al die verhalen!

Ik word er gek van! Eerst moet ik al even verwerken dat uit de nekplooimeting met bloedtest een kansberekening van 1:320 is gekomen, dan krijg je al die verhalen van anderen. Vandaag mijn baas verteld over de zwangeschap (ben nu 13 weken) erg enthousiast. Vroeg hoe het ging dus ik vertelde dat wij een meting hebben gedaan en de uitslag. Vertelt zij dat zij met 36 meteen een vruchtwaterpunctie heeft laten doen. Haar zus van 42 niet, die kreeg een kindje met het syndroom van down terwijl zij ook een kans van 1:300 had. Ik schrok mij wild! Nu heb ik het nagekeken en heb je met 42 een kans van 1 op 50 dus dat is wel wat anders maar toch...

Weten jullie waarom ik zo'n lage score heb (normaal is 1:900 voor 30 jaar) terwijl de nekplooi maar 0,7 mm was? Er moet dus iets met mijn bloed zijn he?
Je word er zo onzeker van! Jakkes...

hoop op wat reacties want ben echt super onzeker...

liefs,
Wendy

Hoi Wendy,

Ik heb geen ervaring met een nekplooimeting (bewust voor gekozen om het niet te doen) maar ik wil je toch even heel veel sterkte wensen.

Elke situatie is anders maar het belangrijkste is hoe jij er tegenover staat! Ben je van plan om nu ook nog een vruchtwaterpuntie uit te laten voeren? En zo ja.. wat als de uitslag negatief is? Houd wel in gedachte dat het een kansberekening is. Het betekent niet meteen dat je een kindje met het syndroom van down zal krijgen.

Sterkte en ik hoop voor je dat alles goed zal komen. Laat je in iedere geval niet gek maken door verhalen van anderen.

Groetjes Joyce, mv Zoë, 17-09-2008

hoi wendy,
ik snap dat je je ongerust maakt, maar een uitslag van 1 op 320 betekent nog altijd dat je ook 319 kans hebt op en gezond kindje. ik hoor zelfs wel eens verhalen van mensen met 1op 8 en die krijgen ook een gezond kindje. het is inderdaad een kansberekening. ik denk dat jullie voor jezelf moeten bedenken wat je met deze uitlsag wilt doen. waarom heb je de meting gedaan en wat wilde je ermee bereiken. als je het echt zeker wilt weten kun je een punctie laten doen maar daar zitten risico's aan verbonden.
ik zou zeggen, vertel het niet aan iedereen (behalve aan je naasten natuurlijk), dit zijn toch dingen die andere mensen 'lekker' vinden (om het zo maar te zeggen). veel mensen smullen van dingen die iets anders zijn dan normaal, en zo komen ook de verhalen los.
en bedenk je, je hoort en leest meestal de slechte en de nare verhalen. dat is toch wat de mensen onthouden en dat is ook wat veel op internet wordt opgeschreven (waarom zouden ze hun verhaal op internet zetten en steun zoeken bij anderen als alles helemaal goed zou gaan.)

veel sterkte ermee.
groetjes sabine

Hoi Sabine,

Dank voor je reactie. Eingelijk deed ik de test om een beetje gerust gesteld te worden..niet handig natuurlijk want het kan ook anders uitpakken. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het goed zou gaan alleen wist ik niet dat ik zwanger was en heb medicijnen geslikt tot 5,5 week in de zwangerschap. Daardoor ging ik een beetje twijfelen. We hadden wel overlegd dat als er een verhoogd risico zou zijn we het verder zouden laten onderzoeken en bij chromosoomafwijkingen wij het zouden laten weghalen...Nu heb ik geen verhoogd risico, dat is bij 1:200 of lager, maar we zitten er wel dicht tegen aan...
Ik vind het gewoon zo raar, een nekplooi van 0,7 mm, superdun dus en dan toch 1:320...
Ben gewoon een super onzeker persoontje en dit helpt niet echt...

liefs,
Wendy

Hoi Wendy,

Ik heb zelf niet de nekplooimeting gedaan, maar wil toch even reageren. Een vriendin van me had een vergrote kans dat haar kindjes het downsyndroom zouden krijgen, 1:2. Twee zusjes van haar hebben het downsyndroom. Maar toch zijn haar  beide kinderen kerngezond en zijn geen drager, dus zij hebben later geen vergrote kans om kinderen te krijgen met het downsyndroom.

