Allergie (Hannah?)

Hallo Hannah, (en anderen...)

Lees net in ander topic dat je dochter allergisch is voor voor ei, soja, vis, noot, pinda en koemelk. En dat jullie daar in het eerste jaar al achter zijn gekomen. Mag ik vragen hoe jullie daar achter gekomen zijn?

Ik vraag het omdat ik zelf allergisch ben voor vis, schaaldieren, pinda's noten, tomaten en wortel. Maar daar ben ik pas 5 jaar geleden achtergekomen. Toen ben ik op de IC terecht gekomen, nadat ik bijna in shock raakte na het eten van schaaldieren. Ben dus nu ook wel angstig dat mijn zoontje ook allergisch ergens voor is, en wil dus (proberen) in ieder geval het eerste half jaar borstvoeding te geven om de kans zo klein mogelijk te maken. Maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik straks op moet gaan letten, en vind het ook wel wat eng, omdat het ik het niet had overleefd als ik 5 minuten later in het ziekenhuis was aangekomen. Maar je moet een product eerst een paar keer hebben gegeten wil je er verkeerd op reageren.

Liefs Rixt
 
Hoi Rixt,
Snap heel goed dat je angstig bent dat je zoontje ook een (heftige) allergie heeft. Hopelijk is het niet zo, maar het is goed om alert te zijn. Ik ben ook vrij alert daarop omdat een ouder zusje van Leah ook als baby een koemelkallergie had, en heftig reageerde op varkensvlees, ei en citrusvruchten.

Hoe ik er bij Leah achter ben gekomen? Poeh, even proberen om het kort samen te vatten.

Leah kreeg volledige borstvoeding de eerste 6 maanden. Ik was al erg voorzichtig met het drinken van koemelkproducten. Maar tijdens een vakantie at ik veel doppinda's (achteraf: dom!) en Leah werd toen ont-zet-tend beroerd. Hele dag huilen (terwijl ze normaal echt heel zoet was), continu met haar benen trekken (krampen?) en er ontstond na een aantal dagen flink eczeem, zodanig dat ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Ook spuugde ze voortdurend met grote bogen de voeding uit. Toch duurde het nog een paar dagen voordat ik zelf de relatie met de pinda's legde.
Eczeem behandeld en het ging wel beter.
Toch af en toe extreem spugen en veel darmkrampen. Vooral als ik vis had gegeten ook een heftige reactie, maar zonder eczeem.
Zelf bij sporen noot, pinda of vis was er veel huilen, onrustig gedrag, spugen en darmkrampen.
Toen ik noot, pinda en vis uit mijn dieet heb gelaten, ging het gelijk een heel stuk beter.
Soms nog wel een reactie, en dan vooral heel veel darmkrampen (dat is pas na haar eerste jaar overgegaan). Toen ik ook koemelk, soja en ei uit mijn dieet liet, werd Leah weer de Leah die wij kenden: vrolijk, blij en makkelijk. En als ik af en toe 'zondigde' (uit eten bijvoorbeeld), dan direct een reactie.

Dus mijn 'advies' aan jou is vooral: let op de signalen:
* darmkrampen
* eczeem
* onrustig gedrag
* veel spugen

Vooral dat vele spugen wordt vaak verkeerd uitgelegd (mijn  huisarts dacht dat het reflux was; logisch, maar eigenlijk wist ik al snel dat dat toch niet klopte, want het was zo'n grillig beeld: soms een dag niet spugen, en dan weer een dag waarop alles eruit kwam).

Ik heb nog wel geprovoceerd rond 10-11 maanden met koemelk en soja, maar dat was toen nog een drama: huilen, buikpijn en spugen.

Onder begeleiding van een diëtiste ben ik onlangs (Leah is nu 15 mnd) begonnen met provoceren in een heel rustig tempo: koemelk rechtstreeks gaat goed, ik eet zelf weer ei, dat gaat ook goed. Voor de soja en de vis ben ik nog wat bang, dus dat komt later wel een keertje.

Pinda is ook zo'n sterk allergeen, net als schaaldieren, waar jij zo heftig op reageert! Wat zal je zijn geschrokken! Eng hè, dat je lichaam zo op tilt kan slaan zodat jij in shock raakt?!!! Voor de pinda's zijn we ook huiverig, en Leah mag beslist niet vóór haar 3e jaar pinda eten. Voor de zekerheid heb ik wel een epipen van de huisarts gekregen en antihistamine, voor het geval dat..... Die heb jij misschien ook op zak? Hopelijk hoeven we het nooit te gebruiken....

