Alleen aan de borst in slaap willen vallen . . .

Een echt voedingsonderwerp is dit niet, maar weet zo snel geen ander Forumonderwerp waar het in past.
Mijn zoontje van 11 weken valt 's avonds altijd alleen aan de borst in slaap. Gisteren was ik voor het eerst even weg en de oppas kreeg hem niet stil. Hij had geen honger (fles weigerde hij) en op schoot was hij stil. Ineens realiseerde ik me, dat hij bij zijn laatste voeding (rond 20.30 uur) altijd in slaap valt en ik hem zo in zijn bedje kan leggen. Hij slaapt dan praktisch de hele nacht om tussen 4.00 en 5.00 uur voor zijn eerste voeding te komen. Ik vind het wel belangrijk, dat hij zelf in slaap leert vallen, maar voor mij is het ook moeilijk om hem wakker te maken na de voeding om het te 'oefenen'. Het gaat namelijk altijd zo. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Het is vast ook de mamahonger die er bij komt kijken, want hij clustert regelmatig tussen 17.00 en 20.30 uur.
Ik ben benieuwd!

Groetjes Tien
 
Als ik het goed begrijp valt hij overdag wel zelf in slaap. Hij kan het dus wel.
Dan zou ik het gewoon lekker zo laten. Het zal waarschijnlijk vanzelf beter gaan als hij ouder wordt. Kijk, als hij het over een paar maanden nog doet zou ik er wat aan gaan doen, maar hij is nu nog zo klein.... En als hij op schoot wel stil is, hij is dan ten minste niet de hele avond aan het huilen....

Pauline
 
Hij valt inderdaad overdag goed in slaap, alleen niet vaak in zijn eigen bedje. Ik heb namelijk drie kinderen. Bij de oudsten hield ik mij strikt aan alle regelmaat. Maar nu de oudste op school zit, zit mijn jongste vaker in de maxi-cosi of wandelwagen, omdat we hem vaak moeten halen en brengen van en naar school. Daarnaast moeten de boodschappen nog gedaan worden. Hij valt dan eigenlijk altijd in slaap. In de wandelwagen laat ik hem dan natuurlijk liggen als we thuis zijn. Uit de maxi-cosi haal ik hem wel i.v.m. zijn ruggetje en dan wordt hij altijd wakker. Nu ik een schoolgaand kind heb merk ik pas wat een 'onrust' dat geeft op de rest van het gezin. Samenvattend valt hij dus meestal 'hoppelend' in slaap. Nu ik me er wat meer bewust van ben, ga ik toch maar proberen enkele momentjes per dag te vinden, dat ik hem wakker weg leg.
Heb mijn zoontje ook regelmatig ingebakerd. Dit hielp ook goed, maar uiteindelijk, moet hij het ook zelf gaan leren zonder sabbelen en inbakeren.

Martine
 
Hihihi, dat herken ik goed hoor. De oudste kreeg het regelmaat dat ze bij het leger jaloers op zouden worden hahahaha. De jongste slaapt overal en nergens en heeft haar aankleedkussen pas 5 keer gezien in een half jaar. De bank is nu eenmaal gemakkelijker als je een driftige dreumes heb rondlopen hihihii.....

Misschien zou je is kunnen proberen om als hij in de wandelwagen in slaap valt, de reiswieg in het ledikant te zetten. Als hij dan wakker wordt is hij in zn kamertje zodat het 'in het kamertje alleen zijn' misschien wat minder vreemd voor hem wordt!

succes ermee iig....
 
Hai,
Ik heb het zelf nooit een probleem gevonden. Mijn dochtertje is nu 1,2 jr en heeft mij (of mijn man of nabije familie/vrienden) nodig om in slaap te komen. Dit is zo gegroeid. Ze zit bij ons op schoot, we doen altijd een vast slaapritueel (lekker knuffelen, boekje lezen, dommelen en half slapend wegleggen).

Onze dochter is zogezegd super sensitief waardoor ze alle prikkels en ervaringen van de dag moeizaam kan verwerken. Regelmatig wordt ze 's nachts in paniek wakker. Wat is er dan fijner dan getroost worden. Een baby begrijpt toch echt niet dat er niets aan de hand is, is gewoon in paniek.

Ik zou jouw oppas ook vertellen hoe jullie samen in slaap vallen (doet mijn oppas ook) zodat iedereen hetzelfde slaapritueel aanhoudt. Ook al ligt het kleintje lekker tegen je aan, is dat zo verkeerd?
Een kinderarts zei tegen ons: "In Afrika liggen de baby's tussen de moeder, oma en tantes en voelt het zich lekker veilig. Net zolang tot het zelf kan slapen. Alleen in de westerse culturen hebben we bedacht dat een baby een eigen kamer moet hebben, een eigen bedje enz, omdat wij zonodig heen werken moeten. Waar is de basisveiligheid voor de baby. Bij 1 jaar is een baby echt niet baby-af. Het belangrijkste is dat je je baby veiligheid biedt, het bedje moet geen straf worden, maar een fijne plek waar je je baby lekker tevreden, al slapend, te rust legt."

Ik vond dit prachtig, eindelijk bevestiging voor ons "lastige" kind. De omgeving zei: "Laat toch huilen, ze valt vanzelf in slaap." Ik ben blij dat we dit nooit gedaan hebben, want achteraf blijkt dat onze baby een "huilbaby" was omdat ze enorm last heeft van krampen.
Deze aanpak werkt tot nog toe perfect, Ze wordt wel vaak wakker, maar slaapt ook weer rustig en veilig (in de nabijheid van de borst) in slaap.

Zo een heel verhaal, hoop dat je er wat mee kunt.
Succes
 
Terug
Bovenaan