Hoi Linda,
Het is ons tweede kindje, dus voor ons veranderd er niet zoveel. Mijn man werkt 40 uur en ik werk 24 uur. Ons zoontje gaat 2 dagen in de week naar mijn schoonouders en 1 dag naar het kinderdagverblijf. We wilden eigenlijk maar 1 dag schoonouders, omdat ze ook opa en oma moeten kunnen zijn, maar ze wilden zelf 2 dagen oppassen. We hebben goede afspraken gemaakt en het loopt perfect. Mijn ouders hebben altijd gezegd niet structureel te willen oppassen. Wij vinden dat hun goed recht en hebben daar ook geen moeite mee. Ze hebben nog meer kleinkinderen en kunnen natuurlijk ook niet tegen de een ja zeggen en tegen de ander nee. Ze passen nu toch vaak genoeg op. Erg handig als vangnet als het nodig is.
Ik ben ook erg blij met de keuze van 1 dag kinderdagverblijf. Ons zoontje zit in een verticale groep (kinderen van 0 tot 4 jaar). Hij vindt het geweldig, ze doen er ook heel veel met de kindjes, hebben alle tijd voor ze. Regel bij ons KDV is dat er 1 leidster op maximaal 4 kindjes staat. Dus zijn er 12 kindjes, dan zijn er 3 leidsters. Iedere leidster heeft van iedere leeftijd een kindje onder haar hoede. Ons zoontje leert er veel, ze knutselen regelmatig, gaan met kindjes vanaf 1 jaar boodschappen doen, enz. enz.
Maar ik weet wel dat er veel verschillen zijn in de kinderdagverblijven. Een vriendin van ons heeft 1 dag proefgedraaid op een kdv en zou haar kind daar voor geen goud naar toe doen. Dat was een vrouw alleen die 10 kinderen onder haar hoede had. Ze had dus geen tijd voor de individuele wensen/behoeften van de kindjes. Informeer dus goed in je omgeving naar ervaringen over kinderdagverblijven. En op internet kun je ook vaak het een en ander vinden. Het kdv waar ons zoontje naar toe gaat is van Catalpa, een landelijke organisatie. De tweede heb ik in februari ingeschreven. We hebben een bevestiging gehad, verder geen meldingen van een wachtlijst. En zoals het er nu uit ziet komt deze uk bij ons zoontje in de groep.
Groetjes,
Leeuwtje