Alleenstaande moeder van 2 en een sectio op komst

<p style="text-align: left;">Zijn er meer mensen die alleenstaande moeder zijn en een sectio krijgen. Hoe doen jullie het op het moment van geboorte en de andere kids als die naar school moeten?</p>

Ik ben niet alleenstaand, maar wel een keizersnede gehad 5 maanden terug en ik heb al een ouder kindje, zij was toen ruim 1.5 jaar oud. 
Zorg dat je de eerste 2 weken elke dag hulp hebt, want dan red je het echt nog niet alleen! Met de baby opzich wel, die mag je tillen enzo maar oudere kinderen mag je niet tillen en in huis kun je nog amper wat doen en de eerste 2 weken kun je net 200m buiten lopen totdat je pijn krijgt. Autorijden wordt de eerste 6 weken afgeraden, maar ik zat na 2 weken al wel weer achter het stuur voor kleine ritjes van max 10 minuten.
De eerste 6 weken moet je echt rustig aan doen, maar de eerste 2 weken vond ik het heftigst en kun je écht bijna niks. Het duurde bij mij bv. een week voordat ik weer rechtop kon staan. Met mijn dreumes kon ik me na 2 weken wel weer aardig redden, al tilde ik natuurlijk wel veel meer dan officieel mocht...
Succes, lijkt me erg pittig om het alleen te moeten doen. Na 2 weken ging mijn man weer werken en ging ik vaak over mn pijngrens heen, omdat ik toch de deur uit moest soms of teveel in huis deed... je hebt echt hulp nodig de eerste periode! Onderschat de pijn niet, ik vond het allemaal 1000x heftiger dan een 'gewone' bevalling qua pijn.

Ik ben niet alleenstaand, maar wel een keizersnede gehad 5 maanden terug en ik heb al een ouder kindje, zij was toen ruim 1.5 jaar oud. 
Zorg dat je de eerste 2 weken elke dag hulp hebt, want dan red je het echt nog niet alleen! Met de baby opzich wel, die mag je tillen enzo maar oudere kinderen mag je niet tillen en in huis kun je nog amper wat doen en de eerste 2 weken kun je net 200m buiten lopen totdat je pijn krijgt. Autorijden wordt de eerste 6 weken afgeraden, maar ik zat na 2 weken al wel weer achter het stuur voor kleine ritjes van max 10 minuten.
De eerste 6 weken moet je echt rustig aan doen, maar de eerste 2 weken vond ik het heftigst en kun je écht bijna niks. Het duurde bij mij bv. een week voordat ik weer rechtop kon staan. Met mijn dreumes kon ik me na 2 weken wel weer aardig redden, al tilde ik natuurlijk wel veel meer dan officieel mocht...
Succes, lijkt me erg pittig om het alleen te moeten doen. Na 2 weken ging mijn man weer werken en ging ik vaak over mn pijngrens heen, omdat ik toch de deur uit moest soms of teveel in huis deed... je hebt echt hulp nodig de eerste periode! Onderschat de pijn niet, ik vond het allemaal 1000x heftiger dan een 'gewone' bevalling qua pijn.

Inderdaad hulp vragen. Veel hulp! Met alles wat je kan bedenken. Kindjes kunnen misschien ook logeren bij iemand. Extra kraamzorg vragen. Vragen of mensen voor je willen koken, maaltijden alvast invriezen. Hulp vragen met schoonmaken. Je kan via verloskundige of gemeente vragen of ze vrijwilligers kennen die kunnen helpen, soms heb je vrouwen die met pensioen zijn en dat leuk vinden. Of oproep doen in buurt app of Facebook groep. 
Je zal echt rustig aan moeten doen en goed naar je lichaam luisteren anders ben je op lange termijn slechter af. 

Ik heb onlangs ook een keizersnede gehad en heb nog een kindje van 2. Ik de eerste 6 weken na de bevalling zoveel mogelijk hulp/opvang voor je oudere kinderen regelen. 
Mijn ervaring is dat zorgen voor de baby wel lukt. Alleen verder kun je idd niet zo heel veel.
Maar om je niet te ontmoedigen.. ik vond het alles meevallen hoor! Ja ik heb pijn, maar absoluut niet meer dan na mijn natuurlijke bevalling. De hechtingen zitten alleen op een andere plek ;)

Bedankt voor jullie tips. De dagen dat ik in het ziekenhuis ben logeren ze als het goed is bij een vriendin. Mijn moeder wil af en toe komen om te koken en de boodschappen laat ik bezorgen. Voor het huishouden zat ik te denken om misschien naar de gemeente te gaan om te kijken of ik voor de 6 weken huishoudelijke hulp kan krijgen. Ik hoop dat dit kan, want zelf mag ik dat natuurlijk niet. 
het zal wel afzien worden. Maar denk dat het uiteindelijk wel goed zal komen

Terug
Bovenaan