alwéer nierbekkenontsteking bij onze kleine man, waar komt het toch vandaan? ..

<p>Hoi mama’s,</p><p>Mijn zoontje van bijna 5 maanden is sinds 2 maanden erg aan het schommelen met zijn gezondheid. Hij heeft half juni 5 dagen in het ziekenhuis gelegen met een virus, wel wat viezigheid in zijn urine maar kweek kon niets duidelijk aantonen, 2 weken later was het weer mis, weer heel ziek en naar het ziekenhuis. Dit keer was er een nierbekkenontsteking geconstateerd. (Iemand ervaring met baby’s en nierbekkenontsteking?) Hij kreeg antibiotica via het infuus en na een dag of 5 mochten we naar huis met antibiotica die we hem zelf konden geven door zijn mondje. Het leek beter te gaan, maar tot onze grote schrik werd onze kleine man afgelopen zondag weer erg ziek. Gelijk naar de huisartsenpost en urine laten controleren en je raad het al.. nierbekkenontsteking.. nu hebben wij vandaag te horen gekregen dat het om dezelfde bacterie gaat die hij de vorige keer ook had. Dus de bacterie heeft er waarschijnlijk al die tijd gezeten en wie weet wat hij allemaal kapot gemaakt heeft daarbinnen.. ik ben erg bezorgd waarom mijn kleine man juist zo vatbaar hiervoor is, waarom hij dit telkens krijgt. Maar de artsen kunnen mij niks vertellen.. pas over een halfjaar kunnen ze zien of er wat van binnen beschadigd is en of dat blijvend is.. </p><p>zijn er mama’s die ook een kindje hebben  met  nierbekkenontsteking? Of enige ervaring? Ik ben zo bezorgd..</p><p>groetjes een bezorgde mama </p>

Hi Girafje135,
Wat vreselijk om te lezen, en wat ontzettend zielig en vervelend voor jullie kleine man. Ik heb er geen ervaring mee, maar wil toch even laten weten dat ik met je mee leef. Ons meisje is 6 maanden en had maandag ineens hoge koorts. S'avonds naar de huisartsenpost geweest omdat 't niet wilde zakken met zetpillen. Daar werd ons verteld dat 't 'n virusje was en moest 't 'n paar dagen geven. Dinsdagochtend leek 't wat beter te gaan maar s'middags ging 't alleen maar slechter. Totdat 't moment kwam dat ze maar bleef huilen en ik haar niet meer kon troosten. Weer terug naar de huisartsenpost vertelde 'n andere arts ons dat hij bang was voor hersenvliesontsteking waarop ik schrok en begon te huilen. Hij schrok van mijn reactie en zij nee dit hoeft niet perse zo te zijn maar ik wil 't wel uitsluiten. Naar de kinderarts gegaan ze is helemaal nagekeken heeft medicatie gehad en toen ging 't beter gelukkig. Gister ging ook goed met medicijnen, vandaag de medicijnen proberen wat uit te stellen maar dit lijkt nog niet helemaal goed. Temperatuur liep weer iets op.. Ze denken aan iets viraals en dat heeft even nodig. Maar wat ik wil zeggen is ik snap hoe je je voelt wat kun je je ontzettend gek en zorgen maken over je kleintje. Het doet echt zeer als je ze zo ziet. Ik hoop voor jullie dat de kleine man zich snel wat beter voelt en dat er voor jullie meer duidelijkheid mag komen want dit is niks zo als je je zo onzeker voelt. Heel veel succes en beterschap met jullie zoontje. Liefs!

Oh ik weet precies hoe je je voelt zodra de arts verteld dat een hersenvliesontsteking nog niet helemaal uitsluiten.. ik ging ook helemaal kapot en kon alleen maar huilen. Je kindje zo overstuur te zien dat zelfs jij hem of in jou geval haar niet stil kan krijgen dan breekt je mama hart in heel veel stukjes.. 
hoe gaat het nu met je kleine meisje?

Hi!
We zijn vanmorgen weer naar de huisartsenpost geweest. Ze heeft zowat de hele nacht gehuild zelfs door haar zetpillen heen. Hij zei dat haar oortje toch echt heel rood kijkt en omdat we nu al 4 dagen verder zijn en 't nog niet is gezakt dat 't 'n onsteking is en geen virus. Heb nu antibiotica voor 'n week en daar moeten we morgen toch wel al verschil in gaan merken. Werkt snel zei die en is ze volgende week als 't goed is overal vanaf. Ik hoop 't echt want 't is net wat jij zegt verschrikkelijk om je kindje zo te zien. Hoe gaat 't met jullie mannetje? Liefs!

Hoi,
Mijn zoon heeft (toen hij 3 maanden was) ook twee keer nierbekkenontsteking gehad. De tweede keer bleek hij de verkeerde antibiotica te hebben gehad; de bacterie was resistent geworden.
Destijds dachten de artsen dat hij gewoon vette pech had. Nu zijn we een half jaar verder en blijkt hij VUR te hebben. Dit is het terugstromen van urine via de urineleiders naar de blaas. Ze zijn hier achter gekomen tijdens een mictiecystogram in het ziekenhuis. Nu worden we doorverwezen naar VU/AMC en krijgt hij onderhoudsmedicatie (iedere dag antibiotica). Het is niet leuk en ook wel heftig, maar de meeste kinderen groeien hier over heen. Veel sterkte! 

Hoi meiden! Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken; 

Ik heb dit als baby ook gehad, duurde 2 jaar voor ze erachter kwamen dat mijn urinekleppen niet goed functioneerden. Wat er dus voor zorgde dat mijn urine dus ook weer terug naar mijn nieren stroomde ipv naar mijn blaas. Laat dit goed controleren want mijn ouders werden continu met "ze heeft wéér blaasontsteking, of wéér nierbekontsteking, waardoor ik 2 jr lang antebiotica heb moeten slikken.. 
Mogelijk dat, mocht het dus echt continu terug komen, gecontrolleerd kan worden. Bij mij kwam het niet in de familie voor, dus heeft niks met erfelijkheid te maken etc. 
Ik had daarbij tevens ook altijd verhoging etc. 
Trouwens, ik schrijf dit niet om iemand bang te maken, ik sla aan op het verhaal en mogelijk kan je dit in je achterhoofd houden! 
Heel veel succes met jullie lieve kleintjes. Beterschap.
Xx

Terug
Bovenaan