Alternatieve uitzetlijst

.

Alternatieve babyuitzet lijst.

Weet je die babyuitzetlijsten zijn helemaal niet volledig.Ze beperken zich tot allerlei standaard dingen als beddegoed, kleertjes, hydrofielluiers enz.
De rest is op zich snel gehaald hoor, maar je hebt mannen die na de bevalling niet meer uit huis te slaan zijn. Als je familie dan belt wanneer ze langs mogen komen, stuur ze dan eerst langs de supermarkt.

Nu de alternatieve lijst, wat je niet kunt missen voor, tijdens en na de bevalling?
- Waspoeder (bijv. Neutral is zeepvrij en de kleertjes worden toch goed schoon)
- Schoonmaakmiddelen (zo'n kraamverzorgster is echt het witte wonder...)
- Een zeeppompje (bijv. dettol) voor het handenwassen
- Koffie (filters, melk en suiker)
- Noodrantsoen (je moet toch een keer wat eten, mocht de bevalling lang duren)
- dextron oid voor tijdens de bevalling, voor als je bevalling langer duurt
- Emmer (weet niet meer waarvoor, maar manlief moest naar Blokker van de kraamhulp, ze wilde nieuwe emmer haha)
- Bij pasbevallen familieleden of vriendinnen informeren of ze nog restjes van het kraampakket hebben.
Ik was blij met de extra zeiltjes en celstofmatjes van mn zus en tante, bij mij ging alles op behalve de alcohol en de watten.
- Bepanthen zalf zowel voor schrale billetjes, huidje als voor je eigen tepelkloven.
- Labello of iets dergelijks voor tijdens de bevalling, je lippen worden extreem droog van al dat puffen.
- Roosvicee ferro, je moet na de bevalling echt liters drinken om je vocht en bloedijzer weer aan te vullen dat kan beter gezond
- Kaarten op tijd bestellen, van tevoren alvast adresstikkers maken op de computer en afdrukken. Ook alvast genoeg postzegels kopen. Enveloppen bij de proefdruk mee vragen en alvast de adresstikkers erop plakken+postzegels. Dan hoef je alleen nog maar de kaartjes in de envelop te doen. Kun je de volgende dag al posten.
- veel hydrofiele luiers. Bij mij stonden op het uitzetlijstje 12 hydrofiele luiers, maar hier hadden we bij lange na niet genoeg aan. Je gebruikt ze overal voor (in bed, in kinderwagen, als spuugdoek, op aankleedkussen, als handdoek, etc)
- Voor als het kraamverband op is; hele goedkope maandverband voor het bloeden na de bevalling. Je moet die veel wisselen vanwege die hygiène en ze ademen beter als merkmaandverband.
-

Sommige dingen zoals voor de borstvoeding hoef je nog niet direct te kopen. Wel kun je alvast een schriftje bijhouden met adresjes waar je...
- een kolf kunt huren of kopen (zou ik nog niet voor de bevalling doen)
- Tepelhoedjes kunt halen
- een fles-zakjes hypoallergene melk (5 zakjes voor 100 ml in een doosje, mocht er bijgevoed moeten worden, te halen bij apotheek en drogist)
-> Scheelt een gestressde en gefrustreerde partner die van hot naar her vliegt

- Mocht je onderverwachts naar ziekenhuis moeten:
-meer dan 2 setjes schoon ondergoed
- bevallingsshirt
-schone kleding, meer dan 1 setje
- toilettasje met tandenborstel, zeep e.d.
- panttoffels of slippers
- Manlief moet ook wat te eten/snoepen/drinken mee nemen en wat bezigheid sommige bevallingen kunnen lang duren

Nog meer toevoegingen?

.

CAAT85 op vrijdag 27 januari 2012 om 14:23 uur.

Reageer.
....
.

.

Reacties.

volgens mij ben je lekker compleet! Was toevallig vanochtend begonnen met het babyspul uitzoeken en babykamer een beetje meer baby en minder rommel/opslag maken. Kwam inderdaad stapels hydrofiele luiers tegen (heb er volgens mij wel een stuk of 25, echt super handig voor alles. Spuugdoekjes daarentegen.....die kwam ik gewoon nog nieuw tegen tussen de spullen!)

Maar mocht je op voorhand al weten dat je naar het ziekenhuis moet, neem een leuke dvd-box mee (bij ons in het ziekenhuis hebben ze luxe kraamsuites, met dvd-speler, en aangezien bij mij de inleiding 2 dagen geduurd heeft.... ik was blij met mijn dvdtjes!)

En wat ik jammer vond om niet te hebben net na de bevalling/in het kraambed: een paar handige borstvoedingsshirts. Tegenwoordig voor weinig geld al te koop bij Hema en H&M. Als je toch leuk nachtgoed wilt kopen, kun je volgens mij beter zulk soort shirts aanschaffen (als je tenminste borstvoeding wilt geven :)

En mocht je een vriezer hebben (met nog ruimte over): maak een paar gerechten op voorhand die je invriest, voor als de kraamhulp weer weg is, dat je dan makkelijk even een maaltijd uit de vriezer kunt halen (echt, het is ongelooflijk hoeveel tijd zo'n baby opslurpt!)
.

mama van Finn op vrijdag 27 januari 2012 om 14:35 uur.
.
.
.

