeder overleed (nu 7 jaar geleden) mijn zoontje (17 maanden) nog niet.  Ik ben meteen gestopt met werken en ben heel heel veel bij mijn moeder in het ziekenhuis geweest. We hebben samen gelachen en gehuild. En voorzover dat dat kan afscheid kunnen nemen. Als ik er nu op terug kijk is het een hele zware tijd geweest (ik heb samen met haar de begrafenis geregeld) maar ook een hele mooie tijd. Het was bij ons bekend dat het snel zo gaan en daarom ben ik toen ook helemaal gestopt met werken. Praat met elkaar, lach met elkaar, maak foto's en zeg vooral alles wat je nog wilt zeggen. Volg je gevoel dan doe je het altijd goed. Het is volgens mij  tegenwoordig mogelijk om zorgverlof te krijgen. Ik zou contact opnemen met de afdeling personeelszaken van je werkgever die moeten je verder kunnen helpen. Heel erg veel sterkte!!!!
 
Beste mamaLina, wat een vreselijke klap krijg je te verwerken. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten alleen had ik toen mijn moeder overleed (nu 7 jaar geleden) mijn zoontje (17 maanden) nog niet.  Ik ben meteen gestopt met werken en ben heel heel veel bij mijn moeder in het ziekenhuis geweest. We hebben samen gelachen en gehuild. En voorzover dat dat kan afscheid kunnen nemen. Als ik er nu op terug kijk is het een hele zware tijd geweest (ik heb samen met haar de begrafenis geregeld) maar ook een hele mooie tijd. Het was bij ons bekend dat het snel zo gaan en daarom ben ik toen ook helemaal gestopt met werken. Praat met elkaar, lach met elkaar, maak foto's en zeg vooral alles wat je nog wilt zeggen. Volg je gevoel dan doe je het altijd goed. Het is volgens mij  tegenwoordig mogelijk om zorgverlof te krijgen. Ik zou contact opnemen met de afdeling personeelszaken van je werkgever die moeten je verder kunnen helpen. Heel erg veel sterkte!!!!
 
quote: mamaLina schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-12-2005 14:36:07'));

Mijn moeder(48) is ernstig ziek. De artsen hebben haar uit het zieknhuis ontslagen omdat ze stoppen met behandelen. Ze geven haar hoogstens een paar maanden. We zijn allemaal helemaal van slag hierdoor. De wereld staat driedubbel op z'n kop. Alles liep lekker (ondanks dat ze al ziek was, maar het ging allemaal best goed). Wij als jonge ouders (nu allebei 22 jaar) met ons zoontje van 16 maanden. Mooie bovenwoning, goede banen, mijn man ook nog part-time student. Ik wilde net meer gaan werken en zou hiervoor deze week een contract tekenen. Maar 1 dag daarvoor kreeg ik dit slechte nieuws. Ik voel me helemaal verscheurd, en ook voor mijn zoontje, haar enige kleinkind vind ik het vreselijk dat hij haar later misschien niet meer herinnerd. Ze zijn zo leuk samen, twee handen op een buik. Altijd onderonsjes met elkaar en lekker stoeien. Maar nu dit, het gaat met de week slechter. En we moeten ineens verplicht afscheid nemen.
HELP! wat doe ik nu? Meer werken, kan ik dat nu wel aan?
Wat zijn jullie adviezen? hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik werk nu zo'n 12 uur en wilde 18uur gaan werken. Misschien voorlopig nog maar even niet doen. En voor mijn zoontje, die kan ik niet voorbereiden op zoiets vreselijks.
Bestaat er zoiets als speciaal verlof, of kan ik ook tijdelijk gedeeltelijk ouderschaps verlof opnemen? want dat meer gaan werken was echt  uit financieleel oogpunt.

