Alle voedingen kolven, vermoeiend

Hoi dames,

Ik wil even van dit forum gebruik maken om een beetje te klagen.
Mijn kleine Christian is nu 12 dagen oud en helaas kan hij de tepel niet goed pakken en al helemaal niet vasthouden. Alles hebben we geprobeerd, maar tevergeefs. We denken dat het komt door zijn kleine mondje en een iets naar achter staand kinnetje cq onderkaak, hij lijkt het fysiek gewoon niet te kunnen. Aanleggen probeer ik dus niet meer, geeft aan alleen maar frustraties bij mij en ook bij hem. Als het niet gaat, dan gaat het niet, toch? Ik ben dus vanaf het begin al aan het kolven en hij krijgt alle BV in een flesje. Dat gaat verder wel goed.
Ik heb een elektrische kolf gehuurd (dubbele) van thuiszorg, dus het kolven is nu ook gemakkelijk. Ik vind het alleen jammer en ook best vermoeiend! Ik heb het idee dat ik dubbele voedingen aan het doen ben: 15 minuten kolven, dan flesje geven, boertjes  en verschonen, 45 minuten. En dat iedere 3-4 uur.... (Christian drinkt niet zo snel en in 2-3 etappes, we moeten echt een beetje moeite doen om hem genoeg te laten drinken dat hij weer 3 uur verzadigd is) Het kost zoveel tijd! Ik wil mijn kleine graag een goede start geven (dwz BV), maar ik vind het op deze manier best zwaar. Ik hoop dat ik het voorlopig volhoud.

Hebben andere kolvende moeders dezelfde ervaring? En hoe doen jullie het als je buiten de deur bent? Handkolfje mee?

Groetjes, Karin
Mama van Christian, 17-02-07

Hoi Karin,

Wat vervelend zeg als het niet wil lukken zoals je hoopte. Ik heb (nog)
geen ervaring met kolven maar vond BV geven ook veel vermoeiender dan
ik dacht, soms had ik letterlijk het gevoel alsof de energie uit me
gezogen werd. Na ruim drie weken werd dit minder en nu hou ik mn
energie redelijk vast vooral als hij niet vaker komt dan normaal. Heel
veel succes ermee!

Groetjes Leonie

Hoi Karin,

Wat vervelend! Ik herken je gevoelens helemaal. Je bent een bikkel dat je toch doorzet!
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt (en misschien heb je helemaal geen zin om weer iets nieuws te proberen, dat zou ook heel begrijpelijk zijn), maar misschien dat tepelhoedjes je helpen? Dat hielp bij mij. Esther kon ook de tepel niet pakken omdat ik vlakke tepels heb, maar die hoedjes pakte ze wel. Het wordt door de meeste mensen niet aangeraden omdat je melkproductie terug kan lopen omdat ze de borst niet goed leeg kunnen drinken, maar ja, met kolven krijg je de borst ook niet helemaal leeg en tepelhoedjes zijn minder vermoeiend...

Sterkte!

Eveline

hoi karin
ik had precies hetzelfde.doordat boas een klein mondje heeft en ik vlakke tepels krijgt hij ze niet te pakken.ook alles geprobeerd,ook tepelhoedjes.en de bv wat ik afkolfde was te weinig waardoor ik bij moest voeden.ik heb t 3 weken volgehouden.toen boas ook nog eens hongerig werd was bij mij de pijp leeg.ik ben er toen mee gestopt,met pijn in mn hart.maar nu boas het supergoed doet op flesvoeding voor hongerige baby's weet ik dat t goed is zo.
petje af voor jou!ik weet hoe zwaar t is.ik heb/had een electrische enkele borstkolf op netstroom en batterijen(medela electric)en die kun je zo in je tas meenemen.
succes!ik hoop dat je t volhoud.en mn vk zei:probeer toch 1 keer per week nog eens aan te leggen.als je kindje onrustig is en je hem lekker bij je hebt,gewoon nog eens proberen.zij kende iemand bij wie het zelfs na een maand alsnog lukte.ik leg boas af en toe ook nog wel eens aan,en soms lukt het.er komt alleen niet veel uit,maar t is wel leuk.en hij vind t lekker,zo'n natuurlijke speen
groetjes kari

Hoi Karin,

Ik heb zelf geen ervaring maar wil je even veel complimenten geven. Knap hoor alle voedingen kolven en met de fles geven. Het lijkt me een heleboel werk!

Succes ermee,
Judith

Hallo Karin,

Helaas was het voor Guus (20-12-2006)  ook te moeilijk om aan de borst te drinken. Dit kwam mede doordat hij een maand te vroeg geboren was en eigenlijk niet goed wist wat hij moest doen. Zijn zuigkracht was ook niet voldoende om uit de borst te drinken. Met als gevolg dat ik al 10 weken iedere voeding kolf (ook s'nachts). Voor mij is de gedachte dat het voor Guus het allerbeste is voldoende om door te zetten, ondanks dat het heel veel tijd en energie kost. Ik vind het helemaal niet gek dat je er erg moe van wordt, wordt ik ook zeer regelmatig. Als ik je een tip mag geven,  zet alle voeding die je over hebt in de diepvries, zodat je misschien wat eerder kunt stoppen. Ik  heb  nu al bijna  voor  een week of twee/drie voeding in de diepvries. Ben al met de derde la bezig!
Probeer vol te houden, heel veel succes!

Groetjes, Heidi

Terug
Bovenaan