Alleen maar achter beeldscherm

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben stiefmoeder van een 11 jarige jongen. Hij heeft enorm veel speelgoed, maar wil daar alleen mee spelen als zijn vader en/of ik ook mee doen. Hij heeft weinig vertrouwen in leeftijdsgenootjes, omdat hij enorm gepest wordt en hij zich met vele ook niet kan meten (loopt een stuk vooruit in zijn intellectuele ontwikkeling), daarom heeft hij bijna geen vrienden. Op eentje na met wie die altijd online spelletjes doet. </p><p>Hij zit de hele dag achter een beeldscherm, maar dan ook de hele dag. Is het niet de computer, dan is het wel de tv. Ook in de avond als we altijd iets met zijn allen gaan doen,  wordt het 9 vd 10 x iets met een beeldscherm. Nu vind ik iets van Wii-en het minst erge,  aangezien je dan nog wat met beweging bezig bent. Dit is al zolang ik in dit gezin rondloop, maar ik erger mij er nog steeds aan. Gelukkig gaat hij wel zonder mokken mee met dagjesweg en doet zijn taakjes (dat nog wel met gezeur, maar ja ik wilde dat vroeger ook niet altijd doen), dus van een echte verslaving is nog geen sprake. Nu in deze tijd kunnen we niet echt weg, dus ergens wel fijn dat hij zich zelf kan vermaken,  maar toch zou ik zo graag willen dat hij eens wat vaker met echt speelgoed gaat spelen, maar hij heeft meteen een oordeel dat alleen spelen niet leuk is. Vader en moeder zien het probleem niet,  vader zit het liefst in zijn vrije tijd ook achter de pc en als stiefzoon een cadeau krijgt,  heeft het altijd te maken met een computer spel. Als hij iets gaat doen buiten de computer, dan ben ik helemaal gelukkig,  terwijl het eigenlijk iets normaals moet zijn. </p><p>Ik heb al diverse keren aangegeven aan mijn vriend,  dat ik het beeldschermtijd veel te veel vind, maar hij vind dat stiefzoon zelf moet bepalen hoe hij zijn tijd indeelt, want dat mochten wij vroeger ook.  Zolang hij maar zijn verplichtingen nakomt , want zo niet, dan komen er wel regels.</p><p>Ik probeer het te accepteren, maar ik vind het verdomd lastig, hebben jullie tips dat ik mij er minder aan erger?</p><p> </p><p>Alvast bedankt</p><p> </p>
 
Hoi!
Ik ben ook een stiefmoeder. Heb een stiefdochter die erg graag op haar telefoon hangt. 
Als stiefmoeder vind ik het zelf een beetje lastig om regels te stellen, want ik vind dat de ouder dat moet doen. Natuurlijk kun je wel wat dingen/regels suggereren, maar uiteindelijk heeft de ouders de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. Wij hebben uiteindelijk een app geïnstalleerd (met haar toestemming) dat analyseert hoeveel je op je telefoon zit en wat je daar dan op doet. Zij dacht dat ze zich netjes aan de afspraken hield, maar bleek dus veel langer op de telefoon te hangen. Ze had daardoor minder tijd voor school. We hebben nu een app geïnstalleerd die als een soort tijdsslot werkt. Als haar tijd voorbij is, kan ze alleen nog maar bellen en sms-en. Dat werkt. Ze vindt het zelf heel prettig, ondanks dat ze al 17 is, want het geeft haar rust.
Misschien ligt het probleem bij je stiefzoon vooral in het zelfvertrouwen en vriendschap sluiten. Is het een idee om te zoeken naar clubs die aansluiten bij zijn interesses, zodat hij daar andere kinderen leert kennen? Bijv iets met computeren, of iets waarbij hij zijn hersens moet gebruiken (hij is slim), of scouting. Op zo'n club zitten kinderen die mogelijk veel op hem lijken. Als hij eenmaal vriendjes heeft, kan hij ze thuis uitnodigen om te spelen?
 
