Allergische reactie bij 3 jarige, iemand ook bekend mee?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben benieuwd. Gisterenavond zijn wij ons rot geschrokken.</p><p>Ons zoontje van 3 kwam thuis van de opvang. Er was niks aan de hand. We gaven hem een stukje kaas tijdens het koken en en daarvoor had hij watermeloen op de opvang. Ineens binnen nog geen 10 minuten ofzo kreeg hij een dik dicht oog en vervolgens overal galbulten die ontzettend jeukten. Meteen de HAP gebeld. Zolang hij niet benauwd werd, hoefde wij niet langs te komen.</p><p> </p><p>Het was zo ontzettend zielig. Hij heeft heel de nacht liggen krabben, omdat hij niet een half tabletje hooikoortstablet wilde innemen (op aanraden HAP). Hij moest zo erg huilen en zijn hele buikje open gekrabd. Zijn ene oog zat bijna helemaal dicht. We herkenden zijn koppie bijna niet meer. Het was zo zielig. </p><p>Vanochtend in een snoepje het tabletje verstopt en binnen 2 uur waren alle plekken weg en na 4 uur zijn gezicht ook weer bijna normaal.</p><p> </p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? Want wij weten niet waar we het moeten zoeken waar hij op gereageerd heeft. Hij had op de opvang ook gedroogde abrikozen op en daar schijnt veel sulfiet in te zitten.</p><p> </p><p>Ik vind het zo eng.</p>
 
Kan overal een reactie op zijn. Reactie op sulfiet is geen allergie maar overgevoeligheid, maar kan zich inderdaad wel uiten met galbulten.
Echter zit het wel in meer zaken, dus nog nooit eerder hier iets van gemerkt?

Verder kan het ook van andere zaken zijn. Geen dingen op die hij nog nooit eerder op heeft?

Weet dat je allergie via bloedtest evt nog kan vaststellen, maar misschien kom je met uitsluiten ook al een heel eind.

En anders na het weekend voor de zekerheid even contact met huisarts wat die denkt.
 
We hebben eerder nog nooit wat gemerkt als reactie in opzwellen en galbulten. Ook niet op voeding bijvoorbeeld, al weet ik dus niet of het wel van voeding is.  
Wel is hij ontzettend vaak verkouden en krijgt dan ook ontzettende hoestbuien. Dus wij twijfelen wel aan de hoeveelheid luchtweginfecties al vanaf baby. Daarvoor krijgen we deze week een doorverwijzing naar KNO arts.  
Ik ga sowieso even naar de huisarts om het erover te hebben, maar ik was wel benieuwd of anderen dit ook wel eens hebben gehad met hun kindje en waardoor dit kwam. Wellicht zit er een gouden tip bij.
 
Zelf ben ik altijd voor veel dingen allergisch geweest, geen voedselovergevoeligheid, maar vooral neusallergieën (hooikoorts, huisstofmijt, losvliegende stofjes zoals zaagsel, dierenspeeksel en dierenharen). 
Als puber was ik ook "altijd verkouden" en als jongvolwassene ineens niet meer, na mijn bevalling gebeurde dat weer ineens, iedere week wel weer een dag of 3 strontverkouden. Tot ik erachter kwam dat het altijd hetzelfde ging: pijnprikkel in de neus --> snot wordt aangemaakt --> snuiten --> pijnprikkel wordt erger --> nog meer snot... m.a.w., het is een soort allergische reactie op iets (geen idee wat). Wat ik dus tegenwoordig doe bij het eerste teken van een pijnprikkel in mijn neus is een antihistamine innemen + 1 paracetamol tegen die pijnprikkel, daardoor zet het allemaal niet door. Misschien is dit bij jouw zoontje ook wel het geval! 
Verder is er weinig te doen tegen de galbulten en de jeuk, ja inderdaad een antihistamine en misschien wat paracetamol erbij. Misschien dat koelzalf op zo'n moment ook wat kan helpen, als ik galbulten heb dan is het vooral proberen eraf te blijven en anders koelen!
Heel veel sterkte voor je zoontje, het hebben van allergieën is echt vreselijk!
 
