Als je een lange cyclus hebt ben je dan ook langer zwanger of juist niet?

A

Anoniem

Guest
Heb een vraagje,denk misschien weten jullie dat wel!
Als je een lange cyclus hebt,ben je dan juist langer of korter zwanger?

ben ff benieuwd hoe dat zit?

groetjes, nice

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar ik denk dat je dan dus ook inderdaad "langer" zwanger bent. Het blijven natuurlijk negen maanden, maar je zit dan inderdaad al in een verdere week, lijkt me... of toch niet?

Ik bedoel dus:
"normaal" = 28 dagen cyclus, dag 14 ei, dus bij NOD is dat 28 dagen = 4 weken zwanger.
"lange cyclus (bijvoorbeeld 35 dagen)" = 35 dagen, dag 21 ei, dus als je het weet (bij je NOD) ben je al 35 dagen zwanger = 4 weken 6 dagen...

Ik weet dat je ook kan berekenen vanaf je eisprong, dat zou dan het meest nauwkeurig zijn, lijkt me. Ik heb geen idee hoeveel dagen er dan nog bijgeteld moeten worden.

Nou, volgens mij heb je niet veel aan mijn verhaal, maar ik denk dat je dus "langer" zwanger bent...

Esk

hoi hoi,

hoe langer je cyclus hoe korter je zwanger bent zie ook website www.kindjeopkomst.nl uitgerekende datum.
Mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie was 02/03/2008
stel dat ik een cyclus had van 22 dagen dan is mijn uitgerekende datum 1/12/08
cyclus van 28 dagen: 7/12/08 (is dus bij mij)
en cyclus van 40 dagen: 19/12/08
Is een leuke site om eens op te kijken hoor!!!!

liefs Daantje

eigenlijk hangt het helemaal af van het moment van je eisprong!
Alle sites gaan bij hun berekening uit van 14 dagen voor je menstruatie heb je je eisprong gehad, maar dat is lang niet bij elke vrouw zo.

Zelf heb ik een cyclus van 34/35 dagen en ging elke keer uit van die kortere duur volgens de sites, maar beide keren was ik dan een week verder. Mijn eisprong zit dus eerder 2 weken na mijn vorige menstruatie dan 2 week voor de volgende (snap je nog haha). Dit was dus 2 keer zo, dus ga er maar een beetje vanuit dat dit bij mij altijd zo is, maar je weet het natuurlijk nooit zeker.

Ben nu zwanger van de 3e en deze keer weet ik het niet aangezien ik zonder ongesteld te zijn geweest na de curettage direct weer zwanger was.

Alleen een echo kan je precies vertellen hoe ver je bent.... die eisprong kan dus verschillen, soms zeeft een pasbevrucht eitje nog even rond in je baarmoeder voor het zich daadwerkelijk nestelt en wil de zw.schap nog iets korter zijn dan gedacht etc etc. Ga uit van het kortste en het kan alleen maar meevallen!

groetjes,
Marije

Hoi,

of je een langere of kortere cyclus hebt is niet van invloed op je zwangerschapsduur, hoor. Je rekent vanaf de eisprong en die is 14 dagen voor je menstruatie. Dat ze soms langer of korter uitkomen, heeft te maken met hoe snel het eitje door je eileiders in de baarmoeder terecht is gekomen en hoe lang het er vervolgens over heeft gedaan om in te nestelen. De eisprong is wel altijd 14 dagen voor je eerste menstruatiedag. Word je gewoon ongesteld, dan heeft je lichaam daar namelijk een standaardtermijn voor nodig om de baarmoederwand uit te gaan scheiden enzo...

Er wordt gerekend met 38 weken vanaf je eisprong, maar tegenwoordig wordt de definitieve datum natuurlijk op basis van de echo gedaan... Alhoewel ook dat bepaald niet zaligmakend is: het blijft een indicatie...
Hoe lang je zwangerschap duurt, hangt uiteindelijk af van de groei van je kindje: die wordt (meestal) gewoon geboren als ie volgroeid is of het tijd is om eruit te komen.
Tot aan je echo kun j in ieder geval rekenen met 38 weken vanaf je eisprong, (of 36 weken vanaf je NOD).

Terug
Bovenaan