alcohol??

Hoi Dames,

Sinds ik zwanger ben ben ik gestopt met roken, ik eet extra gezond en geen rood vlees en doe mijn best goed voor mijn kindje te zorgen!!

alleen ongeveer 1 of 2 keer in de week kan ik mezelf toch wel erg blij maken met een glaasje rode wijn of een koud witbiertje. Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat dit eigenlijk nauwelijks kwaad kan. (een mens moet ook nog kunnne genieten denk ik dan ). Maar toevallig lees ik nu op internet berichten dat het echt heel schadelijk is, ook als je zoooo weinig drinkt!  Ik voel me ineens erg schuldig. Heb helemaal een rotgevoel. Ben van plan nu maar helemaal te stoppen.

Drinken jullie nog wel eens?

Liefs astrid

Hey Astrid,

Ik weet niet precies wat de schade is voor je kindje wanneer je toch een glaasje alcohol nutigd. Ik weet wel dat ik me voor deze 9 maanden daar niet aan te goed doe. Ik moet ook zeggen dat ik er totaal geen problemen mee heb om het te laten staan. Dus in zoverre krijg ik het ook voor elkaar om me er niet toe te hoeven verleiden.
Ik moet wel zeggen dat ik het top vind dat je bent gestopt met roken. Ik heb dat ook gedaan met de eerste zwangerschap en ben daarna niet meer begonnen. Wat de alcohol betreft doe wa je je hart je je ingeeft.

Claudia...

Hoi,

Ik drink normaal gesproken helemaal geen alcohol, dus nu ook niet. Ik lust het niet. Ik rook ook niet en heb ook al maanden geen cola gedronken. Ik hoef er geen moeite voor te doen om het te laten.

Ik zou als ik jou was toch stoppen met het drinken van alcohol. Die paar maandjes kun je dat toch wel volhouden?

Groetjes,
Nelly.

Hoi Astrid,
Wat goed dat je bent gestopt met roken!!!
Ik was ook in de veronderstelling dat af en toe één drankje geen kwaad kon. Wist wel dat je het in de eerste 12 weken beter niet kon doen, maar dacht dus dat het daarna geen kwaad kon.
Toen ik 13 weken was heb ik een keer een wijntje op. Met 16 weken toch eens een keer nagevraagd bij de verloskundige en die was inderdaad wel heel stellig. Oeps! Ik me ook schuldig voelen over het wijntje... Maar heb op vakantie toch nog 1 keertje een drankje op (rode wijn met cola). Maar ga proberen er verder vanaf te blijven. Ik kan prima mate houden, maar af en toe een lekker roséetje op een terrasje zou wel erg lekker zijn... Maar ik ga proberen sterk te zijn.
Heb vandaag ook gezondigd met gerookte zalm...We hadden een lunch maar ik kon bijna niets eten ivm een allergie voor eieren. Broodje zalm was nog de enige optie. Voelde me wel schuldig maar het was wel erg lekker.
Moeilijk he. Je weet niet of het gevolgen heeft. Mocht het later mis blijken te zijn dan vergeef je het jezelf nooit. Maar de kans dat er iets mis is is heel klein...
Ik weet het niet, probeer maar zo braaf mogelijk te zijn maar wel lekker door te leven...
Groetjes, Irene

Hoi,

het klopt dat alcohol de hele zwangerschap door erg schadelijk blijft: niet doen dus, je vergeeft het jezelf nooit als er straks iets niet in orde blijkt te zijn met je kindje, dat wil je echt niet meemaken!
Wat er gebeurt als je alcohol drinkt, is dat die alcohol vanuit jouw bloed bij de baby komt. De lever is echter niet voldoende ontwikkeld, waardoor de baby die stoffen niet goed kan verwerken en de alcohol dus schade aan (kan) brengen. Het hoeft niet altijd daadwerkelijk blijvende schade toe te brengen, maar de kans is wel vrij groot.
Wat ze bij een onderzoek gedaan hebben, is dat ze via een echo een babytje voldgden, waarvan de moeder een slok alcohol dronk. Ze konden niet meten natuurlijk of het babytje pijn had, maar ze konden wel zien dat het babytje heel heftig ging bewegen dan en duidelijk last van stress kreeg door de alcohol.
Dat, en het feit dat jongeren ook pas vanaf 16 jaar mogen drinken (er gaan echter ook al steeds meer stemmen op voor 18 jaar), geeft wel aan hoe voorzichtig je ermee moet zijn. Wat betreft dat laatste: dat je pas vanaf 16 mag drinken: dat heeft alles te maken met het feit dat wanneer je hersenen nog niet volledig volgroeid zijn (en die schijnen dus je hele puberteit nog door te groeien en ontwikkelen), alcohol nogal wat schade aan die groei en ontwikkeling toe kan brengen.... Als dat bij een puber van 15 al geldt, dan helemaal bij zo'n klein babytje, lijkt me, :)

Voel je ondertussen niet al te schuldig: je dacht dat het geen kwaad kon... Hoop dat dit je wel helpt om alcohol maar even te laten staan totdat je van de borstvoeding af bent, :-D (Elke keer als ik dit soort dingen hoor, of ze mezelf voorhoud, geeft me dat wel veel motivatie om het maar niet te doen, hoe erg ik een lekker glas wijn ook mis :-(

Ik mis ook af en toe (zeker als het mooi weer is) een heerlijk glaasje rosé of een lekker koud witbiertje. Maar ja, het is maar zo tijdelijk dat ik het wel kan volhouden. We moeten de hele zomer door, dus we worden wel lekker op de proef gesteld!!!

Succes met de geheelonthouding van alcohol!

Michele (21+5 van de 3e)

Dag meiden!

Bedankt voor jullie lieve reacties!! voel me helemaal niet aangevallen gelukkig. Ik ben verder ook echt verantwoordelijk. Af en toe een kopje koffie maar meer niet! hihi.

ik ga nu inderdaad gewoon helemaal niet meer doen. Je hebt sowieso ook niet zoveel aan één glaasje . Ik zou het mezelf inderdaad niet vergeven als er iets mis blijkt te zijn....

Nu ga ik gewoon lekker genieten verder! We zijn al  op de helft dus..., nog maar even!!

Liefs
Astrid

Ik dronk ook iedere avond een glaasje rode wijn, maar sinds ik zwanger ben heb ik geen druppel meer aangeraakt.
In het begin liep ik nog wel eens naar de wijnkast en dan trok ik hem open en...o nee, hier moet ik niet meer zijn.
Jacob past zich ontzettend aan, want hij neemt nu ook nog zelden een wijntje of biertje. Vind ik wel lief van hem.

Terug
Bovenaan