Afwijking baarmoeder

Omdat mijn zoontje in een volkomen stuitligging lag (met zijn voetjes omlaag) ben ik bevallen via een keizersnede. We zijn er toen achtergekomen waarom mijn zoon in stuit lag. Ik heb namelijk wat ze noemen een uterus bicornus uni colli. Dit is een "dubbele baarmoeder". Ik heb dus een linker en een rechter hoorn in mijn baarmoeder en deze komen beide uit in 1 baarmoedermond. Ook is er een grote kans dat ik maar 1 nier heb door deze afwijking. De gynaecoloog vertelde toen dat er bij een volgende zwangerschap waarschijnlijk weer sprake zal zijn van een stuitligging en ook al zou het kindje wel met zijn hoofdje omlaag liggen dan zou het bijna niet te doen zijn om toch natuurlijk te bevallen. Ik heb daar best veel moeite mee. Via een keizersnede bevallen is toch veel minder intens. Wie herkent deze afwijking en hoe zijn jullie bevallen?

Ik ken de afwijking niet en heb er geen ervaring mee. Ik denk dat je gewoon moet genieten van je gezonde baby i.p.v. telkens terugdenken aan het feit dat je niet op natuurlijke wijze bevallen bent. Bij de eerste ben ik helaas op natuurlijke wijze bevallen en geloof me, die intense ervaring had ik op die manier liever niet gehad. Ik kijk er niet met plezier op terug. Natuurlijk bevallen kan heel mooi zijn, maar alleen als alles normaal verloopt en vaak gebeurt dat niet zo.

De afwijking die jij beschrijft komt vaker voor dan je denkt. Soms kom je er per toeval achter zoals bij jou. Soms kom je er pas na een derde zwangerschap achter. Je hebt in elk geval een zwangerschap voldragen en dat is een gunstig teken. Als een volgende baby met z'n hoofd naar beneden ligt denk ik dat er best gewoon afgewacht kan worden wat er gebeurt wanneer je weeen krijgt. Ik zou eens een andere gynaecoloog bezoeken als ik jou was.

Een collega van mij heeft ook dit ook, zij heeft ook een nier. Zij is echter nog nooit zwanger geweest dus hoe dat verloopt moet de toekomst uitwijzen. Wel moet ze dan ook per keizersnee bevallen. Dat is vervelend maar niet anders.

Hoi,

Mijn schoonmoeder heeft dit ook en is 6 keer op de natuurlijke manier bevallen. Zijn had wel veel ruimte want bij haar kwamen ze wel met het koppie naar beneden. Maar maak je niet druk, het komt inderdaad vaker voor dan je denkt. En mijn schoonmoeder heeft het pas tijdens de laatste zwangerschap geweten, want toen hadden ze pas echo-apparatuur.

Liefs Kitty

Ik heb ook een uterus bicornus unicolli. Ik heb altijd gedacht dat ik niet "normaal" zou kunnen bevallen. Nu ligt dit kindje netjes met het hoofdje naar beneden en nu zegt mijn gynaecoloog dat ik wel gewoon kan bevallen. Wie heeft er dezelfde afwijking als ik en hoe zijn jullie bevallen? Ik heb altijd gedacht dat ik een keizersnede zou krijgen dus nu weet ik niet goed wat ik moet beslissen.

Terug
Bovenaan