alimentatie kind

ik zit met een vraag, mijn vriend heeft een dochter uit zijn eerste relatie waarvoor hij al jaren een vaststaand bedrag alimentatie betaald. Voor zijn ex vrouw betaald hij geen alimentatie. Nu heeft hij een wat lastige ex (zacht uitgedrukt), en zij heeft nu gedreigd naar een advocaat te stappen omdat ze meer alimentatie wil van mijn vriend omdat ze doorkreeg dat mijn vriend een nieuwe baan heeft (alsof je dan perse ook meer gaat verdienen maar goed).  Zij woont inmiddels ook samen en heeft een nieuw  kindje met haar vriend van een jaar. Wij zitten hier zeker hier  op te wachten, ik hoor verschillende dingen van mensen.
Heeft een van jullie ervaring, eigenlijk hoop ik stiekem dat jullie me een beetje gerust kunnen stellen, we hebben het zelf  niet zo breed temeer omdat mijn vriend nog steeds schulden afbetaald die tentijde van hun huwelijk ontstaan zijn.

gr sandra

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op de site van het NIBUD (www.nibud.nl) kun je de geldwijzer alimentatie aanvragen (gratis, maar wel 1,95 verzendkosten). Op hun site vind je er wat meer informatie over.
als je verder zoekt op google met zoekterm alimentatie berekenen kom je heel wat informatie tegen. Succes!

Nog even verder zitten zoeken op internet voor je, en dit heb ik nog gevonden:

Behoefte kinderen

Bij verhoging van het inkomen na de scheiding geldt dat deze van invloed is op de vaststelling van de behoefte van de kinderen. Immers, van die verhoging zouden de kinderen ook hebben geprofiteerd indien de ouders niet waren gescheiden. Dit houdt in dat het (fictieve) gezinsinkomen omhoog gaat en daarmee ook de kosten van de kinderen, volgens de tabel.
Trouwen of samenwonen
Verhoging van het inkomen kan geschieden door bijvoorbeeld een (forse) salarisverhoging, maar ook op andere manieren. Als een van de ex-partners opnieuw trouwt of gaat samenwonen met een nieuwe partner, geldt onder andere dat de ex-partner de vaste lasten kan delen, waardoor zijn of haar besteedbaar inkomen hoger wordt. Hierdoor houdt hij of zij meer over voor kinderalimentatie. Dit kan een reden voor de alimentatiegerechtigde zijn om herziening van de alimentatie aan te vragen.
Rechter
Er moet wel worden gesteld dat een vastgestelde alimentatie nooit eenzijdig kan worden gewijzigd. Daarvoor moet via een advocaat een verzoek bij de rechter worden ingediend. Het eerder vastgestelde bedrag voor kinderalimentatie is namelijk niet meer 'redelijk'.

Als je man dus salarisverhoging heeft gehad kan dat een reden zijn om de alimentatie te herzien. Maar aangezien zijn ex ook weer samenwoont, is haar levensstandaard ook verhoogd. Je kan dus beide kanten op redeneren. Ik zou zeggen: wacht of zijn ex het juridisch in gang gaat zetten maar zorg dat je tegen die tijd een advocaat hebt of in ieder geval deskundig juridisch advies in hebt gewonnen.

groetjes, Ellen

Welke weg er ook gekozen zal worden, helaas zal het kind in het midden komen te staan van 2 ouders die ruzie maken over geld. Het kind is dan wederom de dupe, dat vind ik het allertrieste van de situatie ... geld weegt daar nooit en ter nimmer tegenop

Gr. Jeannette L

hoi hoi meiden,

tja inderdaad wordt de dochter van mijn vriend de dupe, haar moeder zet haar al tegen ons op sinds dat ze uit elkaar zijn, ruim 5 jr geleden. Ze chanteert mijn vriend aan alle kanten als ze de kans krijgt enz enz enz.  Nu ruim 2 weken later hebben we nog steeds niets vernomen over een advocaat, dus het zal wel loslopen....
bedankt voor jullie reacties

Terug
Bovenaan