Afwennen speen en overgang inbakeren-trappelzakje

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje Isa is nu 27 weken en sinds afgelopen week ben ik "cold turkey" opgehouden met inbakeren en overgestapt op een winterslaapzakje (afbouwen met bakerzakje of één arm uit Pacco-doek werkte niet). Op zich gaat het redelijk maar Isa heeft nog wel moeite om haar armpjes te controleren als die eenmaal boven de dekentjes uit zijn. Ik stap haar  strak in (onder een lakentje en katoenen dekentje), maar als ze per ongeluk een armpje naar boven weet te werken, weet ze volgens mij niet zo goed wat ze er mee aanmoet en dan gaat ze mopperen of een beetje huilen. Heeft er iemand tips om hier iets aan te doen? Ik heb ook 2 knuffeltje naast haar gezet maar als ze die eenmaal te pakken heeft komt ze veelal niet in slaap.

Verder is Isa (helaas) gewend aan in slaap vallen met een speentje. Dat betekent dat wij overdag en 's nachts nog regelmatig er uit moeten om haar speentje weer in haar mondje te doen, want dat kan ze zelf nog niet.
Hoe zou ik haar speentje het beste kunnen afwennen? Ook "cold-turkey" of heeft er iemand een ander idee??

Alle tips zijn welkom want een kindje in het half-jaar-oei-ik-groei-sprongetje kan wel wat rust gebruiken!!!

Poppetje71, mv Isa

Ook Lukas (bijna 6 mnd) slaapt met een speen. Begin december dachten wij dat we het ook maar af moesten wennen omdat we er meerdere keren per nacht uit moesten. Het gevolg was dat wij een week niet geslapen hebben. Daarna heb ik het opgegeven en meneer gewoon weer zijn speen gegeven. Soms moet ik er een aantal keren per nacht uit, soms slaapt hij door. Ik heb me er maar bij neergelegd.

Ook nadat een collega zie dat ze op een gegeven moment de speen zelf wel kunnen vinden, en inderdaad af en toe lukt het hem al.

Geen tip dus, maar wel een ervaring.

Annemieke

Volgens mij is het tot het eerste jaar helemaal niet erg als ze met een speentje slapen. Dat heb ik in ieder geval van het cb begrepen. Mijn zoontje (5 maanden) slaapt ook in met z'n speentje, soms gooit hij het er 's nachts uit en slaapt door, soms moeten we het 'm terug geven. Meestal is dat niet meer dan 1 keer per nacht. Ik heb me er ook bij neergelegd, ga als hij meerdere tanden heeft (hij heeft er nu 1) pas kijken hoe ik 'm dat ga afwennen. Misschien is de overgang van inbakeren naar een slaapzakje al groot genoeg voor nu voor je dochtertje. Ik zou er in ieder geval niet teveel haast mee maken.

Succes, Noralie

Hallo,

Ook mijn zoontje heb ik tot 15 weken in de pacco doek gehad, ben daarna overgestapt op de bakerzak. Hij slaapt hier heerlijk in en heeft toch wat meer vrijheid.
Inmiddels is mijn zoontje 21 weken en probeer ik hem soms is een gewone slaapzak te leggen. Dit is helemaal niks: huilen, armen zwaaien alle kanten op. Zodra ik hem in de bakerzak leg, slaapt hij binnen 2 minuten.
Heb me er bij neergelegd en laat hem voorlopig in de bakerzak liggen, dacht bij mezelf waarom er uit als hij daar heerlijk inslaapt.

Met het speen probleem kan ik je niet helpen. Jente slaapt sinds kort eindelijk met speen, wilde eerst alleen een pink. Moet er snachts soms 1x uit, vindt dit niet erg.

Groetjes Fennie

Bedankt voor jullie reacties dames!
Ik weet dat het in principe niet erg is dat Isa op deze leeftijd met een speentje slaapt. Het is ook echt het probleem van mama en papa (die er momenteel wel meer dan 1 x per nacht uit moeten om haar de speen te geven) en niet van Isa!
Misschien is het inderdaad wachten tot ze zelf de speen kan pakken en terug  in haar mondje kan doen en verder slaapt. Ze zoekt nu wel de speen maar dan is het gelijk een warboel met haar armen en zit ze meer met de speen te spelen dat dan ze hem goed  in haar mondje krijgt.

Voor wat betreft de trappelzak. Dat zal waarschijnlijk gewoon wennen zijn. Een bakerzakje heb ik geprobeerd maar daarin was ze net zo onrustig als nu. Als ze maar moe genoeg is blijft ze lekker rustig in haar trappelzakje met de armen onder de dekens liggen. En ach, het is zo'n schattig gezicht in die trappelzak, ze is net een michellin-vrouwtje!

Grtz. Poppetje71

Terug
Bovenaan