Als iemand in je omgeving zwanger wordt...

Ik hoor niet op dit forum thuis, maar ik zit met een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nog niet zwanger, maar de vorige keer ging het ook heel snel, vandaar dat ik er nu al overnadenk.

In mijn omgeving, weet ik van drie vriendinnen/collega's dat ze al lang en met alle mogelijkheden zwanger proberen te worden. Ik weet het niet, maar ik kan me wel heel erg indenken hoe moeilijk het dan is als anderen je vertellen dat ze zwanger zijn.

Zouden jullie me kunnen vertellen wat jullie je zouden wensen van een vriendin die zwanger is.

Ik wil het ze in elk geval als eerste (zodat ze het niet van een ander horen) vertellen en op een moment dat we met z'n tweeen zijn.

Ben dankbaar als jullie willen reageren.

Mmmm lastige vraag. Wat in ieder geval niet de goede manier is om iemand vragen jou te bellen en dan onder kantoortijd doodleuk te vertellen: ik heb goed nieuws, ik ben zwanger, terwijl je weet dat de ander al lang bezig is. Dat heb ik meegemaakt en ik kon een uur lang buiten gaan rondlopen om mijn rode gezicht weer droog te krijgen.

Ik zou idd. een één op één gesprek prefereren op een rustige plek en beginnen met: 'ik weet dat jullie al lang bezig zijn en daarom wil ik het graag eerst aan jou vertellen..." en dan ook veel aandacht besteden aan; wil je op de hoogte gehouden worden etc.

Vooral niet mooie droomvoorstellingen gaan geven over hoe leuk het is om misschien nog een deel samen zwanger te zijn, want 9 maanden zijn snel voorbij en ik weet uit ervaring dat je dat dus niet altijd hoeft te realiseren.

Ook tegen de geboorte dus rekening houden en even expliciet bespreken of de persoon wel op kraamvisite wil komen, bijvoorbeeld liever alleen, of wat later...

Ik hoop dat je er wat aan hebt en vind het goed dat je er over nadenkt!
Wenser

Hey,

idd denk ik dat het fijn is als je die persoon gewoon persoonlijk verteld over je zwangerschap.
Wij kregen het van familie ook eerder te horen waardoor we er alvast een beetje aan konden wennen en later werd het pas aan de rest verteld. Vond ik zelf erg fijn.
Ik vind het zelf ook moeilijk als je er opeens in een groep mee wordt geconfronteerd.

En verder ook, je kunt wel normaal kletsen over je zwangerschap, maar ik vind het zelf erg moeilijk als mensen uitgebreid gaan vertellen hoe fijn alles is om mee te maken en wat je allemaal voelt en doet.

succes

Terug
Bovenaan