Ik ben niet alleenstaand. Wel een dochter en 2 honden. Het huis is nooit meer schoon. Ik herken je gevoelens wel. Zelfs als ik vanmorgen nog stofgezogen en gedweild heb zit mijn dochter van 1 eind van de dag onder de haren en is haar shirt grijs van de vloer. Ik probeer het te zien als dat ze er voldaan uit ziet van de hele dag, met haar wilde krullen en rode snoetje. Maar ik schaam me er ook regelmatig voor. En dat zorgt er weer voor dat ik meer druk voel om het huishouden onder controle te krijgen.
Ik denk trouwens over het vergelijken met anderen altijd aan dit: ik maak voor visite het huis aan kant. Zelfs e en dweilen, keuken schoon, afstoffen, goed opruimen. Er zijn maar weinig mensen die de explosie aan het eind van de dag zien, of als ik er even een dag de brui aan geef. Ik denk dat het bij veel anderen ook zo werkt. En dat iedereen niet altijd zn huis op orde heeft.
Even wat tijd voor jezelf is ook belangrijk. Zo doe ik het op de 2 dagen dat ik alleen ben. (Ik werk dan het meeste huishouden weg, zodat we in het weekend een dag voor wat leuks over hebben)
De 2 slaapjes zijn heilig. Dan doe ik niks!
Als ze uit bed komt dan krijgt ze een fles. Daarna kruipt ze even rond terwijl ik wat was bij elkaar raap en aan zet, even opruimen van de nacht, evt een badje maken. Dan haar evt badderen of met mij onder de douche, aankleden etc. Dan kleed ik mezelf aan (gedouched of niet), samen beneden ontbijten. Na het ontbijt gaat ze in de kar en laten we samen de hond uit. Daarna zit zit ze 15 min in haar stoel zodat ik kan stofzuigen. Ze speelt bij me in de buurt op de grond als ik de vaatwasser en keukenoppervlakten doe. Ik speel even met haar en breng haar naar bed voor slaapje 1. Even 5 min dweilen en voeten omhoog.
Tussen haar slaapjes eten we fruit, ga ik naar buiten. En dat valt goed te combineren met boodschappen. Maar ook wel de kinderboerderij of speeltuin. Dan lunchen en lunch opruimen. Nog even samen spelen. En dan weer naar bed. Voetjes omhoog en vaak ook even een powernap voor mamma.
Als ze weer wakker is en haar flesje gehad heeft gaan we samen de honden uitlaten een uurtje. En dan speelt ze in de buurt van de keuken terwijl ik kook (vaak voor meerdere dagen, zodat ik niet elke dag hoef te koken). Ze zit dan ook wel in haar stoel te kijken terwijl ze wat groente of rozijntjes wegsnackt.
Wasjes draai ik na ieder slaapje. Ik laat mn gezicht zien, gordijnen open, geef haar een boekje en zeg dat ik er zo ben. En ga even de was ophangen en de volgende aan zetten.
Bed verschonen? Ze speelt even op de slaapkamervloer.
Afstoffen kan ik ook terwijl ik ondertussen steeds even aandacht geef en wat over haar speeltje zeg. Je loopt toch al heen en weer.
Even wat oefeningen met de honden, vindt ze prachtig om te aanschouwen. Iedereen aandacht.
Zo krijg ik veel gedaan. En eens in de 2 weken offer ik een slaapje op en doe ik de badkamer goed en lap ik indien nodig wat ramen.
Oh en als ze voor de nacht op bed ligt ruim ik wel nog even de keuken op en het speelgoed. Maar ook dan ga ik lekker van mn avond genieten.
Het is druk als ze wakker is. Maar zo heb je vrij snel alweer pauze.