Alsmaar doorgaan

<p>Dag dames!</p><p>ik ben een alleenstaande moeder en mijn zoontje is inmiddels 6 maanden. Tot nu toe verloopt alles goed en is het een vrolijk en makkelijk kindje. Nu is het alleen zo dat ik het gevoel heb dat het alsmaar door gaat. Zelfs als hij ligt te slapen. Wanneer ik tijd over heb is er namelijk nog zat in het huishouden te doen omdat ik hier bv smiddags geen tijd voor heb gehad.. en als dat dan gedaan is, dan staat de hond me alweer aan te gapen wanneer we weer eens naar buiten gaan.. mijn huis hield ik voorheen altijd goed bij maar dit lukt dus niet meer waardoor ik het doe wanneer de kleine op bed ligt. Vervolgens kijk ik op de klok en is het alweer 11/12 uur en tijd om naar bed te gaan. En zo gaat het iedere dag. Wat moet ik doen zodat ik wat meer tijd voor mezelf heb en mij toch niet irriteer aan een in opgeruimd huis?! </p>
 
Doe steeds een taakje ipv alles op n dag en accepteer dat t soms ff wat minder is.. spaar voor n robotstofzuiger (beste aankoop ever, 200 euro via aliexpress). En probeer ook het bij te houden zodat t kleiner blijft. En soms ff hulp vragen voor een grote schoonmaak? Snap best dat je t veel vindt, zeker met hond! Rrspect!
 
Heel herkenbaar! En dan ben ik niet eens alleenstaande moeder, dus heb nog hulp! 
Wat mij helpt, is om de lat iets minder hoog te leggen en inderdaad 1 of 2 dingen per dag te doen. En 1x in de week neemt iemand mijn dochter een uur/1,5 uur mee voor een wandeling en gebruik ik die tijd soms ook voor de grotere dingen die niet zo goed lukken met onze dochter erbij. Ken je iemand die jou deze hulp kan bieden? 
Of, ik weet niet hoe je financiële situatie eruit ziet, maar je kan ook overwegen om een schoonmaakster in te huren.voor een paar uur per week voor de grote dingen. Dan is in elk geval je badkamer schoon en de vloer gedweild. Dan moet je het tussendoor alleen een beetje bijhouden. 
 
Heel herkenbaar! Het helpt mij erg om in het begin van de week een lijstje te maken met de dingen die ik wil doen. Dat is hier nu ook standaard en dan is het niet erg Als het een keer minder lukt. Daarnaast heb ik een lijst met extra dingen die 1x in de zoveel tijd moeten gebeuren. Als ik tijd over hebt, kies ik iets van die lijst. En elke dag heb ik ook 2x een half uur voor mezelf! Voor mij werkt dat erg fijn.
 
Zeker herkenbaar en ik ben niet alleenstaand.

Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik na 20:00uur geen huishoudklusjes meer doe. Dus rond 19:00 gaan de kinderen naar bed en dan kan ik nog eventjes een klusje oppakken. En daarna is het tijd voor mij.

Heb je een mogelijkheid om een dag in de week zonder je zoon te zijn? Dan kun je even opladen en wat in huis doen.

Als de kleine man straks groter is en het begrijpt zal hij mega trots zijn op zijn mama!
 
Ik bedenk me ook nog: Net als het 'inplannen' van alle klussen in huis, helpt het mij ook om tijd in te plannen waarop ik juist niet het huishouden doe en even iets voor mezelf. Al. Is het maar een half uurtje. En door het in te plannen, voel ik me er ook niet schuldig over. Misschien ook iets voor jou? 
 
