Afvallen na keizersnede

<p>Goedemorgen allemaal,</p><p>Ik heb deze maand ons derde kindje mogen krijgen, dit maal via een keizersnede. Bij de andere 2 bevallingen (ook 1x keizersnede) heb ik een flinke buik overgehouden en is deze steeds met heel veel moeite iets platter geworden.</p><p>Mogelijk heb ik steeds een diastase overgehouden, dat weet ik niet zeker. </p><p>Ik geef borstvoeding, wil dat nog een paar weken doen, of in ieder geval goed kijken hoe ik dat kan doen met 'afvallen'/gezond eten.</p><p>Wie heeft er de tip om af te komen van de after-zwangerschaps buik na een keizersnede, waarbij je dus niet direct volle bak mag gaan sporten.</p><p>Alle tips zijn welkom!</p><p> </p>

Oja, en de opmerkingen "geef het tijd, het gaat vanzelf", die gaan voor mij niet op, mijn buik gaat niet vanzelf weg (is mijn ervaring na 2 keer).

Ik ben naar een diëtist gegaan. Ik heb geen keizersnede gehad maar had wel een gigantische buik. Door de borstvoeding was ik wat voorzichtig betreft afvallen. Mijn diëtist heeft een plan gemaakt met zodat ik voldoende binnen kreeg voor de borstvoeding en energie maar toch af zou vallen ☺️

Ik ben zelf pas na ongeveer anderhalf jaar erachter gekomen dat ik ook nog een diastase had na mijn keizersnede. Ik ben toen naar de bekkenfysiotherapeut gestapt en daarmee is de diastase nu opgelost. In een plattere buik heeft het niet geresulteerd tot nu toe omdat ik 6 weken zwanger was toen ik aan de beurt kwam bij de fysio en mijn buik nu dus vanwege de zwangerschap aan het groeien is, maar ik denk dat je dat zeker kan overwegen. Sterkere diepe buikspieren die beter samenwerken geeft in elk geval een veel grotere kans dat je buik weer een stuk platter wordt dan voor die tijd. En als die dwarse buikspieren weer goed hersteld zijn kunnen uiteindelijk oefeningen met rechte buikspieren ook weer tot z'n recht komen, terwijl die de dwarse buikspier (die je buik inhoudt) juist kunnen belemmeren in het herstel als je die teveel gebruikt voordat de diepe dwarse buikspieren hersteld zijn.
Borstvoeding geven en gezond eten gaan prima samen en daarmee kan je ook afvallen, alleen niet te snel (zolang je genoeg melk hebt en je niet compleet uitgeput voelt zit je goed). 
Volgens de bekkenfysiotherapeut zijn de oefeningen die ik nu heb meegekregen ook prima uit te voeren direct na de bevalling en hoef je daar dus niet 6-8 weken mee te wachten (al zijn er vaak wachtlijsten dus zal je daar wellicht voorbij zijn voordat je terecht kan). Natuurlijk wel ff kijken na je keizersnede wanneer het weer gaat, een platte buik is leuk, maar het moet natuurlijk geen pijn doen.

Als je een diastase hebt, dan blijf je buik bol. Je moet dan vooral je core trainen. Ik ben naar een speciale “back in shape” sportprogramma gegaan. Dat hielp me echt om van mijn buik af te komen. De sportinstructrice weten precies hoe ze je moeten helpen om van een diastase af te komen.

Terug
Bovenaan