<p>Sinds een paar weken wordt onze zoon (3 jaar en 8 maanden) ‘s nachts wakker, altijd op hetzelfde tijdstip tussen 01.15 en 01.30 uur. <br />Waar hij zich een paar weken geleden nog wel terug liet leggen in bed en hij na een knuffel en kus wel weer in slaap viel is het nu een ander verhaal. <br />Komt tot 5/6 keer terug uit bed en laat zich echt niet meer terugleggen in z’n eigen bed zonder heel veel geschreeuw, stampvoeten en gehuil om vervolgens na 5 minuten weer naast ons bed te staan. Soms is het 20 minuten, dan hoor ik z’n muziekje stoppen en hem tegelijkertijd uit bed stappen. <br />Nooit problemen gehad met slapen, we schuiven hem er ‘s avonds tussen half zeven en zeven in en gaat zonder problemen slapen. Er zijn verder geen veranderingen of ingrijpende gebeurtenissen geweest. Kijkt geen gekke filmpjes, het blijft zo’n beetje buurman en buurman, peppa pig, Sesamstraat, brandweerman Sam etc. <br /><br />Na 5/6 keer terugleggen in z’n eigen bed eindigt hij nu 4 van de 7 nachten tussen ons in (gelukkig slapen we dan redelijk goed). Hij zegt dat hij het spannend vindt en dat er krokodillen zijn. Een zelfgemaakte krokodillenwegspray heeft slechts kort succes (verder luchtig over gedaan, de fantasie gaat natuurlijk alle kanten op) en ook ‘straffen’ met speelgoed wegleggen en terugverdienen levert geen succesverhaal op. Het doet hem niks, hij wil alleen maar bij ons in bed. </p><p><br />Ik heb er op zich niet zo heel veel problemen mee (mijn partner wat meer), maar iemand nog een tip om te proberen?</p><p>Overdag is het soms ook wat meer ‘drammen’ en z’n eigen wil doorzetten… Is het de leeftijd? De overgang van fantasie naar echte wereld? Zal het dat zijn? </p>