@AKK

A

Anoniem

Guest
Hoihoi,

Helaas weet ik je gewone naam niet , maar ik heb begrepen dat jullie naar Canada zijn geemigreerd. Hoe bevalt het daar? Mijn man en ik hebben het er heel voorzichtig over gehad om misschien ook naar Canada te gaan. Hij is timmerman en we hebben begrepen dat er in Canada een tekort aan timmermannen is. Nu zijn we als eerste terecht gekomen in Alberta maar de omschrijving van het weer daar bevalt me helemaal niet. Van -20 in de winter tot 25 in de zomer. Ik ben Braziliaan en kan echt helemaal niet tegen zo'n kou. Verder staat er ook dat het ongeveer 6 maanden per jaar zo'n beetje elke nacht onweert en ik ben echt bang voor onweer. ik heb daar nu wel hulp voor maar echt leuk zal ik het waarschijnlijk nooit gaan vinden.
Nu ben ik echt heel erg benieuwd naar jullie ervaring. Waar jullie wonen en hoe jullie het leven daar ervaren. Wat het klimaat is en hoe de scholen zijn. Heb jij zin om me wat meer te vertellen? En kun je me misschien ook wat meer vertellen over eventuele andere steden en hun klimaat en hoe de huizen zijn? Ik hoop dat je me een beetje wilt helpen.

groetjes Linda, mv Marissa, 10 maanden

Hee hallo!
we zijn idd 2 jaar geleden geemigreerd en wonen nu in Alberta, da's toevallig! Het bevalt ons hier prima! zou echt niet meer terug willen maar dat komt ook wel doordat we nu doen wat we graag wouden doen, we hebben een melkveebedrijf en dat was voor ons in NL niet mogelijk.
De temperaturen die je schreef kloppen gemiddeld wel zo'n beetje. Er zit echt wel eens een warmere week bij in de zomer, zo was het vorige week een paar dagen dik boven de 30 maar gemiddeld zal het wel kloppen. De winter temperaturen kloppen echter ook.........en de winter is vrij lang. Ik vind het heerlijk en heb er dus geen problemen mee maar kan me voorstellen dat iemand uit brazilie er minder belang bij heeft!! De zomer is een stuk korter dan in NL, eigenlijk alleen echt juni-augustus. Dan groeit ook alles buiten goed, ik bedoel het gras enzo. september en oktober zijn over het algemeen wel mooier dan in NL omdat het hier minder regent. In NL kan het zo guur wezen met regen/wind en dat heb je hier niet echt.en dan is het alweer winter en over het algemeen wordt het niet kouder dan -20 maar het kan ook gerust een nachtje tegen de 40 graden aan vriezen! Voor nederlandse begrippen niet voor te stellen maar het is wel een veel drogere kou dan in NL en de zon schijnt er dan volop bij wat het wel weer wat aangenamer maakt. In NL heb je ongeveer 1500 zonuren per jaar, hier is dat bijna 2500 en dat is wel lekker!
Het grootste nadeel van de winter vind ik dat het op het laatst net een beetje te lang duurt, eind maart kan er nog gerust een meter sneeuw vallen en als dat dan pas eind april weg gesmolten is dan heb ik het wel gezien. Helemaal als ik dan foto's uit NL krijg gemaild met neefjes/nichtjes die buiten spelen op het groene gazon terwijl het hier nog helemaal wit of dood is.
En dan het onweer: het onweert hier duidelijk meer als in NL, vooral in juni en juli. Vorige week was het wel heel extreem maar heeft het elke dag ge-onweerd en ik wil je niet helemaal afschrikken maar het zijn echt verschrikkelijke klappen. We wonen vlakbij een meer en het lijkt wel of het daarboven altijd erger wordt...

Goed, wat een verhaal alweer, het staat er ook niet al te positief misschien maar zo ervaar ik het. Het bevalt mij in elk geval wel prima maar je moet wel van de winter houden. Voordat wij hier definitief naar toe zijn verhuisd zijn we meerder keren hier geweest, ook in januari en dat is ook echt aan te raden. Het voelt echt anders dan dat je je kunt voorstellen. Mijn moeder is afgelopen januari hier ook geweest en sindsdien vraagt ze niet meer via de telefoon of we het wel warm kunnen houden want ze heeft het nu zelf meegemaakt en weet wel dat het best meevalt!