Hoi! Lastig wel goed dat jij nog de verantwoordelijkheid voelt om dit niet oké te vinden.
zoals je aangeeft is het een zeer slimme jongen.
ik weet niet wat voor soort speelgoed hij heeft maar ik hou zelf heel erg van goed speelgoed.
speelgoed winkel cedille is m’n favo 
houd hij niet van Lego ? Echt wat ingewikkelder speelgoed iets wat waar vooruitgang in te zien is .
of een moeilijke puzzel 
je spreekt namelijk wel van een verslaving alleen is hij slim genoeg om er geen strijd van te maken door gewoon z’n taakjes te doen zodat hij daarna weer z’n goddelijke gang kan gaan .
liefs 
 
Ik denk dat er gewerkt moet worden aan het zelfvertrouwen, als dat er eenmaal is zal hij vriendjes thuis uitnodigen om te spelen.
En daarnaast is het denk ik een goed idee om met je partner te praten over de as middelbare schooltijd. Schoolwerk heeft in mijn ogen altijd voorrang op beeldschermtijd. 11 jaar is nog een goede leeftijd om nieuwe gewoontes aan te leren. Op de middelbare school gaan ze puberen en kun je echt ruzie krijgen als je ze schermtijd wilt afnemen.
Dus bijv vaste momenten op de dag inplannen waarop niemand achter een scherm mag zitten (ook papa niet!), maar ook vaste momenten waarop het wel mag. Dus bijv niet tijdens het eten en een uur voor het naar bed gaan. Leg uit dat het helpt om te ontspannen voor het slapen gaan. Hij kan zelf bedenken wat hij in die tijd doet maar hij mag in die tijd geen taken doen (als een kind zich verveelt gaat hij vanzelf wel iets bedenken om te doen!): spelen, lezen of knutselen/tekenen bijv. En hij krijgt bijv uit school nadat hij zijn huiswerk en de taakjes af heeft schermtijd. 
 
Bedankt voor jullie antwoorden, ik probeer hier in een keer op de reacties te reageren.
Hobby's: als het aan mij had gelegen, had hij al lang op een hobby/sport gezeten die hem interesseerde, helaas heb ik als stiefmoeder daar niet het laatste woord over.  Stimuleren probeer ik het altijd wel. In het verleden heeft hij wel het e.e.a geprobeerd maar na een tijd gaf hij het op, want te druk of te lastig in te plannen. 
Vrienden: hij is heel erg gepest en dat ging verder dan alleen nare woorden. Hij krijgt hier binnenkort hulp voor. Helaas wil ik hier niet teveel overzeggen ivm herkenbaarheid.  Hierdoor heeft hij heel weinig vertrouwen in leeftijdsgenootjes,  ook omdat hij van sommige pesters dacht dat ze eerst zijn vrienden waren. Ik hoop dat het vertrouwen wel snel terugkomt 
Speelgoed:
Tja dit is een moeilijke, hij vindt bijv. Lego erg leuk, maar dat alleen samen met ons. Als hij een poging doet om alleen te spelen is een half uur al heel wat. We hebben hier alleen goed speelgoed, dus geen neplego bijv.  Op de computer kan hij meer zijn fantasie kwijt, dan met echt tastbaar speelgoed.  
Regels beeldscherm :
Ik denk niet dat dat hier in dank wordt afgenomen. Vriend ziet het probleem niet, want hij zat vroeger ook hele dagen achter de pc en heeft er niets aan over gehouden, zegt hij altijd. Daarbij is het helaas zo dat er steeds meer te doen is met beeldschermen, het is het populaire speelgoed van deze tijd. Uiteraard gaat school voor, als dat een probleem gaat worden, dan komen er restricties wat betreft het beeldscherm, totdat het weer goed gaat. 
Hij ontwikkelt zich prima, maar ik zou zo graag willen dat hij wat meer deed buiten de pc.  Maar blijkbaar ben ik de enige die zich daar druk om maakt. 
 
