Al 3 maanden aan het kolven!

Hoi allemaal,
Op 10 april ben ik bevallen van onze zoon. Natuurlijk wilde ik borstvoeding proberen, maar hij "snapte" niet wat hij moest doen. Hij had de tepel wel in zijn mond, maar zoog niet "aan". Om toch de waardevolle moedermelk te geven ben ik begonnen met kolven. En dat is nu precies 12 weken geleden! Onze zoon krijgt nog altijd afgekolfde melk en dat gaat bijzonder goed. Het kost wat meer tijd, maar ik vind het de moeite waard! Zijn er nog meer moeders die hun kind op deze wijze voeden, of gevoed hebben?
Groetjes!
 
Hoi, hoi,
mijn dochter heeft 5.5 maand volledig borstvoeding gehad en tot 7.5 maand gedeeltelijk. En dat sinds ze 3 dagen oud was.
Ik had vanaf het begin heel veel, maar ik werd ongesteld toen ze 3 maanden was. En iedere keer als ik ongesteld werd, verminderde de borstvoeding. Op den duur had ik er geen zin meer in, zoveel moeite voor zo weinig (om de 2 uur kolven, en dan uiteindelijk maar 1 flesje kunnen vullen).
Geniet er van!!
 
Hoi,

Onze zoon heeft 6 maanden volledig gekolfde borstvoeding gehad en nog 3,5 mnd daarna gedeeltelijk. Het koste me soms wel erg veel moeite om door te gaan, maar ben achteraf erg blij dat ik het gedaan heb.
Dus als je het zonder veel moeite kan doen zou ik lekker doorgaan.

Groetjes Marian
 
Hoi Marju,

Goed zeg, dat je al zo lang gekolfde moedermelk geeft! Ik geef nu 5 weken gekolfde melk aan mijn zoontje, ben het helemaal met je eens dat dat heel waardevol is. Je moet wel heel regelmatig kolven, zodra ik een beetje slordig word (pas na 4 of 5 uur kolven), dan merk ik dat meteen in de produktie. Hoe vaak kolf jij eigenlijk overdag en kolf je ook 's nachts? Hoeveel afgekolfde melk geef je? Mijn zoontje drinkt 125 ml per keer en is nu 6 weken oud. Soms wil hij een beetje meer, dan warm ik wat extra op, en 's nachts wil hij eigenlijk niet meer dan 100 ml. Ik kan er nog niet echt een ritme in ontdekken. Ik zit nu dus nog steeds op 7 voedingen per dag en zou dat graag terugbrengen naar 6.

Groeten en veel succes met kolven, Daisy
Da
Daisy
 
Hoi,
Wat leuk dat er gereageerd wordt op mijn verhaaltje over het kolven. Mijn zoon is nu 12 weken oud en ik kolf 4 keer per dag. Ik "produceer" (wat een woord in deze context) best veel en heb het kolven wat teruggebracht de laatste week. Eerst kolfde ik elke keer na of vlak voor het voeden, dus zo'n 6 á 7 keer op een dag. Ik gebruik 2 electrische kolven, dus in een kwartier ben ik klaar. Maar het was zoveel dat ónze diepvries én de diepvries bij mijn ouders bijna vol ligt met mijn melk!!!  Dus vandaar maar wat geminderd!
In de eerste week kolfde ik 's nachts ook een paar keer, maar dat vond ik al snel iets te veel van het goede; met zo'n slaapkop een kwartier gaan zitten... nee, dat was niets. Gelukkig sliep onze zoon ook al snel 's nachts door, dus we hoefde ook niet wakker te worden! Maar 's morgens moest ik wel snel beginnen, want het druppelde eruit!
Nu geef ik 5 keer per dag 160 ml en dat haal ik gemakkelijk. Er gaat nog vaak zo'n 100 á 160 ml de diepvries in. Eigenlijk vind ik deze manier wel perfect, want je heb de voordelen van de moedermelk én je ziet hoeveel je kind drinkt. Dat is vaak bij "gewoon" borstvoeding geven een probleem heb ik begrepen (nooit ervaren, want dit is mijn eerste kind).
Ik wil het zo nog zo lang mogelijk volhouden. Ik heb nog 6,5 week vrij en daarna als ik weer moet werken, wil ik proberen om het kolven vol te houden. Ben zeer benieuwd, maar wel positief. Voor mij is het geen extra belasting, omdat ik niks anders gewend ben.
Groetjes en ik hoop nog meer van jullie ervaringen te horen!
 
Ik wil eigenlijk alleen zeggen dat ik het echt heel knap vind! Goed zeg!
Ik geef nu een half jaar (volledig) bv en kolf alleen op mijn werk. Dus zo'n 3 keer per week. Ik moet er niet aan denken dat ik alles af zou moeten kolven en geloof dat ik het dan allang had opgegeven.... Dus daarom vind ik het knap als anderen dat zolang vol houden.
 
Hai Marju,

Ik wil even reageren om te zeggen dat ik vind dat je een geweldig doorzettingsvermogen hebt. Op deze mannier zorg je er toch voor dat jouw zoontje het beste krijgt.

Weet je trouwens dat er ook een forum is voor moeders die bv geven? Hier komen ook moeders die alle voedingen afkolven. Forum is te vinden op de site van de vereniging borstvoeding natuurlijk www.vbn.borstvoeding.nl en dan naar 'forum'. Ook is er op deze site een deel waar je persoonlijke verhalen van andere moeders kan vinden. Hier zitten vast ook wel verhalen tussen van moeders die alle voedingen kolven.

Ook bestaat er een yahoo groep voor kolvende moeders: http://groups.yahoo.com/group/kolvende-moeders/  

Succes nog verder!
Willemijn
 
Terug
Bovenaan