alles eten, behalve groenten

Hallo mama's,

Ik zit een beetje met een probleempje. Ik heb een zoontje van 8 maanden en sinds ruim een maand wil hij zijn avondeten niet. Hij krijgt na het eten altijd een bakje yoghurt en die wil hij wel. Nu is het een beetje omgekeerde wereld. Eerst zijn yoghurt en daarna proberen zijn groente/aardappel/vlees erin te krijgen. Er gaan dus net 2/3 happen in en dan begint het drammen weer dat hij niet wil. Dit doet hij ook al ik eerst zijn groente enz wil geven. Dus het kan niet aan de yoghurt liggen.Soms doe ik ook wel eens hapje yoghurt, hapje groente enz. maar dan wordt hij witheet omdat ik hem in de maling neem. Ja het is geen makkelijk mannetje wat dat betreft. Verder eet/drinkt hij alles.
Hoe kan ik dit gedrag nu "ombouwen", want ik denk dat hij nu wendt aan dat drammen?Ik heb het op allerlei manieren al geprobeerd. potjes, vers, gezellig met zijn allen eten, zingend, kinderstoel, wipstoel....kortom mijn ideeen zijn een beetje op. Wie heeft een tip?Of moet ik het maar gewoon blijven proberen?Is het de leeftijd?HELP!!

Alvast bedankt!!
groetjes
 
Hoi,

Wat kunnen kinderen het je soms moeilijk maken he!
Hoop dat je hier wat aan hebt. Wat wij doen/deden als ze niet wil eten is gewoon met ons aan tafel gaan bordje neerzetten met grote stukken aardappel, groente en dan een vork, lepel er bij en dan maar zelf laten rommelen. Misschien wat eten tussendoor zo niet dan niet.

Tot een jaar is het alleen maar bijvoeding en na het jaar is het echt nodig. Kinderen hongeren zich zelf niet uit dus als hij echt trek heeft eet hij wel. Alleen zou ik persoonlijk gewoon de yoghurt pas geven als jullie ook je toetje eten zo weet hij dat het na het eten komt.

heel veel succes

ps als je je erg veel zorgen maakt schrijf dan eens een paar dagen op wat hij zoal eet op een dag en kijk of hij overdag dan niet teveel krijgt.

doei
 
Hoi Simone,

Mijn zoontje heeft, toen hij 7 maanden was, ook een tijdje zijn groenten geweigerd, terwijl hij daarvoor alles heerlijk vond. Hij spaarde alles op in zijn mond, maar vertikte het om door te slikken. Soms verslikte hij zich er zelfs bijna in!
Op advies van mijn moeder (ja, die oma's zijn handig) ben ik op een gegeven moment weer een beetje terug naar af gegaan, door weer te beginnen met gepureerde worteltjes (dat was zijn 1e groente) en daar een flinke schep appelmoes doorheen te doen, want fruit at hij wel heel goed. Dat ging goed en zo ben ik weer gaan opbouwen: steeds wat minder appelmoes erdoor en dan weer eens een andere groente erbij, dan weer aardappels toevoegen, etc.
Ik zou hem ook geen toetje geven als hij zijn groente niet eet. Toetje is voor mijn gevoel toch een beetje extra of beloning, maar dat is persoonlijk....
Hopelijk heb je hier iets aan en trapt hij erin?
Groetjes,
Henriette
 
Terug
Bovenaan