Liefs mama van Pip



Lieve mamalina,
Wat erg voor je dat het zo slecht met je moeder gaat. Ook ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Mijn moeder overleed bijna 7 jaar geleden. Zij was toen 47 jaar. Ik was de oudste (21) van vier kinderen. De jongste twee kinderen zijn sindsdien bij mij.
Inmiddels heb ik zelf ook een dochter gekregen. (nu 14 maanden)
Ik kan je niet vertellen wat je moet doen met je werk. Ook weet ik niet waar je wettelijk recht op hebt, maar probeer zoveel mogelijk je hart te volgen. Ik snap dat je uit financieel oogpunt meer uren moet gaan werken maar denk na of het ECHT moet of dat jullie het nog wel even redden met minder. Maar misschien heb je die werkuren juist wel nodig om even los te komen van alle emoties. Dat zijn dingen die je alleen zelf kunt beslissen.
Afscheid nemen van je moeder is verschrikkelijk maar probeer zo eerlijk mogelijk te zijn en praat met je moeder over alles wat je wil weten. Ook als het pijnlijke onderwerpen zijn.
Meid, heel veel sterkte voor de toekomst en als we je ergens mee kunnen helpen horen we het wel.

Liefs.
P.s. Je mag me ook mailen.
lizelotte-knevel@hotmail.com
 
Hoi,Lina,dat is verschrikkelijk nieuws zeg! Wij hebbeb in de zelfde
situatie gezeten ,en het valt echt niet mee.Mijn moeder had longkanker
.Ze is vorig jaar overleden,ze zijn ook bij mijn moeder met de
behandelingen gestopt ,want ze trok het niet meer,was al veel te zwak
voor haar derde chemokuur.Toen ze uit het ziekenhuis kwam ,hebben mijn
vriend en ik en onze 2 kinderen en een zusje van mij die bij mijn
moeder woonde haar in huis genomen.De laatste maanden van haar leven is
ze gelukkig bij ons geweest.Zo konden we gelukkig noch even van elkaar
genieten.We hadden 3 keer per dag een verpleegster voor haar om te
wassen en bed te verschonen enz.. En de artsen die vaak kwamen.Ze is op
mijn verjaardag overleden.Mijn zoontje was toen 2 1/2 ,en mijn
dochtertje 1 1/2.Mijn dochter weet het allemaal niet zo goed meer
,alleen van fotos weet ze het nog.Maar mijn zoontje wwet alles nog ,als
de dag van gisteren.Hij hielp elke dag de verpleegster mee om oma te
wassen en het haar te kammen,Ze lag bij ons in de kamer,zo kon ze
gelukkig ook iedere dag de kinderen zien,en hij vond het ook heel erg
raar dat ze op een morgen er niet meer was.Heb de kinderen toen verteld
dat oma een sterretje was.Ze zijn ook allebeide mee geweest naar de
crematie.Misschien is het voor jouw ook een goed idee om veel te gaan
filmen,zodat jouw kindje nooit vergeet wie oma was,dat hebben wij ook
gedaan ,en mijn zoontje praat vaak over oma en vraagd ook vaak, mamma
wil jij de film van oma hemel op zetten ,dan kan ik haar weer even
zien.Verleden jaar met kerst ,gingen we de kerstboom op zetten,(dat
vond ik erg verdrietig),toen zei   mijn zoontje,als de boom staat
dan komt oma hemel ook weer terug.(was dat maar waar).Maar maak zo veel
mogelijk fotos en films,Zo kan jouw kindje haar nooit vergeten ,dat
weet ik zeker.En als ik jouw was,zou ik niet extra gaan werken,maar
zoveel mogelijk nog van je moeder genieten,nu kan het nog.Ik weet,je
zult het niet makkelijk krijgen,want het is vreselijk om je moeder te
verliezen,maar ook vooral voor de kleine jongen is het vreselijk,daar
had ik het ook heel erg moeilijk mee dat mijn moeder mijn kinderen niet
kon op zien groeien.Inmiddels ben ik op 18 juli bevallen van een
dochter,en heb flink gehuild ,omdat mijn moeder er niet bij was,maar ik
weet zeker dat ze weet dat er nog een klein hummeltje bij is
gekomen.Nou Lina,ik wens je heel veel sterkte en kracht toe,ik leef met
je mee.En ik hoop nog eens iets van je te horen Heel veel liefs van
Klaudia en een dikke knuffel voor je kindje.Sterkte!
 
Terug
Bovenaan