Allergie

Hallo allemaal!
Gisteren ben ik naar de dokter geweest met mijn 6 weken oude zoontje want zijn handjes en voetjes waren gigantisch opgezet en hij had allemaal rode vlekken over zijn lichaampje. Wat blijkt? Koemelkallergie! Ik had dat ook als babyzijnde en nu mijn zoontje dus ook. Wie van jullie heeft dat ook met zijn kindje en wat zijn jullie ervaringen? Wat voor soort voedsel gebruiken jullie nu?
En ik wil ook weten wat nu precies warmtestuwing is. Ik heb er een stukje over gelezen dat je dit moet voorkomen door je kindje niet te warm aan te kleden en op te passen met de zon als hij in de kinderwagen ligt. Maar nergens staat wat het precies is en wat er met je kindje gebeurd als dit aan de gang is. Ik hoop dat een van jullie het weet.
Groetjes!
 
Met koemelkallergie heb ik geen ervaring.
Wat betreft de warmtestuwing. Babietjes kunnen nog niet zweten en kunnen een teveel aan lichaamswarmte alleen via het hoofdje kwijtraken (als ze zijn aangekleed). Als ze het te warm krijgen (te warm aankleden, in de zon met de kinderwagen --> temp. kan oplopen tot boven de 30 graden C, of in de babybjörn onder je jas) en de warmte niet meer kwijtraken, krijgen ze last van warmtestuwing. Ze raken dan oververhit en als je dan geen actie onderneemt kunnen ze hieraan zelfs overlijden (wiegendood kan hier ook door ontstaan). Zelf kun je de temp. van je kindje tijdens bijv. het wandelen checken door met je vinger in het halsje te voelen (klam gevoel is te warm). Bij mooi weer hebben wij een thermometertje in de wandelwagen, zodat de temp. stijging in de wagen in de gaten kan worden gehouden. Je ziet dan ook hoe snel de temp. in zo'n wagen kan stijgen. Waar je voor moet zorgen is dat er altijd sprake is van ventilatie. Let er verder op dat je kindje niet op de tocht zit/ligt, want daar kunnen ze ook niet goed tegen. En bij koud weer (of winderig) het hoofdje weer bedekken, omdat ze anders teveel afkoelen.
 
Hoi,
Mijn zoon heeft ook koemelkallergie.Is nu bijna 7 mnd en 't is ontdekt met 12 weken. Tot die tijd heeft hij alleen maar gehuild. We waren dus heel blij dat we de oorzaak ontdekten. Hij kreeg overal rode blaasjes en vlekjes en er kwam vreselijk veel voeding weer terug. Echt heel zielig voor zo'n kindje, he?
Hij krijgt sinds die tijd Nutrilon Pepti. Ik haal 't gewoon bij de apotheek en heb een machtiging van mijn verzekering. Hij is sinds kort dus op Pepti 2 en hij krijgt nu ook wat groente en fruit. Appel, peer en banaan gaan heel goed, maar groente valt niet altijd even goed. Sinds kort geef ik 'm ook wat rijstebloem door z'n laatste fles en soms een Liga Eerste Stap (zit geen koemelkeiwit en gluten in). Een flesje thee gaat ook best goed. Maar 't blijft steeds weer een avontuur, hoor, die introductie van iets nieuws. 't Is altijd maar weer een verassing hoe hij er op reageert.
Momenteel zit mijn zoon nog wel onder 't eczeem en is hij een beetje astmatisch. Het blijft een gevoelig ventje.
Als je bv geeft, moet je waarschijnlijk zelf een dieet volgen. Als je de fles geeft, kun je dus een machtiging aanvragen voor Nutrilon Pepti. Als die ook niet helpt, schijnt er nog een Nutramigen ofzo te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. En echt wachten met bijvoeding tot 6 maanden!
Heel veel sterkte ermee!
 
Terug
Bovenaan