Al dan niet epidurale...?

Hoi meiden,

ik zit te twijfelen of al ik dan niet epidurale verdoving zou nemen...
Het is ons eerste kleintje, dus ik heb er nog geen ervaring mee...
Ik neem aan dat het enorm veel pijn doet en hoor ook vaak zeggen, komaan je gaat toch niet afzien als er middelen zijn die het kunnen verzachten.
Nu, ik zou enorm graag onder water bevallen en dan is epidurale uiteraard niet mogelijk, maar ik hoor zoveel rondom mij dat ik het niet meer goed weet.

Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze die ieder voor zich maakt, maar toch ik had toch graag even jullie mening hieromtrent geweten...

Liefs,
van ons...
34 weken

hoi,

ik begrijp je twijfels volledig. Ik heb precies hetzelfde gevoel. Ik woon in NO, dus zal in het ziekenhuis bevallen. Ik heb ze daar gevraagt of het mogelijk is om een ruggeprik te krijgen, wanneer ik het niet meer zou houden van de pijn. Dat was geen probleem. Zodra ik het signaal geef dat ik het niet meer trek, krijg ik mijn prik.  
En met die gedachte ga ik de bevalling tegemoed. Ik weet dat de mogelijkheid er is, en of ik er gebruik van ga maken.... ????? Wie zal het zeggen...

Groetjes, Annette  

Hoihoi,
Voor ons wordt het ook onze eerste kleine en ik wil poliklinisch bevallen.
Maar ik probeer eerst natuurlijk tebevallen en volgens mij geven ze niet zomaar een epidurale injectie.
Er is ook niet in elk ziekenhuis iemand aanwezig die deze mag geven; bv als je 's nachts bevalt.
Ik kijk wel hoe het balletje rolt, het gaat meestal toch anders dan je denkt.
Succes in ieder geval.
Groetjes

Hoi Febeke,

Ik denk dat het goed is om te bespreken dat je een epiduraal kunt krijgen op het moment dat je erom vraagt. Dat kan je wat meer zekerheid en ontspanning geven.
Ikzelf heb bij de eerste totaal niet gedacht aan een epiduraal. Maar mijn bevalling werd ingeleid en schoot niet op. De gynaecoloog heeft toen zelf een epiduraal voorgesteld en dat was hemel op aarde! De prik zelf doet absoluut geen pijn. En je kunt gewoon natuurlijk bevallen hoor (in mijn geval werd het wel een keizersnee maar dat had andere redenen).

Succes!
Groetjes,
RV

Hoi Febeke,

Bij ons hetzelfde verhaal als bij Rubensvrouw hoor! Ik heb ook een ruggeprik gekregen omdat de bevalling niet vlotte en ik weeënopwekkers moest terwijl ik al bijna 20 uur aan het bevallen was. Er werd totaal niet moeilijk over gedaan en de prik viel ook reuzemee en daarna heerlijk een paar uurtjes rust totdat ik mocht gaan persen!!

Gewoon aankaarten van te voren bij de VK dat je de optie open wilt houden. Dan is zij er al van te voren van op de hoogte!

Succes!!

Groetjes,
Rosanne

Hoi,

Hier iemand die nog niet 1 keer een prik heeft gehad. De eerste 2 bevallingen duurden zo'n 12 uur, en dat was best vermoeiend, vooral omdat ik thuis ben begonnen, en op het eind toch nog naar het ziekenhuis moest. Bij de eerste had ik geen persweeën, en bij de tweede bleef de bevalling steken bij 7 cm ontsluiting. Gelukkig kwam alles goed en werden ze allebei in het ziekenhuis zo'n beetje "gelanceerd".   Dus niks geen verdoving of wat dan ook, heb het trouwens ook niet gemist.
De derde is thuis geboren, na een hele snelle bevalling van anderhalf uur. Alles was heel goed op te vangen, onder de douche, en ik stond er dan ook echt van te kijken dat ik na een uur al persweeën had!! ( Had je mijn man moeten zien kijken.....hihihihi).
De jongste is in het ziekenhuis geboren, hij had in het vruchtwater gepoept, en de bevalling moest worden ingeleid. Ze zeggen dat dat meestal heftige bevallingen zijn. Maar anderhalf uur na het infuus, had ik ons kleine manneke in mijn armen.
Tuurlijk was   het even doorbijten, maar ik kon het allemaal best wel aan.

Wens je heel veel succes met je bevalling, en idd laat je ven te voren goed informeren wat de mogelijkheden van pijnbestrijding zijn. Misschien geeft dat al rust, en dan weet jij wat je kunt krijgen, mocht je iets willen, misschien denk je er op het moment supreme wel niet eens aan!!!

Veel liefs Hilma.

Hoi hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties...
Nu, ik ga zeker en vast polsen achter de mogelijkheden om de pijn te verminderen.
Een ruggenprik is altijd mogelijk, maar ik ben bang dat wanneer ik het graag zou willen, dat het dan te laat zou zijn...
Dat heb je natuurlijk ook niet in de hand, het heel de tijd aankunnen en op een gegeven moment niet meer zien zitten en dan is het misschien te laat...
PFFFFF, ik denk te veel... Zou het gewoon allemaal op me af moeten laten komen, maar ik hoor zoveel verhalen.
De meesten zeggen: 'Waarom afzien als er hulpmiddelen zijn die de pijn kunnen verminderen?' En oké, ik kan ze daarin geen ongelijk geven, maar bij mij gaat het vooral om het onderwater bevallen... En dan kan je geen epidurale nemen.... Dat maakt het net allemaal zo moeilijk om te beslissen.
Maar we komen er wel uit!

