allergie voor pinda en kippneiwit

Door bloedafname is aan het licht gekomen da onze kleine man van 19 maanden niet tegen pinda en kippeneiwit kan. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand waar ik lijstjes kan vinden met wat wel of niet mag dan?
 
Dag mamma van J,
Mijn zoontje 2,5 heeft onlang een allergietest gehad en is ook voor pinda's (dus noten) allergies en nog een aantal dingen (niet voor kippeneiwit). Als je gaat kijken zitten of kunnen bijna overal, met name koekjes, sporen van noten inzitten. Dit staat ook altijd op de verpakking. Met kippeneiwit weet ik het niet maar je zou een op de website www.kindereczeem.nl kunnen kijken. Is een goede site met veel informatie en wellicht vind je daar je antwoord.
Sterkte
Efi
 
Hehe ik heb al een paar keer geprobeerd te reageren maar dat lukte steeds niet.

Mijn dochtertje had een allergie voor heel veel. ei, koemelkeiwit, soja, vis, schelp en schaaldieren, noten, pitten en zaden.

Het gaat nu heel goed met haar ze 21 maanden en heeft alleen nog last van de kippenei en pinda. Wat ze dus ook beide niet krijgt.


Omdat ik bv gaf en geef heb ik zelf erg lang op een streng dieet gestaan omdat ze op alles reageerd wat ik binnen kreeg ookal was het maar minimaal.
Ik liep daarvoor bij een dieetiste.

Zij heeft ons ook begeleid bij het introduceren van de bijvoeding enz.

Je kan bij het cb boekjes halen over allergieen. En bij de dieetiste hebben ze en lijst (die je gratis kan halen) met producten die je kind wel en niet mag.
Deze lijst is beknopt maar voor het begin erg handig om er in te komen.

Bij het voedingscentrum kan je een uigebreidere lijst of een boekje bestelle (wel betaald) met alles wat ze wel en niet mogen.
Gesoorteerd op producten, merken en ingredieenten. Erg handig als je je onzeker voelt.

Zelf heb ik alleen de lijst gevraagt bij de dieetsite en ben op onderzoek uitgegaan in de winkel. En maar lezen lezen en nog eens lezen alle etiketten doorstpitten.   Vanaf dit jaar mei (dacht ik) zijn ze verplicht om bepaalde ingredienten als ei, melk en pinda duidelijk op de verpakking te vernoemen.
Per merk verschillen de ingredienten ook erg hoor. Dus wat van het ene merk niet kan kan wel van een goedkoper of juist duurder merk.

Verder is het uit testen of je kindje ook reageert op sporen want dat is bij de een anders dan bij de ander.
Een pinda allergie kan gevaarlijk zijn dus daar zou ik wel erg voorzichtig mee omgaan.

Hou goed in de gaten dat andere mensen je kindje nix toe stoppen want mensen vinden veel zielig want het is zielig als ze geen snoep, koep, taart enz mogen maar let daar goed op want jij zit met een ziek kind. Wat veel mensen niet snappen.

Heel veel succes groetjes.





 
Hai

Mijn oudste is/was ook allergisch/intolerant voor kippenei (wit en geel), alsmede allerlei kunstmatige toevoegingen. Koemelk was ze waarschijnlijk ook gevoelig voor, maar we kwamen er pas na 1,5 jaar 17 uur per dag krijsen achter waarvoor ze allemaal gevoelig was (gaf geen consequente reactie op allergenen door een melatonine tekort) en dieet ivm borstvoeding had geen effect. Mijn tweede kwam en het was bijna meteen duidelijk, koemelk en kippenei en kunstmatige toevoegingen. Zij wilde na 3 mnd geen borst meer en hypoallergene melk was net niet goed genoeg. Uiteindelijk Nutramigen dietvoeding.

Kippenei is lastig, hoort wel op ingredientenlijst te staan, maar is vaak niet zo. Als ei alleen als glansmaker (op bijvoorbeeld grote brokken speculaas) is gebruikt, staat het meestal niet vermeld (is een te kleine hoeveelheid). Als het gebruikt is om paneermeel te laten hechten, staat het er meestal niet bij.... Als ze paneermeel gebruiken, staat er niet op het eindproduct wat er in het paneermeel zit (meestal wel ei). Ik ben verpakkingen goed gaan lezen, maar laat mijn gezond verstand ook meewerken. Heb vroeger ook zo'n boekje bij voedingscentrum besteld, maar je zult dan ook alle wijzigingen iedere keer moeten opvragen (producten worden vernieuwd). Dat vond ik het niet waard, ik gebruik maar een aantal producten en er staan er duizenden in zo'n boekje. Ik heb nu gewoon een scala aan kant en klare  producten zoals koeken waarvan ik zeker weet dat er geen ei in zit (san fransisco van verkade, nizza bisquit van verkade, bob de bouwerkoekjes etc.), maar voor de rest maak ik nu een heleboel zelf, vlees kruiden we zelf, saus maak ik zelf, etc.
Wat helemaal moeilijk is, is een feesttaart voor je kind maken die ze ook mogen eten. Daar ben ik nog steeds naar op zoek. Tot nu toe ben ik wel zo ver, dat ze kwark/joghurttaart van oetker mogen, dat je een appeltaart echt wel kan bakken zonder een ei er in te gooien (hoef je ook niet te vervangen), glanslaagje kan je maken door koffiemelk over bovenste deeg te strijken. Maar een slagroomtaart is tot nu toe nog niet gelukt.
Pinda's zijn "gelukkig" meer bekend bij fabricanten, dat er sporen van noten in kunnen zitten, staat regelmatig op verpakkingen. Bij ons is het niet bekend of ze er gevoelig voor zijn, maar uit voorzorg krijgen ze die gewoon niet.
Mocht je nog op zoek zijn naar speciale producten, schroom dan niet om het te vragen. Er zijn genoeg ouders met allergische kinderen en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden!
Groetjes Nynke
 
Hoi Mama Bal, of een andere keukenprinces,

weet jij of het mogelijk is om pannenkoeken te bakken zonder ei en zit er in slagroom ook ei. Ik kook vaak met creme fraiche maar durf dat nu niet, want daar zit slagroom in en ik weet niet of dat uit ei bestaat.

En nog bedankt voor je reaktie, anderen ook
 
Pannenkoeken zonder ei zijn ontzettend lekker!!!! Wij gebruiken gewoon pannenkoekenmix en melk, moet iets meer melk in, maar kijk gewoon naar de gewenste dikte.... Deze pannenkoeken (zo dun als flensjes) vullen wel wat minder, dus bak er maar wat meer.
Slagroom weet ik niet zeker, mijn meiden hadden daar geen last mee, dus ik denk niet dat er ei in zit. Ik heb een boekje van het voedingscentrum voor koemelk en kippeneivrije merkartikelen. Dus slagroom komt daar niet in voor, zit koemelk in. Maar lees even de ingrediëntenlijst na. In het boekje van het voedingscentrum staat het volgende:

Een product bevat kippenei, wanneer één van de volgende ingrediënten wordt genoemd:
ei, eigeel, eiwit, kippenei-eiwit
mayonaise,
ovalbumine, albumine conalbumine,
ovomucoid, lysozyme, levitin, vitellin, ovo vitellin, globulin.

Succes
 
Terug
Bovenaan