Nou, dat is toch wel een erg lang verhaal geworden, sorry, maar tja.....

Hoe oud is jouw zoontje nu? En ben jij zelf ook op een dieet ivm de mogelijke allergieën van je zoontje????
 
O, ja, nog even Rixt: behalve het zelf uitproberen ben ik ook naar iemand gegaan die via bioresonantie allergieën opspoort. Niet iedereen gelooft daarin, maar ik wilde zo graag weten waar ze nu allemaal allergisch voor was en daar kwam uit dat ze niet tegen de volgende zaken kon (degene die testte wist niet wat ik zelf al had uitgedokterd):
ei, soja, melk, vis (m.n. mosselen), noot, pinda, maar ook: appel, prei, paprika, tarwe, broccoli, bloemkool, andere koolsoorten, sperziebonen, varkensvlees, sinaasappel, abrikoos.


Maar echt, na het eerste jaar zijn er wel veel dingen waar ze overheen kunnen groeien!!

Nog een leuk detail: na het bezoek aan deze mevrouw die bioresonantie beoefend (en Leah ook heeft behandeld) is Leah - na nachtenlang 3-5 keer wakker worden - gaan doorslapen! Toeval of niet, ik vond het erg prettig!
 
hoi rixt,

Mijn zoontje is nu 8 weken en heeft ws. ook een koemelkallergie. Ik ben vandaag begonnen met provoceren, maar heb er een hard hoofd in. Hij was heel rustig tot 4 weken, toen begon hij erg onrustig te worden, heel veel stinkscheten te laten(rotte eieren lucht) veel buikpijn en uitslag in gezicht. Ik ben meteen gestopt met alle zuivel, ik lees echt elk ingredient op een verpakking en met 3 dagen werd het beter.

Mijn eerste zoon had het ook en toen waren we er met 6 weken achter, omdat dit en andere allergieen in de familie bij mijn man zitten. Mijn oudste is er met 2 jaar overheen gegroeid. Ik heb toen 7 maanden borstvoeding kunnen geven, maar toen moest ik stoppen omdat ik teveel was afgevallen.(woog toen nog 54 kilo)

Nu hoop ik ook weer min. 6 maanden de borstvoeding vol te houden. Als het echt bewezen is dat Daniel het heeft(en daar ben ik over een paar dagen zeker achter) ga ik weer op een streng dieet. Maar nu niet totdat ik er bij neerval. Ik heb inmiddels 3 kinderen. De middelste had geen koemelkallergie, maar die lag met 8 weken met rs-virus in het ziekenhuis en heeft in zijn 1e jaar   5 oorontstekingen gehad en meerdere luchtweginfecties.

Gelukkig ben ik er snel achter steeds dat ze een allergie hebben, maar ik hoor en lees van veel mensen dat ze er pas met maanden achter komen. De cb-arts keek me ook zo aan van, dat is wel erg snel, en die pukkeltjes zijn van de borstvoeding, maar ik volg mijn gevoel, en die zegt echt dat hij een allergie heeft. Dus nu heb ik weer een heerlijk rustig mannetje. Althans dat had ik, want inmiddels ligt hij al de hele middag en avond in mn amen omdat hij krampen heeft. (van de melk die ik vanmorgen en vanmiddag gedronken heb??) We zien wel.

Jeetje wat een lap tekst. Is het nog een beetje te snappen allemaal??

Succes met je zoontje en zijn voeding. Hopelijk zal de (mogelijke) reactie niet zo heftig zijn als bij jou, want dat  is toch wel heel eng lijkt mij!
 
pff.. schrik toch wel een beetje... Heb overal gemeld dat ik extreme allergie heb, en kreeg gewoon overal hetzelfde te horen, de eerste 6 maand borstvoeding geven... maar niet waar ik op moest letten. Ging er eigenlijk vanuit dat je die eerste 6 maand dus ook geen allergie kon opsporen en dus ook niet op hoefde te letten!! De huisarts, het ziekenhuis, de verloskundige... niemand die me dit verteld heeft!!!