Ik ben niet alleenstaand. Wel een dochter en 2 honden. Het huis is nooit meer schoon. Ik herken je gevoelens wel. Zelfs als ik vanmorgen nog stofgezogen en gedweild heb zit mijn dochter van 1 eind van de dag onder de haren en is haar shirt grijs van de vloer. Ik probeer het te zien als dat ze er voldaan uit ziet van de hele dag, met haar wilde krullen en rode snoetje. Maar ik schaam me er ook regelmatig voor. En dat zorgt er weer voor dat ik meer druk voel om het huishouden onder controle te krijgen. 
Ik denk trouwens over het vergelijken met anderen altijd aan dit: ik maak voor visite het huis aan kant. Zelfs e en dweilen, keuken schoon, afstoffen, goed opruimen. Er zijn maar weinig mensen die de explosie aan het eind van de dag zien, of als ik er even een dag de brui aan geef. Ik denk dat het bij veel anderen ook zo werkt. En dat iedereen niet altijd zn huis op orde heeft. 
Even wat tijd voor jezelf is ook belangrijk. Zo doe ik het op de 2 dagen dat ik alleen ben. (Ik werk dan het meeste huishouden weg, zodat we in het weekend een dag voor wat leuks over hebben) 
De 2 slaapjes zijn heilig. Dan doe ik niks!
Als ze uit bed komt dan krijgt ze een fles. Daarna kruipt ze even rond terwijl ik wat was bij elkaar raap en aan zet, even opruimen van de nacht, evt een badje maken. Dan haar evt badderen of met mij onder de douche, aankleden etc. Dan kleed ik mezelf aan (gedouched of niet), samen beneden ontbijten. Na het ontbijt gaat ze in de kar en laten we samen de hond uit. Daarna zit zit ze 15 min in haar stoel zodat ik kan stofzuigen. Ze speelt bij me in de buurt op de grond als ik de vaatwasser en keukenoppervlakten doe. Ik speel even met haar en breng haar naar bed voor slaapje 1. Even 5 min dweilen en voeten omhoog. 
Tussen haar slaapjes eten we fruit, ga ik naar buiten. En dat valt goed te combineren met boodschappen. Maar ook wel de kinderboerderij of speeltuin. Dan lunchen en lunch opruimen. Nog even samen spelen. En dan weer naar bed. Voetjes omhoog en vaak ook even een powernap voor mamma. 
Als ze weer wakker is en haar flesje gehad heeft gaan we samen de honden uitlaten een uurtje. En dan speelt ze in de buurt van de keuken terwijl ik kook (vaak voor meerdere dagen, zodat ik niet elke dag hoef te koken). Ze zit dan ook wel in haar stoel te kijken terwijl ze wat groente of rozijntjes wegsnackt. 
Wasjes draai ik na ieder slaapje. Ik laat mn gezicht zien, gordijnen open, geef haar een boekje en zeg dat ik er zo ben. En ga even de was ophangen en de volgende aan zetten. 
Bed verschonen? Ze speelt even op de slaapkamervloer. 
Afstoffen kan ik ook terwijl ik ondertussen steeds even aandacht geef en wat over haar speeltje zeg. Je loopt toch al heen en weer. 
Even wat oefeningen met de honden, vindt ze prachtig om te aanschouwen. Iedereen aandacht. 
Zo krijg ik veel gedaan. En eens in de 2 weken offer ik een slaapje op en doe ik de badkamer goed en lap ik indien nodig wat ramen. 
Oh en als ze voor de nacht op bed ligt ruim ik wel nog even de keuken op en het speelgoed. Maar ook dan ga ik lekker van mn avond genieten. 
Het is druk als ze wakker is. Maar zo heb je vrij snel alweer pauze.
 
Omg dat is hier ook zo'n ding al ben ik niet alleenstaand. Wij hebben besproken hoe dit aan te pakken. Door de week hebben we de volgende afspraak. Manlief haalt kindje uit zijn werk op, ik ga koken, na het eten kindje voor lotte en max met thee, papa ruimt het aanrecht op ik het speelgoed en stofzuigen. En een scheutje bleek in de wc, kindje naar boven douchen, voorlezen, zingen en op bed. Ze ligt 19:00. Dan maken we onze tassen klaar voor de volgende dag, man zet een bakje koffie en thee, ik haal even een doekje en borstel door de wc en rond half 8/8 uur is het onze eigen tijd. In het weekend word er gewassen gedweild. En als ik doordeweeks vrij ben en kindje ligt te slapen, pak ik de overige dingen. Badkamer, slaapkamer.

Dus zou zeggen, bekijk wat je belangrijk vind en je planning dat elke dag gebeurd, keuken netjes, vloer gezogen speelgoed opgeruimd, wc schoon?
 
Terug
Bovenaan