Ben benieuwd wat je ervan vind en vraag gerust meer!

Groetjes Alberdien mv Alice 11 mnd

Hoi Alberdien,

Super bedankt voor je snelle reactie. En wat ontzettend fijn dat jullie het zo naar je zin hebben in Alberta. Ik ben eerlijk gezegd al weer helemaal klaar met Alberta .
De kou spreekt me echt helemaal niet aan. Ik zou zoveel maanden in de kou echt niet leuk vinden en dan ook nog die extreme temperaturen. Is het in heel Canada zo dat het zo koud kan worden? Canada ligt natuurlijk wel hoog dus kan me wel voorstellen dat het daar overal wat kouder is. Ik kan nog redelijk genieten van de winter in Nederland maar na een maand heb ik het wel gehad.
Verder zitten wij er ook mee dat we het echt heel erg zouden vinden voor opa en oma want die zijn zo ontzettend gek met Marissa dat we ze ook echt een stuk van hun leven afpakken en dat willen we ze niet aan doen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om ons leven maar zij spelen ook wel een belangrijke rol.
In jullie geval is dat denk ik toch anders omdat jullie in Nederland gewoon echt niet konden doen wat jullie graag wilden. En nu in Canada een droom laten uitkomen. Mijn man is nu ook gewoon gelukkig met zijn huidige werk dus dat ligt wel anders. Maar voorlopig dus maar geen Canada. Of ze moeten ook nog een wat warmer gedeelte hebben.

groetjes Linda

Hee hoi Linda

niet in heel canada is het zo koud hoor, ik geloof dat Alberta wel 1 van de kouste is, of je gaat nog verder naar het noorden bij de eskimo's wonen. Canada ligt trouwens op de dezelfde hoogte als NL, niet noordelijker dus, tenminste niet waar wij wonen. De stad Toronto in Ontario ligt zelfs op de zelfde hoogte als Portugal. Het is daar ook wel warmer en kortere winters maar nog steeds wel meer winter dan NL. British Colombia (helemaal aan de westkant) is ook warmer, meer hetzelfde als in NL, vergeleken met hier regent het daar wel veel meer.
Voor de opa's/oma's is het idd niet echt leuk, gelukkig hebben mijn ouders meerdere kleinkinderen! en natuurlijk is er email/internet/webcam!
en mijn moeder was wel blij dat we nog geen kinderen hadden toen we weggingen, maakte het voor haar iets makkelijker.

Groetjes

Hoi Alberdien,

Ik wist niet dat het op dezelfde hoogte lag, ik dacht echt dat Canada veel noordelijker lag dan Nederland. Die andere plaatsen klinken wel beter, maar wel jammer dat er dan weer zovel regen is. Het mooiste aan Canada was wel dat ze gewoon heel veel mensen zoeken qua werk. Maar het wordt waarschijnlijk al helemaal niets meer. En opa en oma kunnen inderdaad ook op andere manieren contact hebben maar nu komen ze minimaal 1 keer in de week en hebben ze haar een week niet gezien dan bellen ze meteen. Mijn schoonvader is met pensioen en ze zijn zo ontzettend gek met Marissa. Misschien was het inderdaad anders geweest als we al voor haar geboorte waren gegaan. Mijn schoonouders zouden het ons ook wel gunnen hoor maar ik weet dat het ze echt heel erg veel verdriet zou doen. Voorlopig dus geen Canada voor ons, maar ook al ben ik super gehecht aan Eindhoven ik zie ons ook nog wel eens ergens anders wonen. Misschien in Belgie, dat is niet zo ver weg voor mijn schoonouders maar voor ons toch echt al anders. Ik heb ook nog naar Zweden en Noorwegen gekeken maar daar hebben ze geen mensen nodig, ze hebben daar juist tveel werklozen dus dat werkt ook niet. Wie weet ooit nog naar Belgie en anders gewoon lekker wonen waar we wonen.
Hebben jullie trouwens al helemaal jullie draai gevonden in Canada? Vrienden gemaakt en zo?

groetjes Linda

Terug
Bovenaan