Hai
Mijn oudste is/was ook allergisch/intolerant voor kippenei (wit en geel), alsmede allerlei kunstmatige toevoegingen. Koemelk was ze waarschijnlijk ook gevoelig voor, maar we kwamen er pas na 1,5 jaar 17 uur per dag krijsen achter waarvoor ze allemaal gevoelig was (gaf geen consequente reactie op allergenen door een melatonine tekort) en dieet ivm borstvoeding had geen effect. Mijn tweede kwam en het was bijna meteen duidelijk, koemelk en kippenei en kunstmatige toevoegingen. Zij wilde na 3 mnd geen borst meer en hypoallergene melk was net niet goed genoeg. Uiteindelijk Nutramigen dietvoeding.
Kippenei is lastig, hoort wel op ingredientenlijst te staan, maar is vaak niet zo. Als ei alleen als glansmaker (op bijvoorbeeld grote brokken speculaas) is gebruikt, staat het meestal niet vermeld (is een te kleine hoeveelheid). Als het gebruikt is om paneermeel te laten hechten, staat het er meestal niet bij.... Als ze paneermeel gebruiken, staat er niet op het eindproduct wat er in het paneermeel zit (meestal wel ei). Ik ben verpakkingen goed gaan lezen, maar laat mijn gezond verstand ook meewerken. Heb vroeger ook zo'n boekje bij voedingscentrum besteld, maar je zult dan ook alle wijzigingen iedere keer moeten opvragen (producten worden vernieuwd). Dat vond ik het niet waard, ik gebruik maar een aantal producten en er staan er duizenden in zo'n boekje. Ik heb nu gewoon een scala aan kant en klare producten zoals koeken waarvan ik zeker weet dat er geen ei in zit (san fransisco van verkade, nizza bisquit van verkade, bob de bouwerkoekjes etc.), maar voor de rest maak ik nu een heleboel zelf, vlees kruiden we zelf, saus maak ik zelf, etc.
Wat helemaal moeilijk is, is een feesttaart voor je kind maken die ze ook mogen eten. Daar ben ik nog steeds naar op zoek. Tot nu toe ben ik wel zo ver, dat ze kwark/joghurttaart van oetker mogen, dat je een appeltaart echt wel kan bakken zonder een ei er in te gooien (hoef je ook niet te vervangen), glanslaagje kan je maken door koffiemelk over bovenste deeg te strijken. Maar een slagroomtaart is tot nu toe nog niet gelukt.
Pinda's zijn "gelukkig" meer bekend bij fabricanten, dat er sporen van noten in kunnen zitten, staat regelmatig op verpakkingen. Bij ons is het niet bekend of ze er gevoelig voor zijn, maar uit voorzorg krijgen ze die gewoon niet.
Mocht je nog op zoek zijn naar speciale producten, schroom dan niet om het te vragen. Er zijn genoeg ouders met allergische kinderen en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden!
Groetjes Nynke