Altijd om eten vragen en driftkikker!

Hallo allemaal,

Mijn zoontje van bijna 3 vraagt echt de héle dag om eten. Dit gaat al maanden zo en ik word er soms echt niet goed van. Hij krijgt echt genoeg te eten en ook wat tussendoortjes, maar ik wil gewoon niet dat hij de hele dag door eet. Als ik ook maar even naar de keuken loop vraagt hij om eten. Of hij gaat zelf de keukenkastjes inspecteren. Mijn dochter heeft dit totaal niet (gehad). Ik heb veel geduld gehad omdat ik dacht dat het maar een fase zou zijn. Nou, die duurt nu wel erg lang. En als ik nee zeg wordt hij ook nog eens heel driftig.

Herkenbaar? En heeft iemand dé gouden tip?

groetjes,
Monique
 
Hallo Monique,

Wij herkennen het wel, deels...
Onze dochter (2 jaar en 2 maanden) kan ook altijd eten.
Hoort ze iets rammelen dan vraagt ze om iets te eten en zodra we in de keuken bezig zijn, verlaat ze haar spel om ook in de keuken te komen kijken opzoek naar iets te eten.
Heel soms kijkt ze in de voorraadkast.
Ze krijgt ook voldoende te eten ook tussendoortjes, maar ze kan (als het aan haar ligt) door blijven eten. Maar dan vooral lekkere dingen.
Met warm eten zit ze op een gegeven moment 'vol', maar bied ik dan yoghurt aan dan eet ze het zo nog op. Zou ik ijs aanbieden of koek dan eet ze het ook met gemak op.

Een gouden tip heb ik niet. Wel hou ik me strak aan een bepaalde regelmaat: op dezelfde tijden hetzelfde eten. Zo went haar maag (denk ik) aan bepaald voedsel op bepaalde tijd. (Dat heb ik zelf ook zo).
Onze dochter zeurt niet zo heel erg. Maar wel als ik iets eet, moet ze ook, terwijl ze net een boterham o.i.d. op heeft.
Dus rond dezelfde tijd krijgt ze brood, of fruit (tussendoor) of warm eten.
En dat gaat best goed.

Groetjes, Rebbie (forumnaam)
 
Als ik de kast open doe dan heb ik ook direct mijn zoontje achter me staan. Hij is 25 maanden. Maar ja, dat is dan ook de kast met koekjes en snoepjes, dus dat verbaast me niet zo.

Hij krijgt ook op gezette tijden zijn maaltijden en tussendoortjes en verder weinig extra's.   Eten en drinken doen we hier heel bewust; we gaan er leterlijk voor zitten, er wordt niet met een volle mond gelopen of gerend.

Misschien kun je je zoontje uitleggen dat hij 1 koekje krijgt en dat het volgende eten de warme maaltijd is (ik noem maar wat voorbeelden). Probeer aan te geven wanneer hij weer iets mag verwachten, want blijkbaar is alleen een "nee" niet voldoende voor hem. Wellicht denkt hij dat hij nooit meer iets krijgt. Tja, ik weet het niet hoor, die kleintjes denken soms erg rechtlijnig.

Probeer het gewoon eens en wat misschien ook helpt is wat meer drinken aanbieden, zodat hij een wat voller gevoel heeft. En met een peuter ben ik ook voorstander van op tijd warm eten (half 6/6 uur), anders duurt de middag gewoon te lang. (helaas lukt dat hier  vaak niet, maar ik blijf het proberen).

Succes met je driftkopje!

Ellen mv Julian (25-08-2006)
 
je schrijft dat het al maanden duurt ,heb je dit als eens met het cb besproken of de huisarts? Ben je er ook achter of het een vorm van aandacht is of dat ie echt honger/behoefte heeft aan eten. Ik zit weer aan iets medisch te denken heeft ie meer nodig omdat ie actief is? Als hij verder goed op gewicht is kan het natuurlijk geen kwaad dat ie om meer vraagt maar ik zou het toch eens aankaarten bij cb of ha succes met je (vr)etertje
 
He Monique,

Wat een herkenning! Ik heb ook zo'n kind. Mijn zoon is bijna 4 en zeurt de hele dag om eten (of drinken). Zelfs als hij net iets op heeft, vraagt hij alweer om het volgende. Heb ook aan een aandachtsprobleem gedacht, maar mijns inziens krijgt hij dat voldoende. Hij is wel hyperactief en heeft volgens mij een snelle spijsvertering. Het maakt hem niet uit wat hij eet of drinkt dus ik probeer hem zoveel mogelijk gezonde en maagvullende dingen te geven.  Echter zonder resultaat! Hoop dat het een fase is, al duurt dit toch al bijna een jaar! Morgen ga ik naar het CB, eens vragen of zij een idee hebben. Dan hoor je het nog wel.

Sterkte ermee!
Groet
Lies
 
Hoi hoi

Hier ook erg herkenbaar. Mijn dochter nu 2 jaar en 8 maanden wil ook alleen maar de hele dag door eten en ook inderdaad als je nee zegt erg driftig worden stampen gillen slaan schoppen echt ze doet vanalles, toch blijf ik volhouden en laat haar gewoon schreeuwen en op de grond dweilen. Eens zal dat toch wel stoppen??

Liefs
 
Terug
Bovenaan