.

;) handige tips. Even gekopieerd haha!

Want die uitzetlijst is wel klein als je het zo bekijkt ja. En dit word voor ons de eerste dus handig dat je dat zo neergezet hebt :).
.

roos88 op zaterdag 28 januari 2012 om 17:06 uur.
.
.
.

.

mmhh..handig, even nadenken van vorige keer..
./Had je niet ook vitamine k en d extra nodig?
/knijpertjes ( klein) en een stuk lint-touw om alle geboortekaartjes op te hangen...
/frisdrank etc in huis voor de visite
/extra kussen voor in bed.
/genoeg paracetamol in huis.

mmm...even nadenken nog..is alweer 2 jaar geleden...
wel handig dit!!Dus als mensen nog meer weten....

pien1985 op zaterdag 28 januari 2012 om 21:42 uur.
.
.
.

.

Goed bezig.. :)
Flesje water waar zo'n aparte dop op zit, geen draaidop, maar waar je normaal uit drinkt. Zo'n uittrek dop.
Deze zijn voor na de bevalling, ipv wc-papier. Weet trouwens niet of dat alleen is als je gehecht bent, maar ik heb 't echt 6 weken lang gespoeld daar onder. (met lauw water)

Dacht haal de lijst weer even naar boven...
Ben nu 36 weken vandaag en dacht laat ik nog even een lijst maken met wat we nodig hebben..
Ik wil sowieso genoeg frisdranken etc in huis hebben en kratten bier-wijn zodat we niet tijdens het de kraamweken heel veel zware boodschappen hoeven te doen maar alleen kleine dingen zoals avond eten en lekkere hapjes moeten halen...
Verder natuurlijk beschuit met muisjes...
Ook heb ik vandaag even 10 grote zwarte onderbroeken gehaald bij de zeeman...
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik echt 3 weken kraamverband nodig gehad en die gingen perfect samen met grote zwarte onderbroeken die je erna gelijk weer kan weggooien...
Ook een leuk badjasje en een nieuwe joggingbroek gekocht en nieuwe pantoffels....erg lekker de eerste week....

Ook blauwe knijpertjes gehaald voor het ophangen van de kaarten en ik heb een schattig klein emmertje gehaald) voor de spuitluier kleding...
Is namelijk erg handig om..als de baby bv een spuitluier heeft of al zijn kleine onderspuugd het eerst even in een emmertje biotex te gooien....

iemand verder nog handige dingen die ik even vergeet?

een fles waar je poffertjes beslag indoet!!!
das een perfecte fles om te spoelen als je bent bevallen en je hebt hechtingen!
echt idiaal!

idd nu alvast wat gaan koken en invriezen.
ik doe dat lekker niet want mijn man kan zooooo goed koken! hij doet het alleen nooit... behalve in mn kraamperiode :p dus ik laat me heerlijk verwennen door hem whahahaha

wat ik er geloof ik ook nog niet tussen heb zien staan:

de beschuit met muisjes!

maak voor manlief een lijstje wie hij moet bellen zodra je bent bevallen.
(dus familie, bedrijf van de geboorte kaartjes, kraamhulp enz)
maak een 2e lijstje voor hem ( op zo'n memo bord ofzo) waar hij de visite in kan plannen, als je wilt dat hij dat regelt ( ik regel het lekker zelf)

zorg dat er evt oppas geregelt is voor je hondje of andere huisdieren of kinderen natuurlijk, mocht jij naar het ziekenhuis moeten.

ik wil thuis bevallen, maar mn moeder komt hier beneden zitten vanaf het moment dat ik 6/7 cm heb zodat zij bij de kids kan blijven ( of als het snachts is, de kids in de gaten kan houden dat ze niet wakker worden)

labello en speciaal drinken vind ik persoonlijk onzin. heb tot 2 keer toe geen droge lippen gehad hoor van t puffen en ik drink wat ik normaal ook drink en niks speciaals.

liefs, do

Het is voor sommigen moeilijk voor te stellen hoe het is na een bevalling. Het is ook heel wisselend, na elke bevalling gaat het anders/voel je je anders. Ik heb na de geboorte van mijn oudste een lichte depressie gehad(wil ik verder niet over praten), die hooguit 2 weken duurde. Maar daardoor kon ik eigenlijk geen mensen verdragen en als de visite kwam vloog ik weg en sloot ik me ergens op. Mijn overenthousiaste familie stond op dag 1 met z'n allen op de stoep (vanaf 9 uur) we konden net zo goed de deur niet dicht doen want het was vrije inloop en we durfden geen nee te zeggen, en het ging daardoor helemaal mis. Dat hebben we de 2e bevalling helemaal anders aangepakt. Op dag 1 alleen ouders, dag 2 broers en zussen van de ene familie op dag 3 broers en zussen andere familie, dag 4 en 5 na belletje (maar als het niet gaat bellen we het af, en dat zeggen we er meteen bij)

