Afvallen tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

Hellup !!

Ik ben tijdens de zwangerschap 20 kilo afgevallen, de artsen verzekerde mij dat ik tijdens de borstvoeding wel weer aan zou komen. Ik ben nu 3 maanden na de bevalling 2 kilo onder mijn minimum gewicht gekomen. Het ergste is dat mijn zoontje nu ook gewicht begint te verliezen. En helaas mag hij inverband met allergieen van mij en mijn man niks anders eten dan borstvoeding.
Is er iemand die ditzelfde probleem heeft ervaren ?? Zo heeft er iemand tips voor mij hoe ik aan kan komen en zorgen dat mijn zoontje niet afvalt.

Ps: Heel veel snoepen helpt natuurlijk niet.

Greetz
Daniella.
 
Hoi Daantje,

Wat ontzettend vervelend zeg. Ik heb helaas geen advies voor je. Wel kan ik je zeggen dat er voor kindjes met allergieen goede voeding bestaat. Ik wil je niet van je borstvoeding afpraten hoor maar er bestaan een aantal soorten voeding die heel geschikt zijn voor kindjes met een allergie. Mijn zoontje heeft ook last van allergieen en  krijgt op advies van de kinderarts nu nutramigen.  Ben je al bij de huisarts of kinderarts geweest. Ik zou als ik jou was toch eens verder gaan kijken. Het is voor jezelf loodzwaar als je niet meer op gewicht komt en ook als je kindje nu begint af te vallen zal ik toch aan de bel trekken. alleen bij het bureau heeft geen zin. Succes en hou je ons op de hoogte?

Liefs Esther
 
Hi,

Wat herkenbaar!!! Vooral bij mijn eerste zo sterk gehad. Stond dagelijks te tollen op mijn benen....

Wat voor mij hielp was 12 sneden brood op een dag (verdeeld over de dag), 1,5 x de normale hoeveelheid avondeten, extra vitamine B complex (drank via de huisarts, ingrediënten pasten toen goed binnen mijn dieet, kreeg er geen extra klachten van) en calciumtabletten (ook via huisarts, zonder toevoegingen).

Hier kon ik weer redelijk mee leven, begon eerst stabiel te worden en daarna weer langzaam wat aan te komen.

Nu bij mijn derde hou ik door het dagelijks eten van die 12 sneden en 1,5 x avond eten mijn gewicht redelijk op peil. Wel af en toe wat naturelchips van Lays (zonder allergenen dus).

Van de vetrijke producten die je wel mag, wel ook veel gebruiken.... (gouda's glorie margarine is koemelkvrij, wajang plantaardige margarine om te bakken ook.) Veel koolhydraten eten (pasta en aardappels) sauzen zijn meestal nog wel te maken van wajang, meel en bijvoorbeeld peptimelk (babyvoeding dus).

Weet niet waarvoor je allemaal allergisch bent, maar op www.borstvoedingsforum.nl is ook een draadje voor borstvoedende moeders met (kinderen met) allergie. Hierop worden ook tips en recepten geplaatst....

Probeer het vol te houden met vaker eten.... de gezonde dingen dan natuurlijk!!!!! Borstvoeding is veels te belangrijk hierbij!!! Tuurlijk er bestaan ook kunstvoedingen die heel goed zijn.... Mijn tweede moest ik noodgedwongen met Nutramigen grootbrengen omdat mijn borstvoeding toen echt niet wilde, gaf mij wel ontzettend veel rust en ik kon weer meer eten...... maar ben een borstvoedingmens.... vind dat zo fijn om te doen..... Daar heb ik al die heisa met diëten wel voor over!!!

Succes en als je vragen hebt, stel ze gerust!
Groetjes Nynke
 
Hoi,

Ik had ook last van heel erg veel afvallen. Nu gelukkig niet meer door de vele adviezen hier op het forum.

Wat bij mij dus heel erg hielp was om de hele dag door de eten.