Super bedankt voor jouw info! Ik heb geen idee hoe het voelt, maar mijn zoontje had echt zoveel last. Zijn hele buik zit nu onder strepen en korsten van he open krabben.
 
Het is als ouder ook eng. Ik weet niet of het weer komt en wat als hij het op de opvang krijgt. Vooral omdat hij zo erg heeft gereageerd met opzwellen van gezicht 
 
Fijn om dit te lezen van iemand die het zelf ook heeft, dank!
 
Wat bij een "uitwendige" reactie wel zo is, is dat de galbulten alleen op de plek van aanraken komen (en direct daaromheen, bij jeuken wordt de plek steeds groter). Maar daardoor is de plek op de buik wel vreemd, aangezien dat niet snel in aanraking komt met allergenen (vaker armen/hoofd/nek/benen).
Dus tenzij hij bijvoorbeeld "vreemde kleding" aan heeft gekregen, met een ander wasmiddel of wasverzachter, of met een blote buik heeft gelopen, vermoed ik toch een reactie van binnenuit.
Misschien kun je binnenkort (terwijl je antihistamine, paracetamol en koelzalf in huis hebt) 1 voor 1 (dus de ene dag het een,de volgende dag een ander) de producten nogmaals laten eten, kijken of de reactie weer komt.
Beter nu weten waar het fout gaat, als ze zo jong zijn kunnen ze nog geen anafylactische shock krijgen volgens mij (vertelde het cb mij ooit met een reactie van mijn zoontje op banaan). Als je dan weet waar het fout gaat, kun je achterhalen of het aan het product ligt, of aan de stoffen erin (weer verder testen door te laten eten) en kun je dus een passend actieplan hierop bedenken (passend bij een allergie of overgevoeligheid)
 
Oh wat naar zeg! Die wondjes enzo komen natuurlijk van het krabben. Het kan best dat hij eerst aan zijn gezicht heeft gezeten en daarna aan een ander lichaamsdeel waardoor hij de stofjes heeft verspreid over zijn lichaam.

Ik heb zelf hooikoorts en daardoor ook weleens galbulten op mijn lichaam. Vaak op/onder randjes van kleding. Heb ook wel eens s nachts een aanval gehad, het leek alsof mijn huid in brand stond! Overal zaten bulten. Ik heb toen inderdaad een anti-histamine tabletje genomen en toen verdween het. Voordat ik dat tabletje nam, had ik eerst een douche genomen met lauwwarm water om alles te koelen. Ik had geen talkpoeder in huis, maar oh ik had er wel een bad in kunnen nemen! (Vroeger kreeg ik talkpoeder op mijn huid toen ik de waterpokken had en ik verlangde echt naar die verkoeling).

Met het plotselinge warmere weer komt het vaak voor dat er weer een mini-explosie aan pollen is in de lucht, dus het zou best iets in de lucht kunnen zitten ipv in voedsel.

Wij hebben overigens een periode een luchtfilter op de slaapkamer gezet (we sliepen aan een doorgaande weg, met veel optrekkende bussen, dus veel slechte deeltjes in de lucht) en dat helpt ook enorm!
 
Dankjewel lapjesendraadjes voor deze info. Mijn vriend heeft hooikoorts en vaak reageert mijn zoontje ook op dezelfde momenten met klachten als niezen en verkoudheid. Dus dit zet mij ook aan het denken. Mijn zoontje was lekker buiten aan het spelen op het kinderdagverblijf op een nieuwbouwlocatie met daaromheen nog ruw terrein waar het gras heel hoog staat en het was vrijdag ook ineens super lekker weer hier. Dus wellicht dat het toch de pollen kunnen zijn dan. 
Mijn vriend is alleen nooit op hooikoorts getest. Geen idee of dat überhaupt kan masr anders moet ik dat eens nagaan bij de huisarts of dat mogelijk is. 
 
Terug
Bovenaan