altijd maar bedelen om eten, wie heeft er advies

Waar ik deze maand in Kinderen lees dat sommige kinderen niet willen eten, bedelt mijn 3,5 jarige dochter de hele dag om eten ( en dat al ruim 1,5 jaar lang). 's Avonds als we haar naar bed brengen zegt ze al wat ze de volgende dag op haar brood wil eten. Het lijkt een obsessie te zijn, en ik als moeder weet niet hoe er mee om te gaan. Negeren lukt gewoonweg niet omdat ze net zolang doorgaat tot ik iets zeg of straf geef. Het lukt me goed er niet aan toe te geven. 5 Eetmomenten op een dag: ontbijt, 10 uur sap met fruit, lunch, theetijd sap of thee  met koekje, avondeten. Er zijn geen marsen, dropjes, ligakoeken of chips in dit huis voor haar. Van een glas water wordt zij helaas al dik met als gevolg dat ze te zwaar is voor haar leeftijd (18 kilo, 96 cm). Op het consultatiebureau ben ik al doorgestuurd naar een dietiste maar ik kan niet zeggen dat dit helpt.
De reclame "zeg vaker NEE" is volstrekt van toepassing bij ons. We zeggen vaak nee omdat we niet willen dat ze 80 kilo weegt als ze 16 is. Ze gaat eens per week naar peutergym en beweegt zeer regelmatig.
Wie heeft er advies?
 
Hoi,

Ik herken het wel, hoewel mijn dochter er geen last van heeft (ze wordt niet dik).
Mijn dochter van 3.5 eet 8 boterhammen op een dag! Tel daarbij de koekjes, en snoepjes (1 per dag) op, en dan nog het gezeur om nog meer, en je kan wel uitrekenen dat ze de hele dag aan het eten is. Ook drinkt ze enorm veel, en dan het liefst chocolade melk. Vult ook lekker!

Gelukkig is ze enorm druk en actief, en echt ik zie er niets van op haar lichaam terug. Ze is nu 103 cm en weegt 16 kilo. Je kan haar ribbetjes tellen.

Natuurlijk krijgt zij niet altijd haar zin met eten, en ik probeer haar wat meer aan te bieden op de momenten dat ze wel mag eten (2 boterhammen ipv 1) en zo de tussendoortjes in te dammen. Ook zeg ik vaak nee. Snoepjes mogen ze er maar 1  per dag,  en ik geef enorm veel fruit. Als ze honger hebben eten ze dat ook heel goed. Ik heb 4 kinderen en we gebruiken in een week zo'n 15 kilo fruit. Anne eet 3 of 4 stukken fruit per dag.
 
Hoi,

Als ik jullie berichtjes lees, lijkt het mij dat jullie kinderen wel erg veel eten voor hun leeftijd.
Het vele eten en drinken doet mij denken aan vroeger aan mijn broer, die bleef ook maar eten en drinken. Bij hem bleek vele jaren later, dat hij suikerziekte had/heeft. Hij is de enige in de familie.
Ik wil niet zeggen, dat dit ook bij jullie kinderen zo is. Bij suikerziekte komen wel meer "symptomen" om de hoek kijken.
Misschien is het wel raadzaam om een de bloedsuikerspiegel te laten prikken en zonodig een dagcurve te lopen (om de zoveel uur bloed prikken, bv nuchter, na wat drinken en na gelunched te hebben)
Succes
 
Hoi Carola,

Ja, dat van die suikerziekte hebben we al laten uitzoeken, en in haar bloed was daar absoluut geen aanwijzing voor te vinden!!! Ze eet en drinkt gewoon veel! Ze hebben haar nieren onderzocht, haar amandelen, haar hartje en nog zo veel. Gezien haar lengte en gewicht is er al helemaal geen reden om ons zorgen te maken en verder is er behalve een hartruisje en ietwat vergrote neus amandelen niets te vinden! Dat hartruisje is heel normaal en ong. aanwezig bij 50 % van de kinderen. Er zijn wel foto's gemaakt maar het is de "standaard" afwijking die bij kinderen dus heel vaak voorkomt.

Nu moet ik zeggen dat Anne altijd een "veelvraat" geweest is, zelfs al met de bv. Ze kon wel tot anderhalf uur drinken aan de borst en dat was toen ook goed aan haar te zien. Maar vanaf dat ze kon lopen (lees rennen!) en gewoon ging eten trok dat heel snel bij.

Maar bedankt voor de input, misschien dat het voor de andere mama wel de  moeite is om het te laten nakijken!

liefs lin
 
hoi.misschien heb je het al geprobeerd maar er zijn toch ook voedingsmiddelen die meer vullen dan anderen, mischien is dat wel wat om met een dieettiste over te praten.
heel veel sterkte en succes.

maar als je het gevoel heb dat ze er goed uitziet probeer je dan niet te veel zorgen te maken. mijn   kleine meid bijna 4 weegt 11,5 a 12 kilo en is nog maar 93 cm lang, en dat is weer een super lichtgewicht en die wil ook bijna niks eten.
volgens mij zijn we als moderne moeder vooral het contact met andere moeders kwijt, samen naar de zandbak of zwembad o.i.d. ik woon in een flat en mijn dochter mist de peuterspeelzaal oftewel de omgang met andere kinderen, en omdat ik net als andere moeders werk is het lastig afspraken maken , en daarom bewegen onze kinderen misschien wel wat te weinig.

goeten petra
 
Terug
Bovenaan