Allergie of toch weer eczeem?

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag allemaal,

Mijn dochter is nu bijna 6 maanden en heeft lange tijd erge last gehad van eczeem. Gelukkig is het nu zo goed als weg, alleen heb ik een vraag.
Ze krijgt al een poosje fruithapjes, alleen nu wilde ik van de week ook graag beginnen met groentehap. Ze heeft van mij wortel gehad en viel niet echt in de smaak.... Het probleem is nu dat ik weer over haar hele lijfje pukkeltjes zie, maar weet niet waar het van komt. Het ziet er heel anders uit dan de eczeem die ze had, maar zou het wel heel toevallig vinden. Kan het zijn dat ze allergisch is voor worteltjes (heb ik zelf eigenlijk nog nooit gehoord dat dat kan)?  Ze heeft nu een aantal dagen weer geen wortel gehad maar de uitslag/pukkeltjes trekt eigenlijk nog niet echt weg, ondanks dat ik  toch maar weer begonnen ben met de hormoonzalf te smeren. Ik was net zo blij dat ik hiervan af was!!  Ik hoop dat iemand ideetjes of tips heeft, ik hoor ze graag...
Ik zag trouwens ook dat haar eerste tand aan het doorkomen is (!) kan het zijn dat die pukketjes daarvan komen?

Groetjes,
een toch weer bezorgde moeder

Waren het echte worteltjes of was het een potje?

Potjes bevatten namelijk naast de groente allerlei toevoegingen waar gevoelige kinderen op kunnen reageren, zo zit er in de wortelpotjes rijstebloem, appelsap en toegevoegde vitamine C. Op worteltjes zelf reageren niet zo veel kinderen, maar op die andere dingen wel.

Je kunt veel beter je kind zelfgekookte groente geven. Dat is echt niet zoveel werk, je doet alleen maar geen zout bij de groente die je toch al kookt (dat kun je ook op je bord er op doen, of je maakt de jus zouter). Met 6 maanden kun je gewoon stukken om te pakken geven of je kunt het even prakken. Qua mondmotoriek hebben ze echt geen sufgepureerd spul meer nodig met 6 maanden.

Een heel geschikte begingroente is aardappel. Dat is heel mild en heel makkelijk fijn te maken en eventueel te mengen met de melk die je kind drinkt voor de smaak en substantie.

Ik heb zelf bij mijn kindertjes met eczeem heel veel gehad aan de site van Monique Zwaan over babyallergie en kindereczeem.

Wel apart trouwens dat je ondanks het eczeem al voor 6 maanden bent gaan bijvoeden, en dan begonnen bent met fruit. Doorgaans wordt aangeraden om bij atopische kinderen (o.a. eczeem) te introduceren met 6 maanden en dan eerst groente en pas later fruit.

Terug
Bovenaan