Alleen in bad?

Essil

Moderator
Mijn dochter kwam zojuist met de vraag of ze alleen in bad mocht, zonder mama in de badkamer.
Nou vraag ik me af, vanaf welke leeftijd het veilig is, je kind zonder toezicht in de badkuip te laten spelen.

Mijn dochter is 4, heeft spetterles gehad en zit nu op zwemles. Ze heeft in ieder geval nog hulp nodig met de hoge badrand.

Daar is moeilijk een leeftijd aan te plakken. Jij kent je kind het beste. Je kan het toch uitproberen door wel uit de badkamer te zijn maar op dezelfde verdieping in de buurt te blijven?

Beste Essil, goede vraag. Ik snap dat ze dat graag wilt, lekker zelf badderen. Alleen heb ik wat onderzoek gedaan en ik denk dat 4 jaar te jong is. Ik heb zelfs nog geen goede leeftijd gevonden vanaf wanneer het wel oké is. Ik weet dat mijn moeder mij zelfs nog checkte toen ik nog thuis woonde op mijn 17e, om het kwartier of zoiets, of het wel goed met me ging, om even op de deur te kloppen en dat ik dan even moest reageren. Ook mocht ik nooit de deur van de badkamer op slot doen als ik in bad ging. Ik weet niet of dat overdreven is.

Zelf ben ik erg voorzichtig met water en badderen. Maar mijn kindjes zijn ook nog wat jonger. Op kindveiligheid.nl wordt ook geadviseerd je kind niet alleen in bad te laten, ook niet als ze 4 zijn. Een kind kan al met 10cm water verdrinken. Hierbij stukje van het advies:
''Kinderen onder de vijf jaar lopen de grootste kans op de Spoedeisende Hulp terecht te komen door verdrinking. 1 op de 5 slachtoffers van verdrinking is een kind van 1 of 2 jaar. Op deze leeftijd kunnen kinderen nog niet zwemmen en zijn ze te jong om dat al te leren. Ongelukken gebeuren vooral in en om huis. Bijvoorbeeld in een opblaasbaar zwembadje of een vijver, en soms in bad.''
(bron:https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/advies/adviseer-de-4-van-veilig-bad).

Ik denk dat dit de reden is waarom je zo voorzichtig moet zijn:
''Wist je dat kinderen heel snel kunnen verdrinken zonder dat je het doorhebt? Het kan zelfs gebeuren in een laagje water van 10 centimeter diep. Veel ouders weten niet dat kinderen geruisloos kunnen verdrinken en merken het te laat''.
(Bron:https://www.kinderveiligheid.nl/adviezen/verdrinking)

Als ik een leeftijd kan vinden, vanaf wanneer het wel oké is, laat ik je het weten :)
groetjes

Bedankt voor de antwoorden!

@Jetske, wat mooi (en irritant misschien?) dat je moeder zo bezorgd was, dat ze zelfs op je 17 nog controleerde of alles goed ging!
Ik denk dat ik net iets eerder zal stoppen met checken bij het badderen .

Hi Essil, ja ik vond het vrij overdreven haha als puber, maar nu denk ik zelf dat ik het later ook ga doen, maar dat komt denk ik omdat ik het dan ''gewend'' ben haha.

Terug
Bovenaan