Alleen colostrum bv geven?

Hoi mama's!

In december ben ik uitgerekend van ons eerste kindje en ik denk erover na om alleen colostrum te geven, dus ongeveer een kleine week tot een week borstvoeding te geven. En daarna over te stappen op kunstvoeding. Dit heb ik vd week gelezen en nu denk ik erover om het ook zo te doen om toch het "goud" mee te kunnen geven.

Het hele punt waarom ik niet langer bv wil geven, bewust daarna voor kv kies etc staat niet ter discussie? Ben benieuwd of er meer mama's zijn die alleen colostrum hebben gegeven of bijv. 2 weken en daarna zijn gestopt en hoe je dit hebt ervaren? Met afbouwen naar kv enzo.

Alvast bedankt! Groetjes
 
Als jij bewust kiest om kunstvoeding te geven en nu overweegt wel het "goud" mee te geven is dat alleen maar mooi. Je kindje zal er niet slechter van worden en alleen maar beter van worden.
De beste tips zijn altijd: doe waar jij je goed bij voelt!
Succes en geniet ervan?

 
Dit is precies wat ik ook wil doen !
Alleen ik vraag me af of dit haalbaar is omdat ze vaak zeggen dat het even duurt voor het opgang komt.. en dan is t opgang en stop je eigenlijk weer. Vraag me af hoe dit werkt dan..
 
Ik heb vanaf moment 1 fles en borst gecombineerd. Hierdoor kreeg hij de eerste 3 a 4 weken naast zijn flesvoeding ook antistoffen enzo binnen.
Ik kolfje vanaf momet 1 en kon dat dus soms als flesje geven en verder gaf eerst flesje met net iets minder en dronk hij daarna na nog wat bij mij. Of hij dronk de ene voeding bij mij en andere flesvoeding.

Maar dit is heel persoonlijk hoe je dit doet. Maar het kan dus wel ;)
 
Misschien kun je tzt ook tips vragen aan de kraamverzorgende? Die weet vaak ook veel over borstvoeding geven en dus wellicht ook hoe je dit het beste kunt aanpakken. 
Ik weet niet of je al een intake hebt gehad met de kraamverzorging, zo niet dan zou je het eens kunnen vragen.
 
Lijkt me best mogelijk, het lijkt soms alsof het even op gang moet komen, maar eigenlijk is het babymaagje in het begin zo klein, dat een klein beetje juist precies genoeg is in het begin.
Ik zou je wensen uitspreken naar Kraamzorg of evt ziekenhuis mocht je daar op de kraamafdeling komen, dan kunnen ze je begeleiden. Je bouwt het dan inderdaad op, maar in de eerste week krijg je sowieso stuwing, of je nu bv geeft of niet en het is heel fijn als je dan bv kan geven want dan drinkt die kleine je er doorheen! Daarna is afbouwen niet van de een op andere dag, maar doe je dat stap voor stap. Als je direct stopt, krijg je weer stuwing en kan er een melkklier verstopt raken en gaan ontsteken. Lactatiekundigen hebben vaak wel een afbouwschema voor je. Mooi toch dat je het wil proberen, elke druppel is goud dus fijn om je kindje er wat van mee te kunnen geven.
 
Ik heb dit ook gedaan bij beide kinderen. Kwam grotendeels omdat ik borstvoeding geven vooral vermoeiend vond en het kwam niet goed op gang. Dus naast borstvoeding moest ik ook altijd nog flesvoeding aanbieden. Ik heb bij de oudste ongeveer 2 weken afgekolfde melk gegeven omdat hij niet goed kon drinken aan de borst. Toen gewoon abrupt ermee gestopt en dat ging goed. Bij de tweede heb ik 3 weken echt aan de borst gegeven en toen langzaam afgebouwd met kolven. Dat duurde toen nog zo’n 2 weken en daarna onder de douche goed de borsten masseren en de laatste beetjes eruit knijpen. Dus ja het is mogelijk en ik heb het zo bij beiden prettig ervaren
 
Ik heb mijn dochter 2 weken borstvoeding gegeven. De bedoeling was om dit te blijven doen maar door productie die niet goed op gang kwam en een meisje die niet de energie had om de borst leeg te drinken of haarzelf vol te drinken was ik elke voeding 2 uur bezig. Haar 20 minuten aanleggen, dan bijvoegen met flesje kunstvoeding en dan zelf allebei de borsten afkolven. Ben na de 2 weken per direct gestopt, heb dezelfde dag en die dag erna nog 1 keer moeten kolven en verder nergens last van gehad. Totaal geen stuwing en heb geen lekkende borsten gehad. (Tijdens de 2 weken borstvoeding juist wel enorm lekkende borsten.) Het kan dus zeker! Doen waar jij je goed bij voelt!
 
Terug
Bovenaan