allenstaande moeder

nou dit is heel vreemd, vanochtend heb ik een bericht op het forum gezet en nu kan ik hem niet meer vinden! maar goed, ik had al een paar fijne reacties gehad dus ik probeer het gewoon nog een keer;
Ik ben 5 weken zwanger terwijl ik gewoon de pil heb doorgeslikt. Een hele schok du en toaal niet gepland, maar ik ben er hardstikke blij mee, alleen...mijn vriend dus niet en die is er nu vandoor gegaan! Hij is nog niet aankindern toe, vindt zichzelf te jong enz...(hij is 26 ikzelf 31) dan denk je iemand te kennen!
Dus nu sta ik er alleen voor. waar ik me vooral zorgen over maak is hoe ik het straks allemaal geregeld moet krijgen met mijn werk, opvang, en finacieel. Ik kan me niet permiteren om minder dan 4 dagen te gaan werken maar 4 dagen kinderopvang kost ook handen vol geld, en dan nog al die spullen die je nodig hebt.....
Ik kan dus wel wat steun en tips gebruiken!
Zijn er nog meer vrouwen die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten?
Please reageer, de paniek slaat bij mij af en toe behoorlijk toe!

groetjes van ingrid
 
Hoi Ingrid,

Toen ik net zwanger was hebben ook wij onze relatie verbroken, inmiddels gaat het weer prima en denken we erover om te gaan samenwonen, maar in eerste instantie dacht ik dus ook dat ik het alleen moest doen. Ik heb me dus heel goed proberen te informeren.

Voor de spulletjes moet je eens op marktplaats.nl kijken en in de vondst, er zijn een hele hoop mensen die vanalles wegdoen wat amper gebruikt is. Verder zou ik als ik jou was op tijd beginnen met de aanschaf van dingen, zo kun je aanbiedingen afwachten en de kosten verdelen over een aantal maanden. (ik was zelf na 12 weken begonnen met de aanschaf van dingetjes).

Informeer verder eens op je werk of ze geen kinderopvangregeling hebben? Als dit niet het geval is zou ik eens langs de gemeente gaan om te vragen of je daar hulp bij kan krijgen (anders kun je niet werken en moet je een uitkering aanvragen en dat kost nog meer).

Ik zou zowieso formulieren voor de aanvraag van huursubsidie halen, ik kom bv nu niet in aanmerking maar als ik straks alleen met de kleine woon wel.

Informeer ook eens bij de belastingdienst, er zijn maandelijkse bedragen die je kan krijgen omdat je alleenstaande moeder bent en ook als je als alleenstaande moeder werkt staat daar vanuit de belastingdienst iets tegenover.

Verder zou ik toch je ex vriend nog eens vragen of hij niet bereidt is jou op zijn minst financieel te ondersteunen, ik denk niet dat je hem kan verplichten maar je kunt er natuurlijk wel over beginnen tegen hem.

Gemakkelijk zal het niet zijn, maar ik weet zeker dat als je je goed informeert en goed oplet je een heel eind kan komen.

groetjes en sterkte,

Jane 32 weken 3 dagen
 
Een kindje kost bakken vol geld, en kinderopvang natuurlijk ook, maar ik heb toch gemerkt dat er ook een boel dingen zijn waar je geld op kunt besparen.
Ten eerste zijn er best wel veel mensen die nog wat hebben liggen: familie/vrienden etc.
Zeker als ze weten dat je het niet breed hebt zijn ze wellicht bereid je spulletjes uit te lenen of gewoon te geven.
En misschien willen de toekomstige opa's/oma's ook nog wel wat sponsoren?
Snuffelen naar tweedehandse spulletjes kan natuurlijk ook.

Verder zou ik eens kijken op www.gratisoptehalen.nl
Daar kun je vanalles krijgen, varierend van ledikantje tot maxicosi en van kleertjes tot box, allemaal gratis!

Verder natuurlijk alle gratis dingen aanvragen (prenatal, Felicitas, Kruidvat) daar zitten ook leuke dingen bij.

En tot slot: katoenen luiers zou je kunnen overwegen, dat is een stuk goedkoper dan wegwerp en beter voor het milieu. Kijk maar eens op www.katoenenluiers.pagina.nl

Succes,

N.
 
Bij de aldi hebben ze regelmatig, buggy ´, fietstoelen, maxi cosi ´s etc. in de aanbieding. Inderdaad vroeg beginnen met spullen aan te schaffen zodat je aanbiedingen kunt afwachten. Verder zou ik me niet al te druk maken. Een kinderstoel zit je kind de eerste zes maanden nog niet in. De box is leuk, maar tot dat je kind gaat voortbewegen (dat duurt echt nog wel een paar maanden) compleet overbodig. Tijnzij je natuurlijk huisdieren hebt of een erg tochtighuis. Als je een tweepersoonsbed hebt kan je kind best eerst bij je in bed slapen (natuurlijk wel veiligheidsmaatregelen inbouwen, een 1 persoonsdekbed bv). Onze dochter heeft de eerste tijd op een aankleedkussen gelegen, zodat ik er niet bovenop kon gaan liggen.
Tweedehandskledingwinkels hebben trouwens ook hele leuke en als nieuw uitziende kleding. Het kost wel meer tijd om leuke dingen te vinden als je 2e hands zoekt. Dat is wel lastig als je werkt.

gr. marike
 
Ik wil even reageren op de anoniem hierboven die voorstelt om je kindje bij je in bed te nemen. Je kind bij je in bed nemen word heel erg afgeraden, dit is niet erg veilig. Maar via marktplaats of zoiets kun je best voor een goede prijs een tweedehands bedje op de kop tikken (mijn ouders hebben er een bedje voor €20,- op de kop getikt). Ik snap best dat je moet besparen maar het moet niet ten koste van de veiligheid gaan natuurlijk.

groetjes, Jane
 
Nog een tip, kijk eens op de website www.minszw.nl daar staat tekst en uitleg over de werkelijke kosten aan kinderopvang en wat je allemaal terugkrijgt in jouw situatie.
 
Op het oktoberforum zit een vrouw die Janny heeft zij moet het helaas ook alleen doen, misschien kan je met haar in contact komen om ervaringen uit te wisselen.
In ieder geval wil ik zeggen dat ik respect voor je hebt dat je deze ervaring alleen aangaat en niet de "makkelijkste" weg kiest.
 
Nou ladies,

dank jullie wel voor alle tips! Geeft me in ieder geval weer een steuntje in de rug. Ik zal eens gaan uitpluizen. weet iemand trouwens of je bij een koophuis ook subsidie kunt krijgen?
Voor de rest gaat het met ups en heel veel downs maar als ik jullie berichtjes lees voel ik me toch wel weer iets sterker!!
Met Janny heb ik trouwens inderdaad contact!
Blijf mailen!!

Ingrid
 
Terug
Bovenaan