Liefs,
van ons...

Hey Febeke,

Ik zou graag nog even reageren op jou vraag.
Ik woon in België en bij ons is het echt een heuse rage die epidurale,
hier is het echt wel uitzonderlijk om nog te kiezen voor een natuurlijke bevalling.
Het is een actueel onderwerp en ik heb hierover dan ook veel gelezen.
Ik studeer ook vroedkunde dus heb er ook vaak over gesproken.

Een epidurale verdoving is inderdaad de beste oplossing als je de bevalling volledig bewust wil meemaken en absoluut geen pijn wil voelen maar het is erg jammer dat zoveel mensen er hier voor kiezen zonder nog maar te overwegen om de natuur zijn gang te laten gaan.

Het is namelijk een uitzonderlijk mooie ervaring die met niets te vergelijken valt.
Dit is ook mijn eerste zwangerschap en ik kan ook alleen maar luisteren naar wat ik hoor en lees.
Maar naar het schijnt heb je tijdens die enorme pijn ook een soort "oerkracht" die je helpt hier door te komen,en zodra het kindje er is is alle pijn ook volledig weg en voel je echt niets meer.

De meeste pijn is tijdens de arbeids uren en als je deze doorkomt is de verloskamer dan ook echt de verlossing en van het bevallen op zich zou je dus ook niet zo enorm afzien.
Er is natuurlijk altijd een verschil tussen een vrouw die 10 uur in arbeid is,en een vrouw die 20 uur moet afzien, maar hoe dan ook houdt de vroedvrouw dat in de gaten en als het echt te lang dreigt te gaan duren stellen ze meestal zelf een epidurale voor.

Ik heb ook een artikel gelezen dat het voor je kindje,en voor de relatie tussen jou en jou kindje beter is om het zonder verdoving te doen!
Als je intensief pijn voelt ben je veel meer naar binnen toe gekeerd en ga je als het ware samen met je  baby deze bevalling doen..Zoniet voelt het voor de baby meer aan of hij/zij wordt zonder pardon naar buiten gepushed.Want je doet dit dan op commando van de verloskundige,en niet vanuit je lichaam en instinct.
De energie die de baby vanbinnen voelt als jij pijn hebt,is dan als het eenmaal geboren is terug te vinden in jou armen en emoties.

Heel vaak zou de baby minder vertrouwen en rust vinden als het geboren is met epidurale en vaker huilen en bang zijn.En de vrouw in kwestie zou ook minder gebonden zijn aan haar baby.

Ik ken ook enkele vrouwen die voor epidurale hebben gekozen waarbij ik zie dat dit hele goede mama's zijn waarbij niets erop wijst dat ze anders zijn of er minder aan gebonden waren..Maar ik ken er ook enkele waarbij het inderdaad wel blijkt te kloppen.

Een onderwater bevalling is bedoeld om de weeën beter op te vangen en het dus minder pijnlijk te maken,dus begrijp ik niet goed waarom je hiervoor zou kiezen als je pijnloos bevalt...
Ikzelf zou ook graag onder water bevallen,maar hier in België doen ze dit zelden bij een eerste kindje, omdat het altijd riscanter is en er vanalles mis kan gaan.
Ik heb dus zoiezo jammer genoeg die keuze niet.

Ik weet dus zeker dat ik het zonder epidurale ga doen, gewoon omdat het kan,en omdat alle vrouwen het kunnen.. We zijn er tenslotte voor gemaakt.
En ik weet natuurlijk niet of het allemaal waar is wat is lees, maar het is toch de moeite waard het te proberen of niet?Meningen hierover zijn heel verschillend,en wat je zeker niet mag doen,is zonder verdoving bevallen als je het eigenlijk liever wel wil,want dan gaat het nog veel meer pijn doen en vermoeiender zijn omdat je er zelf niet volledig achter staat.

Dus volg gewoon je gevoel, en als je kan en mag, probeer dan eerst of je niet lekker onder water kan bevallen zonder die prik, en moest het dan zijn dat jij een pechvogel bent die 20 uren in arbeid moet,kan je nog vragen voor een epidurale.. En dan weet je toch dat je het geprobeert hebt!

Heel veel succes ermee, en onthou dat het het allerbelangrijkste is dat je je goed voelt bij je beslissing, jij moet het tenslotte gaan doen!

(we leren trouwens op school altijd dat we wat meer zouden moeten streven naar een geboorteproces zoals ze dat in nederland doen.. Omdat het er daar veel natuurlijker aantoe gaat en er veel meer thuis bevallingen zijn,gaat het daar ook veel minder mis,en word er daar veel minder een knip gezet.. Hoe natuurlijker hoe beter eigenlijk!)

Dikke knuffel

Niunia

Terug
Bovenaan