7.00 2 bruine sneetjes met beleg wat je lekker vind en een groot glas melk
9.00 stukje ontbijtkoek met boter en een bak kamille thee (mag volgens mij ook als BV geeft)
11.00 2 stuks fruit + thee
13.00 lunchen zoveel je op kan.  ik nam meestal 5 bruine boterhammen en 1 witte boterham + melk en thee
15.00 meestal beschuit met kaas of iets dergelijks + thee
18.00 avond eten en flink opscheppen.
20.00 weer thee met een koekje.

Misschien heb je hier wat aan.

Groetjes
Davina
 
Hallo Danielle,



Wat voor gewicht en lengte heb je op dit moment?Ben je al bij de arts geweest met dit probleem. Je zegt dat je man en jij beide allergien hebben. Ik maak uit je verhaal niet op of je kindje ook aantoonbare allergieen heeft en of je zelf een dieet hebt ivm je allergieen.
Borstvoeding is in jullie geval wel het beste tot 6 maanden volledige borstvoeding en dan beginnen met bijvoeding. Heeft je zoontje nog opvallende dingen naast het afvallen. Ik bedoel slecht slapen of huidproblemen, diarree. Normaal gesproken geef je als moeder nl genoeg melk aan de kleine en ga je zelf afvallen.Het kan zijn dat je zoontje afvalt omdat hij een stof binnenkrijgt waar hij allergisch voor is.
Ik zou hier mee naar de arts gaan om het uit te zoeken.

Wat je eigen gewicht betreft: Meer eten, neem meerdere maaltijden over de dag verdeeld. en eet ook meer bij ontbijt, lunch, avondeten. Ik weet niet of je vooral magere produkten eet? Je zou nu dan voor de wat vettere varianten kunnen kiezen.
Je kunt  je huisarts vragen je naar een dietist te verwijzen die kan je helpen door een voor jou op maat gesneden advies te geven. dit lukt mij niet zo via dit forum.  
sterkte
groetjes Renee
 
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben een beetje langzaam met reageren maar dat komt omdat we op vacantie waren. Brood gaat helaas voor mij niet werken want broodallergie is 1 van de problemen. Ik eet overrigens als een wolf maar het schijnt weinig te baten. Met mijn zoontje gaat het inmiddels wat beter die is weer aangekomen. Maar ik val nog steeds af. Het is in iedergeval een effectief dieet. De vraag welkde allergien mijn zoontje heeft, b'h zijn er bij hem geen allergieen vast gesteld. Maar omdat wij zo veel allergieen hebben is ons aangeraden door de kinderarts alleen borstvoeding te geven om allergieen te voorkomen. "aan Rene" het consulaat heeft hier dezelfde taak als de huisarts maar dan alleen voor baby's. Het vervelende daar aan is dat de huisarts voor mij en de arts voor mijn zoontje niet samenwerken. Ik krijg dus advies alleen voor mij of alleen voor mijn zoontje en dat gaat vaak niet samen.
Ik woon inderdaad niet in Nederland maar in het Midden Oosten.
 
Hoi,

Je zou eventueel bij een dietist kunnen vragen wat voor jou geschikte kalorie en koolhydraat-leveranciers zijn. Bijvoorbeeld bananen enzovoorts.
Ik heb mijn zoontje tot bijna 9 maanden borstvoeding gegeven en viel ook af. Moest ontzettend mijn best doen om op gewicht te blijven. Op een gegeven moment ben ik muesli-bollen (zit heel veel in) gaan eten als tussendoortje en dit hielp aardig goed. Normaal ben ik helemaal geen grote eter, maar dit was een matig kleine hap en ging er goed in.
Maar ik begrijp dat je geen meel (?)-producten mag hebben. Misschien is het dan wel handig om een dietist te consulteren. Juist omdat je vanwege de allergieen graag borstvoeding wilt geven.

Veel succes!

Groetjes Marieke
(mv Stan 04-09-04)
 
Terug
Bovenaan