Alles eng

<p>Hoi, even een vraagje. </p><p>Mijn zoontje vindt heel veel nieuwe dingen eng. De trampoline, stickers, geluiden boekje, de skippykoe, zand,a  kinderen en ga zo nog maar even door. </p><p>Hij is 1 jaar en 10 maanden en heeft het sinds een half jaar. Dingen die hij kent vindt hij niet eng maar nieuwe dingen moet hij erg lang aan wennen. </p><p>Ik geloof dat ik er goed mee om ga (ik benoem zijn gevoel en stop het niet weg maar ik probeer hem stapje voor stapje aan nieuwe dingen te laten wennen). </p><p>Mijn vraag is of er mensen zijn die dit herkennen bij hun kind en hoe lang het ongeveer duurde? </p><p>Bedankt! </p><p>Groetjes Marieke</p>
 
Hier precies hetzelfde!
Ons zoontje is nu bijna twee en vindt ook veel spannend. Hij heeft ons echt nodig bij het ontdekken van nieuwe dingen.
Ikzelf herken het heel erg van mezelf, ik ben ook angstig aangelegd (klintk groter dan het is). Niet dat ik last heb van angsten, maar ik ga bijvoorbeeld niet graag als het donker is naar buiten, houd er niet van om onverwachts alle aandacht op mij te krijgen en kan ook bang zijn voor inbrekers e.d. Zelf heb ik mijn weg erin gevonden en benoem ik dit soort dingen uiteraard nooit naar mijn kind. Het woord " eng" gebruik ik ook nooit.
Ik accepteer het gewoon, het hoort bij hem en dat is prima!
Volgens mij doe je het helemaal goed, dit is wat hij blijkbaar van zijn mama nodig heeft!
 
Hoi, ik ben wel benieuwd hoe jullie erop reageren? 


Onze zoontje is nu 2 jr en 3 mnd en vind nieuwe dingen/situaties en nieuwe gezichten best spannend/eng. Het is wel veel minder geworden, het komt nu echt eens in de zoveel tijd voor. Onze zoontje kan ook benoemen dat hij bang is en waarvoor. Onze dochter kan nog niet praten maar die laat heel snel weten als ze bang is, je ziet haar schrikken en komt meteen naar ons toe. 


Ik heb me trouwens wel afgevraagd of dit wel normaal gedrag is want ik herken dit niet van onze oudste. We reageren er wel op, meestal komt onze zoon dan naar ons toe, nemen we hem op schoot en praten we erover. Ik zeg ook wel es 'niet bang zijn schatje, kijk, doet niets of doet geen pijn' ofzo. Bijvoorbeeld toen hij bang was toen hij voor het eerst een ballon zag. Ik ging ermee spelen om hem te laten zien dat het niet eng was en zo leerde hij om er mee te spelen. 
 
Terug
Bovenaan