alice

Beste Alice,
Als jij denkt dat je dochter behoefte heeft aan iets anders zou je het kunnen proberen met een paar lepeltjes, maar tis absoluut niet noodzakelijk . Vooral als je volledig borstvoeding geeft word geadviseerd om pas met 6 maanden bijvoeding aan te bieden. Ik geef zelf ook volledig borstvoeding(al bijna 6 maand),maar ben wel met 4 maanden begonnen met fruit omdat mijn meneertje toe was aan iets anders,keek en kijkt mij alles wat ik eet of drink uit de vingers(zooo grappig). Dus het is iets wat je zelf kan beslissen.
 
Hoi Alice,

Doe wat je denkt dat goed is voor je dochtertje.

Als ze er geen behoefte aan heeft zou ik het uitstellen tot 6 maanden omdat bv tot een half jaar genoeg voedingsstoffen heeft. En het beter is voor de darmpjes omdat ze dan pas volgroeit zijn.

Succes
 
Het is echt het beste om zo lang mogelijk (minimaal 6 maanden) te wachten. Tot die tijde zijn de darmpjes nog niet helemaal volgroeid. De WHO (wereldgezondheidsorganisatie) adviseert dit ook. En met name borstvoeding legt een beschermend laagje op de darmwand.
Als je kindje er echt aan toe is(bijv. smakken, van alles gretig in de mond stoppen)kun je vanaf 4 md gaan bijvoeden. Mijn dochter is nu 6,5 mnd en krijgt sinds een paar dagen fruit, lekker vind ze het niet echt en ook hebben haar darmen het zwaar te verduren. Dus bedenk je goed, voor je haar fruit geeft, of ze het echt nodig heeft.
 
Wacht gewoon tot je kindje 6 maanden oud is. Dan zijn de darmpjes volgroeid en dat is veel beter. Veel ouders kunnen niet wachten en starten met 4 maanden. De kans dat je kindje dan een allergische reactie ontwikkeld is dan wel veel groter.
Het sabbelen op de handjes, van alles in de mond stoppen en smakgeluidjes maken is geen signaal dat ze toe zijn aan vastere voeding, maar een normaal onderdeel van de ontwikkeling (een manier van de wereld ontdekken).
Dat er babypotjesvoeding voor vanaf 4 maanden te koop is, is van groter belang voor de commercie dan voor je kindje.
Verder kun je beter beginnen met gepureerde groentehapjes (doperwtjes, broccoli, spercieboontjes, de zachtere groenten). Groente is minder agressief voor de darmpjes dan fruit. En wacht met groente ook tot je kindje 6 maanden oud is.

Aan borstvoeding (of flesvoeding) heeft je kindje de eerste 6 maanden echt helemaal genoeg.

Succes, Ilse (medewerkster consultatiebureau)
 
Hoi,
Ook ik heb gewacht tot 6 maanden. Het is beter voor de darmpjes. En als je dan begint kun je het beste kijken hoe je kindje reageert. Met name aan de ontlasting kun je veel zien. Als die verandert door het fruit is je kindje er nog niet aan toe.
Groetjes,
Masja
 
Terug
Bovenaan