Dus denk dat je niet al te veel zorgen moet maken, anders was het je ook wel duidelijk gemaakt bij de uitslag van het onderzoek. Zou het verder ook gewoon binnenshuis houden, hou het lekker voor jullie zelf (en eventueel ouders), dat bespaart je heel wat (nare) verhalen over hoe het ook zou kunnen!

Hoop dat bovenstaande je wat geruststeld...

Liefs Rixt

het ligt ook heel erg aan wanneer je de test hebt gedaan. Het kan toch ergens tussen de 11 en 13 weken dacht ik? Ik heb bij mijn eerste de test laten doen met 14 weken (omdat deze test toen niet in NL in het pakket zat) en uiteraard was de het toen veel te hoog. Gelukkig vertelde de echoscopist dat het waarschijnlijk niets inhield, omdat we al in week 14 zaten. Ik was toen 24 en heb geen down-syndroom in de familie, deze feiten moet je ook meetellen. Dus als je de meting hebt laten doen in week 13 is de score supergoed. In week 11 is het al een ander verhaal, maar dan nog is het een schatting. Mocht je nou echt zeker willen zijn van je zaak dan kan je altijd een vlokkentest laten doen.
Succes!
Stephanie (zwanger van de 3e)

Hoi,

Ik snap dat het je bezig houd, maar je moet hier niet te veel waarde aan hechten het woord zegt het al het is een kansberekening!
Ik woon in belgie en hier kun je dit soort tests allemaal krijgen, ik heb bewust gekozen om het niet te doen juist hierom!
Stel je eens voor in een kamer met 320 ongeboren baby's 1 daarvan kan iets hebben!
Dit soort tests hebben voor de ouders eigenlijk weinig zin vind ik er zijn mensen met een uitslag van 1/1000 en toch treft het ze er zijn ook mensen met kans1/50 en daar is niks aan de hand.. Je maakt jezelf alleen maar gek met iets wat je totaal niet onder controle hebt!
Denk maar aan die mooie echo, en dat kleine wondertje in je buik en gooi die uitslag lekker weg!

Ik wens je een fijne zwangerschap Gr MJ

Hoi Wendy,

Ik weet wat je door moet maken nu.

Heb een aantal weken geleden ook de nekplooimeting + bloedonderzoek gehad,
de nekplooi was goed.

Een paar dagen later belt de verloskundige dat ze 'iets' in mijn bloed hadden gezien en ik een kans van 1:30  had op een kindje met het down syndroom, schrok me helemaal rot. Ik had van het begin af aan een heel goed gevoel bij deze zwangerschap, dus dit viel erg tegen en ik ben een paar dagen flink van de kaart geweest.

Ik heb een vruchtwaterpunctie laten doen en de uitslag daarvan was helemaal goed!

Ik heb afgelopen maandag de 20 weken echo gehad en ook daar was geen afwijking
te vinden, zijn nu super blij natuurlijk. Maar het blijft voor mij toch een beetje de vraag wat ze dan precies in dat bloed zien, verloskundige weet het ook niet.

Ik heb al twee (gezonde) kinderen (meisje van 11 en jongen van 8) en het kan zijn dat als ik toen deze test had laten doen ze precies hetzelfde in mijn bloed hadden gevonden zei de verloskundige.

Ik wens je veel succes en als je gevoel goed is klopt het vaak ook!

Groetjes Sandra

Terug
Bovenaan