Altijd moe?

<p>Ons zoontje is 2,5 jaar en deed al vroeg steeds minder dutjes overdag. Vanaf zijn 2e verjaardag wil hij overdag absoluut niet meer slapen, en zijn de nachten ook steeds korter geworden. Waar hij vroeger makkelijk sliep tot 8 uur, wordt hij nu ergens tussen 6 en 7 uur wakker in de ochtend. Je zou denken dat hij slaapt wat hij nodig heeft. </p><p>Maar hij is al maanden elke dag moe. Hij gaat 2 dagen naar de opvang, maar de rest van de dagen is hij gewoon thuis en ook dan is hij alleen maar moe, vervelend en huilerig. Zo gaat het al maanden. Overdag in bed leggen lukt niet, en 's avonds eerder naar bed brengen heeft geen effect. Het is voor hem en ons als ouders vervelend dat hij altijd zo moe is, want hij is daardoor gewoon niet gezellig. </p><p>Ik vraag mij af of het normaal is dat hij zo ontzettend moe is? In het begin dacht ik dat het kwam omdat hij overdag niet meer sliep, maar dat dutje is er al een half jaar af en nog steeds is hij elke dag moe. Meer kindjes die op deze leeftijd erg veel moe zijn? Of zou een bezoekje aan de huisarts goed zijn? </p>
 
Mn zoontje is 2j3m is is ook de hele dag moe... Slaapt wel overdag nog, 2 a 3 uur en snachts 12 uur... Sochtends 7u wakker en stort gewoon in om 10u in...
Hier helpt vroeg naar bed in de avond dus wel, ondanks dat hij soms alsnog om 6u wakker is, hij slaapt wel een uurtje langer omdat hij er een uurtje eerder in ligt...
 
Hier helpt het ook om in de avond eerder te slapen. Mn oudste dochter is ondertussen 3.5 jaar en slaapt sinds 2.5 ook niet meer in de middag. Ze slaapt in de nacht vaak van 19.30-6.30. Dat gaat een paar nachten goed en dan ineens is er een nacht dat ze maar van 20.00-6.00 slaapt. Dan gaat ze die avond om 19.00 stipt erin (gisteravond was het toevallig zo) en slaapt ze ineens 13 uur lang, tot 8.00 vanochtend.

Ze heeft in principe genoeg aan zo'n 10-11 uur slaap per nacht, maar eens in de zoveel dagen gaat ze bewust wat vroeger erin en tukt ze even bij!

De jongste is 22 maanden, slaapt van 20.30-6.30 (ik krijg d'r onmogelijk eerder in slaap dan 20.30) en overdag van 12.00-13.30/14.00 max. Met haar zitten we ook wat te tobben. Ze heeft het middagslaapje echt nodig, stort om 11.00 al in. Maar als ze te lang slaapt in de middag, wordt het s avonds NOG later.. het is een rare cirkel waar we niet echt uit komen...
 
Opzich is tot 6 a 7 uur slapen een heel normaal iets, tot 8 uur is wel luxe ;) Maar ik zou proberen hem gewoon om 19.00 op bed te leggen zodat hij 12 uur slapen kan, of accepteert hij dat echt niet?
 
En verder...thuis zeuren ze nou eenmaal heel graag en zijn ze veel verveelder. Hier hebben we een redelijk strikt schema opgebouwd elke dag, dat ging eigenlijk vanzelf.
Bijvoorbeeld tot 9.00 vrij spel, van 9.00-9.45 kijken we tv en eten we fruit. Daarna gaan we van 10.00-11.45 naar buiten (boodschap, speeltuin, kinderboerderij ofzo), elke dag!
12.00 broodje eten, dan gaat de jongste daarna slapen.
14.00 buiten spelen in de tuin of binnen.
15.30-17.30 weer naar de speeltuin of wandelen ofzo
18.00 eten, 18.45 douchen en 19.30 slapen.

Zo ben ik elke dag 2x zo'n 1.5 a 2 uur de deur uit. De kids vinden dat heerlijk en ze zijn veel blijer en minder verveeld als ze niet thuis hoeven te hangen. Ik bied ze dus best wel wat afleiding wat dat betreft en zo komen we de dagen het beste door :) Zij worden niet gelukkig van een hele ochtend thuis zijn en ik ook niet.
 
Terug
Bovenaan