Als leidinggevende vertellen dat je zwanger bent

<p>Hoi allemaal!</p><p>Ik ben nu 8 weken zwanger, vanavond hebben we onze eerste echo.</p><p>Gezien de procedure voor een nieuwe collega, waar we wellicht nog iemand extra nodig hebben gezien mijn zwangerschap, wil ik het volgende week tegen mijn leidinggevende vertellen (directrice).</p><p>Maar, zelf ben ik ook leidinggevende van een team van 12 collega's. Ik ben zoekende hoe ik dit het beste aan hen kan meedelen, gezien ik ze niet allemaal op locatie zie wegens corona. Ik dacht; wellicht degene die die dag op kantoor zijn (zo rond 11 weken) vertellen en de rest even bellen.</p><p>Ik vind het toch anders als je zelf ook leidinggevende bent, dan aan directe collega's. Hebben jullie tips?</p><p>Liefs en bedankt!</p>

Hoi hoi,

Ik heb een soorteglijke situatie meegemaakt (ook leidinggevende van een team van ca. 14 personen en zwanger tijdens de corona). Enige verschil is dat wij voor het grootste gedeelte wel allemaal aanwezig zijn op de werkvloer, echter niet allemaal. Ik heb er voor gekozen om een teamoverleg in te plannen via teams(of in jouw geval misschien zoom). Daarbij alle stof besproken waar mijn team behoefte aan had(vooraf aan laten geven) adhv een presentatie.
Op de agenda had ik als rrn na laatste puntje staat dat ik een algemene mededeling zou doen.
Had ik dus in de presentatie verwerkt, waarbij ik een foto van de echo heb gedaan.

Werd erg goed opgenomen door mijn team, hele leuke reacties gehad! Had het liever persoonlijk gedaan maar zo voelde het toch nog een beetje alsof iedereen aanwezig was!

Succes met jouw reveal!

Xxx

Ik weet niet wat voor een werk je doet. Maar ik werk in de zorg.
Heb het al heel vroeg verteld omdat er bij mij wat agressie was. Rond 8 week wisten mijn manager en het team het, zodat wanneer de boel escaleerde ze wisten waarom ik meer op de achtergrond bezig was

Ik heb het mijn team individueel verteld tijdens digitale BiLa's om ze ook direct mee te kunnen nemen in wat het op termijn zou gaan betekenen voor hen individueel en ze er vast over na zouden kunnen denken hoe ze dit liefst willen opvangen (aangezien er geen functieinhoudelijke vervanging is). Wel heb ik een kleiner team en alle BiLa's waren op dezelfde dag. Ik zou denk ik in jouw geval toch een (digitale) groepsmeeting plannen. Succes!

Hi,

Snap dat dat anders is. Ze zullen zich ook afvragen: "Oh en wat nu?".

Zelf heb ik het digitaal in de wekelijkse 1 op 1's aan mijn eigen team verteld. Mijn eigen manager geïnformeerd. En daarna pas verder mensen uit het team geïnformeerd. We hadden deze maand helaas geen team meeting door alle korte werkweken.

Of tijd om een maandelijkse update/brainstorm te regelen. Iedereen bij elkaar, mooi momentje.

Succes! Komt vast goed, je denkt er in iedergeval al goed over na.

Terug
Bovenaan