Altijd ruzie kind 10 en 3

<p>hoi allemaal,</p><p>Met diepe schaamte gevoelens toch deze vraag. Ik heb een zoontje van 10, bijna 11 en een zoontje van 3 jaar. Zij hebben altijd ruzie om niets.. dezelfde auto willen, het zelfde Lego blokje, die zit op mijn plek ed. Het is zo erg dat we eigenlijk alles in tweevoud aan zouden moeten schaffen om ruzie te voorkomen en dan nog krijgen ze het voor elkaar om ruzie te maken. Dit gaat de hele dag door.. gesprekken voeren, uitleg geven, ed hebben we al 100x geprobeerd.. de jongste kijkt enorm op tegen de oudste en wil dan ook over in mee doen, de oudste moet gewoon niets van hem hebben.. we hebben al geprobeerd even samen en dan tijd apart, en 101 andere dingen.. </p><p>Het raakt me echt heel erg.. herkent iemand dit en wat doen jullie om het rustig te laten voorlopen? <br /><br /></p><p>groetjes een bezorgde, maar ook schamende moeder.. </p>
 
Lieve mama, schaam je niet, volgens mij komt dit heel veel voor!! Samen spelen is op de leeftijd van je jongste met exact hetzelfde willen spelen, dus eigenlijk heel normaal gedrag! Mijn peuter van bijna 3 geeft ook zo z’n zusje van 1 een duw of schreeuwt tegen haar, als ze in de buurt van ‘zijn’ Duplo komt. Meer dan het goede voorbeeld geven, ze erop wijzen en het ze soms maar even samen uit laten zoeken, kun je niet doen. Maar schaam jezelf niet alsjeblieft!
 
Dankjewel voor je reactie! Helaas is het bij ons altijd zo geweest. Als baby keek hij hem niet aan en erna is het nooit anders geweest.. hij moet er gewoon niets van hebben, en dat is lastig wanneer de jongste hem als voorbeeld ziet haha! 

het moeilijk samen spelen op de leeftijd van 3 jaar zie ik inderdaad wel terug. Precies wat je beschrijft.. het is leuk tot het te dichtbij komt of niet in zijn plannetje hoort haha 
 
Terug
Bovenaan