Altijd hetzelfde tijdstip

<p>Sinds een paar weken wordt onze zoon (3 jaar en 8 maanden)  ‘s nachts wakker, altijd op hetzelfde tijdstip tussen 01.15 en 01.30 uur. <br />Waar hij zich een paar weken geleden nog wel terug liet leggen in bed en hij na een knuffel en kus wel weer in slaap viel is het nu een ander verhaal. <br />Komt tot 5/6 keer terug uit bed en laat zich echt niet meer terugleggen in z’n eigen bed zonder heel veel geschreeuw, stampvoeten en gehuil om vervolgens na 5 minuten weer naast ons bed te staan. Soms is het 20 minuten, dan hoor ik z’n muziekje stoppen en hem tegelijkertijd uit bed stappen.  <br />Nooit problemen gehad met slapen, we schuiven hem er ‘s avonds tussen half zeven en zeven in en gaat zonder problemen slapen. Er zijn verder geen veranderingen of ingrijpende gebeurtenissen geweest. Kijkt geen gekke filmpjes, het blijft zo’n beetje buurman en buurman, peppa pig, Sesamstraat, brandweerman Sam etc. <br /><br />Na 5/6 keer terugleggen in z’n eigen bed eindigt hij nu 4 van de 7 nachten tussen ons in (gelukkig slapen we dan redelijk goed). Hij zegt dat hij het spannend vindt en dat er krokodillen zijn. Een zelfgemaakte krokodillenwegspray heeft slechts kort succes (verder luchtig over gedaan, de fantasie gaat natuurlijk alle kanten op) en ook ‘straffen’ met speelgoed wegleggen en terugverdienen levert geen succesverhaal op. Het doet hem niks, hij wil alleen maar bij ons in bed. </p><p><br />Ik heb er op zich niet zo heel veel problemen mee (mijn partner wat meer), maar iemand nog een tip om te proberen?</p><p>Overdag is het soms ook wat meer ‘drammen’ en z’n eigen wil doorzetten… Is het de leeftijd? De overgang van fantasie naar echte wereld? Zal het dat zijn? </p>

Klinkt een beetje als m'n dochter van 4.5. Heeft sinds een maand ineens angsten s nachts en met in slaap vallen s avonds ook. Bang voor spoken, bang voor enge dromen. Ze kan het goed benoemen. Op deze leeftijd gaan ze ineens snappen dat ze dromen en dat het eng kan zijn.

Ze valt in slaap met wekker met lichtje en geluid. Lichtje brandt de hele nacht zwak. Als ze in slaap valt blijft de deur open en blijf ik nog 5min rommelen boven. Dat vindt ze fijn en zo slaapt ze direct. Als ik gelijk naar beneden ga, komt ze 30x uit bed om alle kamers te controleren en steeds te gaan plassen. Dus nu blijf ik maar 5 minuutjes boven, dat geeft haar rust en zo slaapt ze snel.

Op de gang naast haar slaapkamer staat de wasmand. Ze is ineens bang voor de was die over de rand hangt. Het lijken enge dieren in de nacht. Zucht haha. Dus ze is echt bang voor schaduwen en het schemerdonker.

In de nacht gaat de deur op een kier, op de gang en in de badkamer branden kleine stopcontact lampjes. Dus nergens is het heel donker. Ze wordt ze ook wel eens wakker, ongeveer 3x per week. Dan ligt ze zachtjes te huilen. Ik hoor dat en ga erheen. Aai over haar hoofd, zeg dat ik vlakbij ben en dat ze maar over mooie dingen moet dromen. Meestal is ze dan gauw weer rustig en valt weer in slaap. Dus hier gelukkig niet 30x per nacht eruit.. sterkte!

Hier met onze dochter van 3 jaar en 3 maanden afspraken gemaakt over wanneer wel en niet uit bed komen, en wat je kunt doen als je wakker wordt. Dit ook omdat mevrouw wel tussen ons in wil liggen, maar dan écht niet slaapt haha (ze heeft eigenlijk nooit in ons bed geslapen dus niet gewend). Dan zijn we dus alledrie wakker.

Afspraken hier zijn nu: 'Je gaat naar papa en mama als je een slokje water wilt of moet plassen, en als je niet kunt slapen knip je je lampje aan en lees je 1 boekje. Daarna lampje weer uit en lekker slapen.' En dat mantra herhaal ik elke avond met haar.

Daardoor gaat het nu wel veel beter, al heeft ze nog steeds wel eens een nacht erbij dat ze toch probeert en wat drama schopt hoor. Het is denk ik ook een fase met het vele dromen icm de grote fantasie.

Hier werken dit soort afspraken dus. Het is bij elk kind anders uiteraard, maar je weet nooit, misschien heb je er iets aan. :)

Succes!

@RomyVM herkenning is al fijn... Soms is het ook even huilen en dan is het gewoon weer doorslapen, meestal is het dus echt eruit en niet meer erin willen. Gelukkig is inslapen geen probleem, toen dat even niet zo lekker ging was het een kwestie van de middagslaap skippen. 
@JoanB; afspraken ook al gemaakt, snapt die heel goed en ging ook een tijdje goed, maar sinds een week of twee heeft die er een broertje dood aan. Het is net: ik ben drie en doe 't toch nie... Een 'ik blijf in mijn eigen bed - kalender' deed het heel goed en was een succes! Met de nadruk op was ? Het zal het dromen vs werkelijkheid zijn

Terug
Bovenaan