Mijn tip is plan niet teveel visite. Ik maakte een lijst van dag 1-7 en deel die in met ochtend, middag (niet in de avond) en liet maar 1 gezin per dag deel op visite komen.Wees assertief en zeg nee als het niet gaat, beter vantevoren afbellen als bij de deur nee moeten verkopen.

idd een goeie van caat.

je bent al snel geneigd om te zeggen: kom maar!

ik plande de visite in als de kraamzorg er was. zo hoefde ik geen drinken in te schenken en werden de beschuit met muisjes gebracht.

de avonden en weekenden zijn hier echt voor manlief en mezelf. altijd al hoor, niet alleen na een bevalling.
savonds slapen de kids toch, dus wat zou de visite hier dan moeten doen? heel lullig, maar ze komen natuurlijk om die kleine te bewonderen.

weet trouwens niet hoe jullie hier tegenover staan, maar wij zorgen altijd dat de andere kids ook een kleinigheidje krijgen ipv dat ze jaloers worden. broertje krijgt immer straks heel veel kado's en de meiden krijgen dan niks. dat vind ik zielig, en daarom krijgen ze hier een kleinigheidje. iedereen van mijn familie doet dat ( een boekje of een popje of een snoepje... gewoon iets kleins krijgen de meiden dan maar t gaat om het gebaar dat ze niet worden overgeslagen)
daarintegen de kant van mijn man doen ze het niet.
daarom zorg ik dat ik hier een paar kleinigheidjes in huis heb ( zoals een bellenblaas, zakje snoep ect)

liefs, do

Ik heb idd voor mijn dochter ook een kado gekocht...ze krijgt van haar aankomende broertje een fiets en een buitenspeelhuis....best grote kadoos maar anders zou ze die toch krijgen....
Zo is het voor haar ook feest.,...
Kraamvisite komt bij ons echt niet zomaar langs...iedereen weet dat je dat niet zomaar doet....
Wij doen om 11 uur iemand en om 4 uur maken we er gezellig een borrel van en nodigen we wat meer vreinden-familie uit...bv 2 stelletjes , lekker biertje en wijntje hapje...., moet tenslotte wel gezellig blijven!
Savonds niemand al zijn de directe familie dan altijd welkom!

Handige tip van die poffertjes beslag fles....ga ik gelijk halen....
Vorige keer (totaalruptuur) ging ik gewoon iedere dag 20 keer onder de douche om alles schoon te spoelen maar dit lijkt me top!!

Als je vantevoren niets zegt over hoe je de dingen wilt hebben, dan kun je er niet op rekenen dat mensen errgens rekening mee houden of het je uit zichzelf gaan vragen.

Ik heb voor mn oudste voor elke dag een klein cadeautje, mn jongste is nog te klein en ik weet niet wat ik moet kopen.

Trouwens of je nu wel of niet uitscheurt, even de bodem wassen bij elk wc bezoek is zowieso wel lekker, je voelt je de eerste dagen best wel vies ondanks dat je in werkelijkheid nog nooit zo schoon bent geweest.

Vandaag wel een overwinning behaalt, ik ben er gewoon klaar voor! Kleertjes gewassen en gestreken in de kastjes, alle spullen bij elkaar en alle inkopen op orde. Donderdag komen de bedsteunen en de ondersteek. Vrijdag ben ik 37 weken, het is gelukt! Jippie!

whahaha ook ik ben klaar!!!! niemand (behalve ik zelf) had er vertrouwen in dat dit ooit nog goed zou komen aangezien ik alles nog moest doen. maar ff flink doorklussen en nu is alles af! alles is gewassen, de verzorgingsspullen zijn in huis enz.

laat hem maar komen! ( over een week minimaal pas hoop ik maar ben er nu klaar voor :D )

hier krijgen de meiden ook speelgoed voor in de tuin.
we zijn net verhuisd en hebben dus eigenlijk helemaal niks voor in de tuin ( vorige huis was appartement)

dus ze krijgen een glijbaan en een zandbak ( geen schelp maar echt een grote bak waar ze beide normaal in kunnen zitten)
van ons/ hun broertje.

ja die poffertjes fles is echt idiaal! te koop bij o.a. blokker.
let alleen wel op dat je de straal niet recht erop spuit ( net als met een douche... au!) maar van boven naar beneden laten lopen, dat water.

bij mn 2e was ik ook niet uitgescheurd maar toch spoelde ik elke plasbeurt.
deels uit angst hoor, dat het pijn zou doen ( bij mn eerste deed het zo veel pijn, dat plassen... zelfs met spoelen deed het pijn dus heb daar wel t een en ander aan angsten van over gehouden)
maar idd ook dat het bloed gelijk wegspoelde 9 ik had echt hele stolsels... jammie)

caat, hoe jong is je jongste?

liefs, do

Terug
Bovenaan