Alles volgens zijn wensen!

Hallo,

Ik ben moeder van een zoontje van ruim 2 1/2 jaar en bijna 38 weken zwanger. Ik denk dat op dit moment mijn zoontje in de peuterpuberteit is beland. Alles is nee en als ik wat vraag luistert ie niet, krijgt ie straf doet het hem weinig. Daarnaast kan hij het wel goed vinden dat ik zwanger ben, hij doet allemaal erg lief naar mij en mijn dikke buik en samen doen we dingen voor de baby klaar leggen.
Nou weet ik dat dit er allemaal bij hoort en dat je dit als ouder "gewoon" moet doorstaan, als een ontwikkelingsfase. Maar er is bij een onduidelijkheid. Hij heeft een soort dwangmatigheid over zich. Bijvoorbeeld: tijdens het avondeten gaat hij vaak door het lint (driftbui), omdat het niet zo gaat zoals hij wil. Dan geef ik hem bijvoorbeeld een sausje op z'n bord en dan had dat niet daar gemoeten, maar ergens anders op zijn bord.
Ander voorbeeld: Hij is sinds een maand nu zindelijk , maar hij heeft een heel schema met naar de wc gaan, het moet volgens zijn regels en niet anders. Als ik hier van afwijk of mijn man of iemand anders, dan krijgt ie een driftbui.

En zo heb ik nog meer voorbeelden.

Heeft dit alles met de puberteit te maken of is dit iets anders?
Wie kan mij advies geven?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Monique
 
Mijn dochter van 2 jaar en 9 maanden  doet dat ook. Ze heeft nu sinds 4 1/2 maand een zusje, dus ongeveer dezelfde situatie hier, behalve dat wij net vehuisd zijn.
Mijn dochter heeft ook haar rituelen, ik denk dat  ze op deze manier haar wereld veilig maakt. Het is voor haar allemaal zo onzeker. Wij begrijpen wat er gaat gebeuren op een dag, zij niet. Door dingen in een bepaalde volgorde te doen heeft ze wat zekerheid.
En ze wil idd. ook bijv. de boontjes daar op het bord en niet ergens anders dan wordt ze boos. Ik denk dat ze het fijn vindt om bepaalde dingen zelf te bepalen, er wordt natuurlijk heel veel voor haar bepaald. Zo heeft ze een beetje zeggenschap over haar leven.
Af en toe kiest ze bijv. ook al zelf haar eigen kleding uit en dát wil ze dan perse aan.
Met een aantal dingen mag ze het zelf doen en zelf kiezen, andere dingen niet. Dat levert nog wel eens een driftbui op, maar dan heeft ze pech. Ik laat haar wel zoveel mogelijk zelf doen. Zo smeert ze sinds deze week zelf haar brood. Dat mag ik dan ook echt niet meer doen.
 
Hoi monique,

Dit komt wel echt heel bekend voor, ze gaan op deze leeftijd echt testen hoever ze kunnen gaan..
Je moet alleen wel uitkijken dat hij niet degene is die de regels bepaald, want dat probeerd hij duidelijk, is ook heel normaal, maar je kunt beter wel proberen om er een rem op te zetten anders gaat dat steeds verder en heb je niks meer te zeggen en dat kun je echt niet hebben!

Succes Gr MJ
 
ik krijg het idee dat jou kindje moeite heeft met de aankomende "grote verandering" nl een broertje of zusje in aantocht. misschien toch ongemerkt veel met de laatste loodjes bezig de voorbereidingen voor de a.s. bevalling zoiets is niet niks voor een peuter er ontgaat ze niks op die leeftijd en het idee dat je niet meer alle aandacht krijgt die je vooraf als enig kind gewend was wel te krijgen of wetend dat je de oudste bent straks tips heb ik niet maar als de kleine er is en je weet de aandacht goed te verdelen en het gezinsleven is weer wat in rustig vaarwater komt het vast goed
 
Heel herkenbaar hoor. Ons zoontje is 2 jaar en 10 maanden en alles moet ook op zijn manier.Ook wil hij alles zelf doen (wat hij natuurlijk niet kan) Om het minste of geringste krijgt meneer een driftbui  Ik krijg van alle kanten te horen dat het uit proberen is, en het bij de leeftijd hoort. We moeten er dus doorheen, ik geef hem trouwens niet overal zijn zin in hoor, dan maar een driftbui want anders heb ik straks niks meer in te brengen ben ik bang voor.

 
heel herkenbaar. alleen is mijn zoontje inmiddels 3,5 jaar. hij doet het al vanaf dat hij 2,5 is.
alles moet gaan zoals meneer het wil. als het anders gaat krijgt hij een driftbui! het verschil met nu en een jaar geleden is dat ik hem nu dingen wat beter duidelijk kan maken.
hij heeft een vriendje die net zo oud als hem is en die moet alles doen wat hij wil. vaak doet hij dat ook wel maar af en toe wil zijn vriendje niet doen wat mijn zoon zegt, dan gaat hij direct slaan.
af en toe weet ik niet wat ik er mee aan moet.
even volhouden denk ik dan maar.
ik ben nu 27 week zwanger en ik kan je zeggen dat het af en toe wel moeilijk is om mijn gedult te bewaren.

dus als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan