Afstand met de bakfiets

Ik heb een vraagje...

Ik overweeg een bakfiets aan te schaffen om een beetje te besparen op benzine en meteen te werken aan mijn gezondheid.

Nu twijfel ik of dit comfortabel is voor de afstanden die ik maak. Dus ben benieuwd naar de ervaring van anderen.

Van thuis naar school is 8,5 km, dan naar mijn werk is ongeveer 14 km. Dan later die dag dus weer 14 en 8,5 terug. Ik zou dus sowieso voor een elektrische willen gaan.

Maar mijn vader zegt dat het veel te ver is en echt niet fijn op zo'n ding ?. Dat die leuk zijn voor korte afstanden.

Dus benieuwd naar jullie ervaringen! ?
 
Geen ervaring met een bakfiets, wel met een elektrische fiets met fietskar erachter. Dochtertje is 4,5 maand en gaat lekker mee, fietskar laat ik op de opvang staan (fietsenstalling bijv.), vervolgens zelf door naar het werk. Ik vind het ideaal! Qua kosten ook heel wat lager dan een bakfiets.

Afstanden die ik maak zijn ongeveer gelijk aan jouw afstanden!
 
Ik heb een elektrische bakfiets (al 2.5 jaar, de vogue supreme) en ben er heeeel blij mee. We gebruiken m dagelijks voor onze kinderen van 4.5 en 2.5, nu een 3e kindje op komst.

We fietsen ermee naar school (2 km) en de oudste past er nog makkelijk in. Tot 5 a 6 jaar past dat prima denk ik. Er kunnen 4 kindjes in, en eventueel nog 1 achterop. Straks met de nieuwe baby kunnen we direct fietsen (maxi cosi kan erin) dus niet weer 9 maanden wachten tot de baby eindelijk oud genoeg is om voorop de fiets te kunnen.

Sinds we een bakfiets hebben,hebben we nog maar 1 auto en dat redden we prima zo. De bakfiets is 1x een dure uitgave maar verder heb je weinig kosten. Ideaal.

Ik fiets er vaak mee even naar de stad, 7km verderop. Dat red ik makkelijk in 20 minuten. Op de bakfiets kost trappen echt geen moeite, ik fiets vaak met gemak 20/24km per uur. Het gaat heerlijk!

Dagelijks zulke afstanden fietsen die jij noemt, doen we niet. Maar ik denk dat het prima kan hoor, als je zelf de motivatie ervoor hebt. Het komt weinig moeite of kracht, puur wat meer tijd dan met de auto!

Ook in de winter en in de regen is de bakfiets heel fijn. De kinderen zitten altijd droog en uit de vrieskou. Echt zo fijn!! Wij zijn er dus heel blij mee en ik raad je zo'n fiets echt aan. We fietsen ook vaak naar het strand ofzo. Tassen, buggy, alles past erin. Heerlijk!
 
Fietskar is idd ook een optie, maar nadeel vind ik dat je de kinderen dan niet kan zien. En met 3 jaar zijn ze daar wel een eindje uitgegroeid. In een bakfiets passen met gemak 3/4 kinderen, ook als ze al 4 of 5 jaar zijn. En die €2000 euro is het me elke dag waard, dat geld hebben we in 2.5 jaar allang eruit! :) alsnog veeeel goedkoper dan een auto, benzine en onderhoud.
 
En ga proef fietsen! Wij zijn bij bakfiets loods in Papendrecht geweest, daar veel rondjes gereden op verschillende fietsen. Zo kom je erachter welke fiets bij je past en wat je zoekt. Tweewieler of driewieler, veel bergruimte of juist meer een racefiets . Urban Arrow zijn heeeele goeie en snelle, maar minder ruimte en voor ons met 3 kleine kinderen geen optie. Maar als je 1 kind hebt en hard wil fietsen, is dat zeker een hele goede optie denk ik, het is echt de racefiets onder de bakfietsen..
 
Ik weet niet in hoeverre je sowieso een fietser bent of niet? Ik denk dat dat meespeelt in motivatie.

Sowieso is het goed om te bedenken wat je er aan kwijt wilt en om te kijken of je in dat segment iets kan vinden. Ik heb over de ‘goedkopere’ (2000€ is nog steeds verre van goedkoop) bakfietsen veel negatieve verhalen gehoord in de zin van: snel en vaak kleine dingen kapot, waardoor de fiets veel vaker aan de kant staat. Kan natuurlijk pech zijn.

In een driewieler kun je meer (kinderen) kwijt, maar stuurt een stuk zwaarder en lijkt me voor langere afstanden echt heel onprettig. Wij hebben vanuit dat oogpunt vooral getest in de duurdere categorie 2-wielers. We vonden er meerdere goed rijden, maar kijkend naar accessoires (wilden ook de baby al mee kunnen nemen bijv) uiteindelijk toch gegaan voor de bekendste, de UA. Niet op naam, wel op testen, kwaliteit etc. We hebben hem sinds oktober en inmiddels zo’n 1100 km gefietst.

Ik fiets naar mijn vriendin om 11km afstand, deed ik voorheen altijd met auto. Dat gaat goed, ook omdat er weinig stoplichten etc onderweg zijn, scheelt wel echt. Wel is dat dik half uur. Kost overigens weinig moeite door ondersteuning, alsof je altijd wind mee hebt. Door regenhuif zitten de kinderen droog en uit de wind, zelf blijf je half droog erdoor, met regenjas erbij echt prima. Het wordt met wind we beetje zeilboot…
 
Ik denk dat je motivatie doorslaggevend zal zijn in de keuze die je maakt. 

Wij hebben onze (enige) auto ingeruild zo'n dikke 3 jaar geleden voor een elektrische bakfiets (Urban Arrow) en hebben er nog geen moment spijt van gehad.
Vrienden en familie wonen - zo goed als allemaal - binnen een straal van +-15km en die afstand overbrug je erg gemakkelijk. Ook uitstapjes (naar zee, bos, cultuur,...) doen we altijd met onze bakfiets binnen die straal. Die uitjes en bezoekjes zijn zo een 1 a 2/week, in de vakantie bij mooi weer vaak dagelijks.
Voor dagelijks gebruik kom ik niet aan zulke grote afstanden zoals jij beschrijft (school/werk ligt binnen een straal van 5 km bij ons).
Ik vind het geen opgave om eens te fietsen door de hevige regen/ wind/... maar om dat dagelijks te moeten doen over een grotere afstand zou ik toch het fijn vinden om een b-plan te hebben. 
Wat is jou motivatie? 
Heb je een oplossing voor wanneer je het echt eens niet ziet zitten door de zoveelste dag op een rij door hondenweer te rijden of voor een ochtend waarop alles echt misloopt? 
Alvast veel succes met je keuze en veel plezier om de fiets! 
 
 
 
 
Terug
Bovenaan