Bedankt voor jullie antwoorden, ik probeer hier in een keer op de reacties te reageren.
Hobby's: als het aan mij had gelegen, had hij al lang op een hobby/sport gezeten die hem interesseerde, helaas heb ik als stiefmoeder daar niet het laatste woord over.  Stimuleren probeer ik het altijd wel. In het verleden heeft hij wel het e.e.a geprobeerd maar na een tijd gaf hij het op, want te druk of te lastig in te plannen. 
Vrienden: hij is heel erg gepest en dat ging verder dan alleen nare woorden. Hij krijgt hier binnenkort hulp voor. Helaas wil ik hier niet teveel overzeggen ivm herkenbaarheid.  Hierdoor heeft hij heel weinig vertrouwen in leeftijdsgenootjes,  ook omdat hij van sommige pesters dacht dat ze eerst zijn vrienden waren. Ik hoop dat het vertrouwen wel snel terugkomt 
Speelgoed:
Tja dit is een moeilijke, hij vindt bijv. Lego erg leuk, maar dat alleen samen met ons. Als hij een poging doet om alleen te spelen is een half uur al heel wat. We hebben hier alleen goed speelgoed, dus geen neplego bijv.  Op de computer kan hij meer zijn fantasie kwijt, dan met echt tastbaar speelgoed.  
Regels beeldscherm :
Ik denk niet dat dat hier in dank wordt afgenomen. Vriend ziet het probleem niet, want hij zat vroeger ook hele dagen achter de pc en heeft er niets aan over gehouden, zegt hij altijd. Daarbij is het helaas zo dat er steeds meer te doen is met beeldschermen, het is het populaire speelgoed van deze tijd. Uiteraard gaat school voor, als dat een probleem gaat worden, dan komen er restricties wat betreft het beeldscherm, totdat het weer goed gaat. 
Hij ontwikkelt zich prima, maar ik zou zo graag willen dat hij wat meer deed buiten de pc.  Maar blijkbaar ben ik de enige die zich daar druk om maakt. 
 
Ik begrijp absoluut dat je dit lastig vind. Dat de vader het prima vindt, maakt het nog lastiger en deze tijd ook nog lastiger. Hoe gaat het als hij bij zijn moeder is (als die in beeld is). Zit hij daar ook veel op een scherm? 
Wellicht dat de therapie nog wat inzicht geeft. Ik ben ook altijd bang dat ze op den duur verslaafd worden aan het gamen. 
Mijn jongste van 6 speelt ook niet 'alleen' binnen, wel buiten. Binnen sluit hij aan bij het spel van zijn broer of ik moet hem echt aan het werk zetten maar dan is het ook al snel bekeken. 
Mijn oudste kan dat weer wel maar hoe dan ook de tablet heeft de voorkeur altijd. 
Als ik mijn kinderen niet zou begrenzen, zouden ze ook het liefst alleen maar gamen / tv kijken etc. Het is ook gewoon heel erg leuk voor ze. 
Ook in hun buitenspel / tekenen etc. gaat het 'game' onderwerp verder, maar goed dan uiten ze zich op een andere manier. 
Sterkte, geen tips, wel begrip. 
 
 
SuusvdE: bedankt  voor je reactie. Moeder is nog steeds in beeld. Hij is een gedeelte van de week hier en een gedeelte daar. Bij zijn moeder zit hij ook de hele dag achter een beeldscherm.  Vader én moeder hebben er beide geen moeite mee dat hij de hele dag achter een scherm zit. Vader zit ook de hele dag achter een scherm voor zijn werk en in zijn vrije tijd, als we niet samen wat doen, ook. Dus ja het is ook een beetje 'zo vader zo zoon'. 
 
Terug
Bovenaan