Mijn zoontje is nu 8 weken, maar 't was me al wel opgevallen dat hij de ene keer meer spuugd dan de andere keer... dan weer een paar dagen niet... Vooral met de voeding in de middag is het mis, terwijl de avond en ochtendvoedingen super gaan!! Wil daarmee nog niet meteen de vinger op een allergie leggen, maar zal het wel in de gaten houden.
Weten jullie hoelang het duurt als je bepaald product hebt gegeten, hoe snel het dan in de melk terug te vinden is?

Op het moment zelf was het eigenlijk niet eng, ik (en mijn ouders) zagen het gevaar op dat moment niet. We zijn ook zelf naar het ziekenhuis toe gereden, ben ook gewoon lopend het ziekenhuis ingelopen. Nog een gesprekje gehad op de dokterswacht, en daarna lopend naar de eerste hulp gelopen. Vanaf het moment dat ik ging liggen, ging het mis!! Binnen enkele minuten stonden er ineens 5 artsen om mij heen die mij probeerden te stabiliseren. Mijn moeder heeft zelfs nog moeten helpen, want ze kwamen een hand te kort!! Ze zijn in totaal een kleine 3 uurtjes met mij bezig geweest. Maar ook op dat moment heb ik daar geen ernst van de zaak ingezien. Pas toen ik weer van de IC werd ontslagen en 4 dagen later terug moest komen, toen werd het pas duidelijk wat er gebeurt was (was toen ook alweer aan het werk). M'n behandelend arts had alle grote ziekenhuizen in Nederland namelijk opgebeld of ze ooit zo'n reactie hadden gezien... niet dus!! Dus ze durfden ook niet te testen waar ik nou precies allergisch voor was... mocht 6 weken lang eigenlijk niets hebben, geen vis, schaaldieren, pasta (omdat ik dat gegeten had kort daarvoor), melkproducten... Pas daarna hebben ze de testen uitgevoerd en bleek ik allergisch te wezen voor vis, schaaldieren (zeer ernstig, dodelijk), tomaat, wortel, pinda's en noten(laatste  vier in mindere mate).

Ik heb inderdaad een epipen, maar dat andere ken ik niet. Ben toendertijd ook 1 keer naar een diëtist geweest, maar daar kon ik helemaal niets mee. Die vertelde me dat ik geen schaaldieren mocht eten, nou of ik dat zelf niet wist!! vroeg haar dus waar ik dan om moest denken, want ik wist dat dit ook in conimexproducten verwerkt zit en in kroepoek... maar verder niet. Dat moest ze uitzoeken, want dat wist ze niet. Pas na 3 maanden (en tig telefoontjes) kreeg ik papieren in huis waarop stond dat ik geen conimexproducten en kroepoek mocht hebben en dat ze verder er nog niet aan toe was gekomen om het uit te zoeken. Dat was dus precies wat ik haar verteld had...

Moet binnenkort toch nog naar de huisarts vanwege anticonceptie, dus wil dit toch nog wel een keer aankaarten... misschien heeft hij nog tips...

Bedankt voor de info!!! Oh.. trouwens, groeiden jullie kindje ook niet zo hele hard in het begin, door de allergieën? Mijn zoontje is niet een hele snelle groeier, maar wel heel gulzig en goede drinker. Ook altijd goede poep- en plasluiers...

Liefs Rixt
 
hoi rixt,

baby's kunnen zeker ook met volledige borstvoeding een allergie voor koemelk krijgen omdat de eiwitten door de borstvoeding bij je baby terecht komen.
Ik ben inmiddels alweer gestopt met melk drinken omdat Daniel helemaal onder de uitslag zit en heel veel buikkrampen heeft, hij laat ook weer vreselijke rotte eierenlucht scheten. Hij is dus echt allergisch voor melk. Ik ga dus weer op een streng dieet waar helemaal geen zuivel, soja e.d. in voorkomen.
Op www.babyallegie.nl kun je over dit onderwerp veel lezen en ook hoe lang het duurt voordat melk(meestal 4-24 uur) in je borstvoeding komt. Hier staat ook welk dieet je als borstvoedende moeder kunt volgen, maar altijd wel in samenwerking met een dietiste. Ik val er veel van af namelijk en je moet extra calciumpillen e.d. slikken.

Hopelijk kun je bij jou kindje de verschijnselen van een allergie nu eerder zien, want je kunt er echt op tijd bij zijn om erger te voorkomen.

Succes!

gr, bianca
 
Terug
Bovenaan