alles zelf willen doen

hoi dames,

mijn dochter is nu 16 maanden. behalve de pap wilt ze alles zelf doen. dus fruit, boterham en avondeten. nu zijn de eerste 2 dingen nog wel te regelen. maar met het avondeten is het lastig zeker als we iets van rijst eten.
ook qua groenten beperken we ons zelf dan. (boontje, bloemkool of broccoli).
als we haar proberen eten te geven met een lepeltje dan weigert ze.
hoe pakken jullie dit aan? en wat voor een eten geven jullie?
 
Onze oudste zoon had dit ook heel erg en al met 10 maanden. Bij hem deden we het volgende:
Schaaltje met stukjes aardapel, rijst of droge pasta erin die hij zelf kan eten en zijn prakje gaven wij gewoon met een lepeltje. Eerst zelf een hapje en dan een hapje met de lepel.

Gaat prima!!

Succes

Miriam
 
Heb je al een vorkje geprobeerd ipv lepeltje? Dat werkt hier wel. Ik geef het avondeten deels zelf, afhankelijk van wat we eten, leg ik ook weleens een stukje vlees op haar bordje, stukje groente ... dat kan ze dan zelf pakken, bestuderen en opeten.

Groetjes Esther
 
Ik herken het probleem. Ook onze dochter wil vanaf 10 maanden niet meer gevoerd worden. Ze eet nu alleen met haar handjes.

Rijst laten we maar even achterwege, maar omdat ze ons met mes en vork ziet eten laat ze nu steeds meer toe dat we haar helpen met het lepeltje of vorkje.

Ik ben bang dat we net zo lang door moeten gaan met voordoen totdat ze het zelf beseffen hoe het moet.

Mochten er nog moeders andere tips hebben, dan hoor ik het ook heel graag.

Veel succes!

Pauline
 
Ik laat m'n dochter ook altijd zelf eten. Heel soms krijg ik er wel een hapje in (vooral wel handig als we soep eten), maar ze wil het liefst alles zelf doen.
Ik geef haar eten gewoon niet geprakt, maar in stukjes. Dat eet ze dan met een vork. (stukje aardappel, stukje groente, stukje vlees, stukje ei). Dat gaat prima.
Bij spaghetti en rijst gaat ze na een paar happen met haar handen eten. Sja, zo kan het ook.
Ook pap wil ze niet gevoerd krijgen, dat doet ze ook met een eigen lepel (en een grote slab om).
 
Mijn dochter van 17 mnd heeft dat ook, alles zelf doen. Meestal eet ze gewoon met haar handen, maar vaak prik ik aan vorkje en hapt ze zelf. En hetzelfde ook met een lepeltje. Wat rijst betreft, misschien een tip om in plaats van de "droge" rijst Pandan rijst te maken, deze is wat kleveriger en dus makkelijker om vast te "plukken".
 
Terug
Bovenaan