alternatief voor zwangerschapsgym?

Hoi dames,

Hebben jullie al nagedacht over zwangerschapsgym?
Ik ben bij mijn eerste   wel geweest, maar vond het niet echt nuttig. Alleen 1 les waarin er plaatjes werden geshowd waarin je kon zien welke weg je kindje aflegt tijdens de bevalling vond ik interessant, voor de rest heb ik er niks aan gehad.
Heeft er iemand ervaring met yoga, of een ander alternatief voor de gym? Het lijkt me gewoon lekker om 1 avond in de week echt bewust met mijn lijf en kindje bezig te zijn.

Groetjes Hanneke

Hoi Hanneke en Debbie,

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter (12 februari 2008) zwangerschapsyoga gedaan. Vreselijk vond ik het. Dat is mij dus echt te zweverig. Maar goed dat is wel persoonlijk natuurlijk. Het ligt denk ik ook aan de persoon die je les geeft. Die van mij was me gewoon echt  TE zweverig. Ik heb er absoluut niks aan gehad. Toen ik vroeg wanneer we gingen leren puffen werd me verteld dat we dat niet gingen leren, want de yoga gaat uit van de buikademtechniek  niet van de puftechniek.
Ik zal 1 oefening die we moesten doen beschrijven:
We liggen allemaal op onze handdoek op de yogamat op de grond, ondertussen moeten we naar de yogadocente luisteren..... Sluit je ogen........ concentreer je op je ogen.... voel een beginnende glimlach om je ogen ( )... hou deze beginnende glimlach vast en concentreer je op je mond.... voel de beginnende glimlach om je mond ...... concentreer je nu op je hart..... voel de glimlach om je hart..... ..... neem deze glimlach van je hart mee naar je kindje en voel hoe de glimlach van je hart je kindje omringt...... ... WHAT!!!!!!!
Ja dat is dus NIKS voor mij!!! Ik heb het serieus geprobeerd echt waar!
Oh ja ik heb ook de weeendans geleerd. Dan sta je met je rug tegen de buik van je partner en wieg je samen heen en weer. Zo "dans" je de weeen weg........... Volgens mij werkt dat echt niet!!! Ik heb het niet kunnen uitproberen, want mijn dochter is te vroeg geboren met een spoedkeizersnee..... geen weeen gehad om weg te dansen dus.
Enfin....... zoals ik al zei het is natuurlijk erg persoonlijk, maar dit is iniedergeval mijn mening.
Succes met jullie keuze. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar andere ervaringen. Want ik weet ook nog niet wat ik deze zwangerschap ga doen. Maar hoe dan ook: Het word GEEN yoga!!!!

Liefs Trudi (mama van Jasmijn)

Hallo dames,

Ik wil even reageren op dit onderwerp omdat ik juist hele positieve ervaringen heb met zwangerschapsyoga. Ik ben het met de vorige schrijfster eens dat het heel erg afhankelijk is van de lerares die je hebt over hoe zweverig het wordt en helaas weet je dat niet van tevoren. Bij mijn yoga ging het voornamelijk om relaxen, tijd nemen om je kindje te voelen, ontstpanningsoefeningen voor tijdens de weeën, pufoefeningen (hier dus wel). Ik  moet zeggen dat ik er bij de bevalling ook veel aan heb gehad. Toen de weeën heel heftig werden hielp de verpleegkundige me even op weg en daarna heb ik geen aanwijzingen meer nodig gehad (ik zat ook helemaal in mijn eigen wereldje .

Ik heb ook vaak rare verhalen gehoord / gelezen over yoga (bijvoorbeeld ademen door je vagina ) maar die ervaring heb ik dus helamaal niet. Wellicht kun je wat mensen bij je in de buurt vragen naar positieve / negatieve ervaringen bij jouw in de buurt. Of wellicht weet de verloskundige een goed adres.

Hallo meiden

Ik hoor hier niet thuis maar ik zat mee te lezen. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap aan zwangerschapzwem gedaan en dat was heerlijk echt even relaxen en ontspannen bij mijn tweede had ik er helaas geen tijd voor. Ze doen oefeningen in een warm bad   daar werd je echt ontspannen van . Ik zou zeggen veel succes

Hi allemaal!
Ik zit er ook al een tijdje over na te denken wat ik wil gaan doen. Wil in ieder geval gaan zwangerschapszwemmen. Schijnt heel erg fijn te zijn om met je dikke buik in het water rond te dobberen. Zwem nu ook één keer in de week (tenminste probeer het) sinds ik weet dat ik zwanger ben, want het is een sport die je nog best lang kan doen en vind het wel belangrijk om in beweging te blijven.
Wat ik me echter wel afvraag is of alleen zwangerschapszwemmen genoeg is. Bij gym en yoga etc. doe je allerlei ademhalingsoefeningen die volgens mij van pas kunnen komen tijdens de bevalling. Weet niet of ze dat bij zwemmen ook doen en of het echt nodig is. Zit er anders aan te denken om cursus "samen bevallen" of iets dergelijks te gaan doen.
Iemand ervaring met één of beide cursussen?

Terug
Bovenaan